Vad har ni för täcken? Ej dun..

Cattis_E

Trådstartare
Hjälp!
Vi behöver nya täcken till en ekonomisk prislapp. Jag är helt lost vad det gäller sådant och det var larvigt många år sedan jag köpte sånt senast.

Krav:
  • Skulle säga att vi vill ha medelvarma-varma täcken. Bor i ett äldre hus som förvisso har bra värmesystem men det är oundvikligt med visst drag som kyler höst och vinter. Inomhustemperaturen är dock alltid mellan 18-22 grader vintertid.
  • Vill inte ha duntäcken.
  • Bör gå att tvätta i en 5kg tvättmaskin om möjligt.

Vad ska jag titta efter? Material? Tjocklek?

Min lilla stad har inte Ikea utan jysk, Rusta, någon sängbutik. Tänk småstad alltså.
Slipper helst åka till Ikea eller andra större butiker om jag inte måste.
 
Hjälp!
Vi behöver nya täcken till en ekonomisk prislapp. Jag är helt lost vad det gäller sådant och det var larvigt många år sedan jag köpte sånt senast.

Krav:
  • Skulle säga att vi vill ha medelvarma-varma täcken. Bor i ett äldre hus som förvisso har bra värmesystem men det är oundvikligt med visst drag som kyler höst och vinter. Inomhustemperaturen är dock alltid mellan 18-22 grader vintertid.
  • Vill inte ha duntäcken.
  • Bör gå att tvätta i en 5kg tvättmaskin om möjligt.

Vad ska jag titta efter? Material? Tjocklek?

Min lilla stad har inte Ikea utan jysk, Rusta, någon sängbutik. Tänk småstad alltså.
Slipper helst åka till Ikea eller andra större butiker om jag inte måste.

Jysk absolut. Kolla deras täckesguide, den är väldigt bra. Personligen kör jag med duntäcken från Jysk men har också haft syntettäcken därifrån. De jag tyckt bäst om är de från Höie, inte billigast men de har hållit formen väl. Även de andra märkena i Gold-nivån är bra.
 
Hjälp!
Vi behöver nya täcken till en ekonomisk prislapp. Jag är helt lost vad det gäller sådant och det var larvigt många år sedan jag köpte sånt senast.

Krav:
  • Skulle säga att vi vill ha medelvarma-varma täcken. Bor i ett äldre hus som förvisso har bra värmesystem men det är oundvikligt med visst drag som kyler höst och vinter. Inomhustemperaturen är dock alltid mellan 18-22 grader vintertid.
  • Vill inte ha duntäcken.
  • Bör gå att tvätta i en 5kg tvättmaskin om möjligt.

Vad ska jag titta efter? Material? Tjocklek?

Min lilla stad har inte Ikea utan jysk, Rusta, någon sängbutik. Tänk småstad alltså.
Slipper helst åka till Ikea eller andra större butiker om jag inte måste.
Jysk har bra fibertäcken och även de tjockaste (varmaste) går utan problem att tvätta i vanlig maskin.
 
Jysk alla dagar i veckan speciellt deras lite dyrare serier. Man får vad man betalar för så att säga. Våra täcken där ifrån är fina fortfarande efter flera år och flera tvättar medan ikea täckena inte alls är lika fina.
 
Håller också med om Jysk, de har med jämna mellanrum (nu bland annat tror jag?) nedsatta priser på typ allting så det är bara att vänta på att just täcken ska komma på erbjudande. Väldigt överskådligt om man går dit och känner på täckena i en fysisk butik, så gjorde jag och hittade ett par jag är jättenöjd med.
 
Jag har ett svalt syntettäcke från Høie men det är inte så svalt egentligen. Tror det säljs som sommartäcke men jag kunde då inte ha det på sommaren. Väldigt fluffigt och mysigt. Har tvättat det en gång och märkte ingen större skillnad på det efteråt. Köpte det på rea för ca 600, ordinarie pris var ca 1200.
Enda nackdelen är att det är 210 cm och mina påslakan är 200 cm.
 
Tack alla för era råd.
Ni gjorde min täckesshopping blixtsnabb.
Slog till på Hoie clean, på kampanj och allt.
Haha, ser nu på lappen att de påstår att dessa också behöver 7kg maskin.
Men det återstår att se när jag behöver tvätta dem om de går i en vanlig. Det jag har som inte gick i min maskin var en bred variant...
Rent teoretiskt har jag en 7kg maskin också, den är bara inte så bra och därmed inte inkopplad för närvarande. Får bygga om lite för att ha båda inkopplade.
 
Screenshot_20230319_132829_Chrome.jpg


:cautious: :cautious: :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp