Vad har min hästar drabbats av?

L

LuddeLump

Ponny 1, 10 år, trol welshkorsn: Har kala små fläckar på bägge sidorna, längs magen. De är ca 5 mm stora. Ibland när han varit utan täcke är nån fläck lite röd, ungerfär som när en sårskorpa lossnat. Det verkar inte klia alls. Han är helklippt och eftersom han flyttade från varmstall till kallstall när det var minus 15 så har han haft mycket täcken på sig. Flyttade hit för 1 månad sen, och bytte foder samtidigt.

Ponny 2, 22 år, welsh/halvblod: Har små skorpor i huden på samma ställen som den andra ponnyn, som han biter och kliar på när han är utan täcke. Han har även haft en kal röd fläck (2x2 cm) i virveln på bägge sidor. De kan kanske vara skavsår av täcket eftersom de satt så symetriskt? Han är oklippt men har täcke på sig dygnet runt eftersom vi har kallstall.

Är det nån sorts värmeutslag pga av att jag täckar för mycket? Kan det bero på foderbyte på ponny 1? Kan det smitta?
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

Om du vill hästen väl, rådfråga en veterinär. Troligen ingen här har den kompetensen! (kan vara ringorm ??)
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

De ar inte drabbats av någon typ av ohyra i pälsen då? Har inte en aning men det kan ju vara ett alternativ eftersom båfda drabbats ung. samtidgit eller?
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

Så klart kommer jag kontakta veterinär, men eftersom det finns många hästkunniga här på buke så tänkte jag börja med att fråga här.
Jag har sökt på regnskållor, men det verkar inte stämma på någon av ponnyerna?
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

Låter inte alls som regnskållor tycker jag. Däremot som någon typ av svampinfektion, vanligast är ju ringorm, som sprids genom kontakt, tex borstar, om du har samma täcken till olika hästar mm. Tänk på att många av dessa sjukdomar smittar på människor och andra djur...
Antar att veterinären hunnit ut till dig redan. Vad var det för något?
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

Ringorm ? :O De e en mycket smittsam sjukdom juh.. och tar lång tid att ta bort.. Kontakta veterinä'r genast! Och se till att alla som är i stallet får veta det, så att inte den ev. smittan förs vidare till andra stall!
 
Sv: Vad har min hästar drabbats av?

Jag skulle gissa på ringorm eller på eksem p g a att pälsen/huden inte fått lufta tillräckligt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Highcat
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring en foderponny. Vill gärna höra era åsikter om detta. Jag lånade ut en ponny till en familj som skulle ha...
Svar
11
· Visningar
2 711
Senast: bambam
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
5 941
Senast: annathegreatest
·
Hästvård Rider ett halvblodssto som är helklippt. det är en skäck med väldigt mycket vitt. i princip hela kroppen är vit utom huvudet och två...
Svar
15
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp