Vad har ni för försäkringsbolag?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare KaZa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 202
När vi testade hästarna för fästingburna sjukdomar nu i höstas så var veterinären mkt noga med att påpeka att Agria INTE tar det. Tyvärr va det den Agria-försäkrade hästen som hade erlicchias :crazy:

//E

Ok. Läste igenom villkoren igen (på Internet) och det ända jag hittade som jag kunde härleda till fästingburna sjukdomar var provtagning och undersökning för bestämning av antikroppar/antikropptitrar. Det stod inget om att de inte skulle ersätta behandling. Ska maila dem och höra, för detta har jag missat totalt. Hästen togs det bara prover på och det var ju några år sedan.

Tervtik,13 år och JRT 8 år.(Avlivade en Am cocker i somras som blev 9 år)
Bägge två är hälsan själv,förut numera ålderstecken.Den lilla är den som visar mest vad gäller dålig syn osv.
Bägge två är oförsäkrade och jag har haft under alla dessa år sammanlagda vet.kostnader på ca 5000:- kr inkl hd-röntgen.
Jag har bra inkomst och lägger undan i sparande istället,så om det skulle hända nått så finns det pengar att tillgå.Jag har tjänat många kronor på det genom åren.

Har idag fått svar på mitt mail till Agria ang ersättning för fästingburna sjukdomar såsom Erlichias och Borrelia. De ersätter behandling och vård av dessa sjukdomar om det är konstaterat att det är någon av dessa sjukdomar de lider av. De ersätter inte provtagning för bestämning av antikroppar/antikroppstitrar. Det är för att man inte med säkerhet kan avgöra om det är ex borrelia djuret lider av eller det är något annat som är fel. Detta gäller också häst, så om det är konstaterat att din häst lider av erlichias, så ska du ha ersättning för behandlingen. Ett undantag är ju vid reservation mot dessa sjukdomar eller om hästen led av det innan försäkringen tecknades.

Jag tror inte Agria ersätter för Blodprovsanalysen av Borrelia-Erlichias längre. Så sa de på Strömsholm när jag var där sist. Nu skulle inte vi ta det provet men det kom upp när jag ifrågasatte varför inte försäkringen täckte hovslagarens arbete när jag var tvungen att åka dit var 6 vecka i 7 månader för att få henne ringskodd och gipsad efter en hovbensfraktur. Det blev en dyr historia......! :cry:

Nej, det stämmer. Det var det jag menade med provtagning för bestämning av antikroppar/antikroppstitrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 436
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 391
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka