Vad har ni för klösträd?

nyponros

Trådstartare
Lille kissen ska få ett nytt klösträd! Eller ett riktigt, kan man väl säga. Jag beställde ett som är så litet att det inte borde få kallas träd, möjligen klös-pall:D

Nu är jag väldigt nyfiken på vad ni har för klösträd till era missar, visa gärna bilder! Mina önskemål är att det är enfärgad beige, ljusbrun eller offwhite. Så stilrent som möjligt utan att vara för tråkigt för kissen. En tillräcklig höjd för att misse ska kunna få en utkiksplats att spana ifrån.


Jag är inne på detta, som jag tycker är väldigt fint (:o), men är det för tråkigt? Kanske vill han ha ett litet kryp-in i form av koja också?
1_ap_50263a_hell_nurbeiuns_1.jpg

Det är 154 högt, är det tillräckligt som högsta spanplats?


Ett annat jag kikat på är detta
atlas_beige_22_7.jpg

Det är takhöjd på det, men frågan är hur hög högsta liggplats är? Typ 2m?
Det som tar emot där är dels funderingen om att det inte känns lika stadigt, och så fulhetsgraden som är betydligt högre, även om det inte är i närheten av så hemskt som många andra.


Dessa är från zooplus men har ni tips på andra bra sidor med hyfsade priser är de jättevälkomna! Vill helst inte lägga mer än 1000lappen.
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Av erfarenhet - lägg lite extra på klösträd, det är verkligen värt det!
Då får man hållbara träd som inte svajar (som gör att katterna undviker klösträdet eftersom det inte är stabilt).

Jag kan också säga av erfarenhet att jag aldrig mer vill ha ett träd som man fäster i taket, om det inte är en Kattens No1, för alla billigare klösträd har ett kasst fäste som går sönder för enkelt.
Leta efter ett klösträd med så bred golvplatta som möjligt, då blir den stabilare.
Ju bredare pelare du har gör trädet mer stabilt och hållbart. Standarddiameter brukar vara 8-9 cm, det är väldigt klent!

Vi ska göra en beställning på två Joy (en med extra breda pelare på 14 cm och bredare sängar till våra mco) samt en klöstunna från företaget "Petfun".
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

*kl*

Vår katt älskar sitt "träd". Hon ligger där måånga timmar om dagen och leker där minst lika många!

734266_10151404587907223_1474783578_n.jpg
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Jag är inne på detta, som jag tycker är väldigt fint (:o), men är det för tråkigt? Kanske vill han ha ett litet kryp-in i form av koja också?
1_ap_50263a_hell_nurbeiuns_1.jpg

Det är 154 högt, är det tillräckligt som högsta spanplats?

Det där tycker jag är riktigt snyggt. Håller också på att se mig omkring efter något nytt då jag bara har ett väldigt litet sedan tidigare. Gamla katten klättrade aldrig utan använde bara klösbrädan så det funkade ju bra då. Lillkissen vill gärna klättra lite mer har jag märkt. ;)

När jag googlade råkade jag hitta den här. Hur söt var den då? Synd att jag behöver nåt lite större. :rofl:

_dsc7382_9_zps2ce93cd2.jpg
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Tack för tipsen!

Jag tror att det övre är ganska stabilt, eftersom bottenplattan är en tjock träplatta. Sen är det ju inte så högt att det blir så svajigt, tror jag. Min katt är ganska lugn och cool av sig, och inte så stor. Så jag tror det kan funka:). Jag kan hålla med om att "stolparna" gärna hade fått vara grövre, speciellt när trädet är högt. Iallafall de som är mer bärande.
Han klöser iof inte alls på såna pelare, han har inte ens rört de som finns på det lilla trädet jag har. (Inte möbler eller liknande heller, han klöser litegrann på en vanlig klösbräda) Känner inte att jag vill lägga 2000+ på ett klösträd, det känns inte motiverat med min ekonomi.

_dsc1714_4.jpg

Detta har en bottenplatta på 60x60, och en lika stor som andra platta. Borde vara ganska stabilt? 157 högt... Här kom dock plottret in som jag eg inte vill ha, men jag kanske lägger det estetiska åt sidan:D
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Visst är det fint! Hade det varit en liten koja på hade jag inte tvekat. Undrar om det är nödvändigt?:p

Den lilla giraffen var ju jättesöt!:D
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Åh, vart har du köpt det? Tycker katten om tunneln?


Sandros: Jättefint!! Det är ju verkligen ett stilrent träd:). Tycker din katt (katter?) om det? Tyvärr över min budget...
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Jag har ett sådant här

S4020059-2.jpg


och ett Runde torn från Kattens no 1. Sen har jag ett par stycken mindre oxå men jag rekommenderar verkligen ett som går ända upp i taket med sovplats högt upp. De små liven vill gärna vara högt.
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Åh nu vill jag med köpa nya träd till mina två! :love: har dock inte råd på ett bra tag men skadar ju absolut inte att kolla. :angel:
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Åh, vart har du köpt det? Tycker katten om tunneln?


Sandros: Jättefint!! Det är ju verkligen ett stilrent träd:). Tycker din katt (katter?) om det? Tyvärr över min budget...

Dom har inte hunnit prova det ännu eftersom det står i vår nya lägenhet och dom har inte flyttat in där ännu. Kostade 1700 kr :)
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Min morsa har ett som liknar det på din första bild, men med ett våningsplan till och med någon liten koja osv. Katten har aldrig någonsin varit inne i någon av kojorna... Hon sitter ibland och spanar på något av hyllplanen och klöser ofta på själva klösdelarna, men jag hade gärna slängt ut hela möbeln och köpt något snyggare utan onödiga kojor :p

Samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite avundsjuk på de som har katter som faktiskt verkar gilla kojor, klösträd och alla såna där roligheter som man kan fylla lägenheten med...
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Haha och jag skulle helst ha så lite "roligheter" som möjligt, men får offra mig för det lilla livet:D. Jag har fått lite råd från min dejt som haft ett monsterträd, och han säger att det i takhöjd i mitt första inlägg är jättestadigt. Dock har jag typ 3 meter i takhöjd och det räcker inte så högt:(

Men det lutar nog åt det översta, koja kan han ju alltid ha någon annanstans:)
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Det såg ut att vara ett stadigt ett! Vart hittar man ett likadant?:)
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Det är en modell som heter Marbella från Trixies. Det är inte speciellt bra kvalitet och just den modellen finns nog inte längre.

Det finns hur mycket som helst att välja på men Petfun och Kattens no 1 rekommenderar jag och eftersom du har så högt i tak får du nog välja en sort som går att bygga till med extra rör.
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Köp ett med häng"pungar". Mina katter sover alltid i dom, aldrig i kojorna.
Har ett som går upp till taket med en bred platt liggdel som också är uppskattad.
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

*kl

Jag får ge upp detta med takhöga. Det finns inga som är tillräckligt höga som ligger i min budget.
Har hittat två till nu som jag tror att det står emellan.

_dsc6810_8.jpg


50X50 bottenplatta, men den nedre delen verkar så stabil. Isåfall tror jag dock att jag kanske vill måla trädelarna med någon ofarlig vit färg:angel:


Eller detta:
_dsc6741_1.jpg

Bottenplatta 75x50 och extra tjocka pelare. Båda är 175 cm höga. Att det ska vara så svårt att bestämma sig då:p
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Jag har alltid tänkt att fästa något klösträd i väggen, det kan ju inte vara så svårt... Ett metallfäste runt en pelare och sen fäst den i väggen med skruvar, så sitter allt stadigt.
Dåligt förklarat, men det är ju inte omöjligt. :D
Du kan få köpa vårt golv till tak träd billigt om du vill. Vi har gjort ett eget fäste till taket så det håller bra + att vi har en lös platta så det är bara att köpa en extra pelare att dryga ut höjden på. ;)
Det är inget fel på det, men våra killar är 6 och 7 kg tunga nu, trädet svajar lite när de leker med varann om vi säger så. ;)
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

Fästa i väggen var ju en bra ide! Det behöver nog inte bli så stort märke i väggen heller om man tänker igenom det hela.

Tack för erbjudandet, jag har dock redan hunnit beställa:D. Var lite sen med att kolla in tråden. Men det blev det senaste jag lade in, det kändes lagom högt och bra att pelarna var 12 cm i diameter istället för 8-9. Tror att det kommer passa bra in hos mig och hoppas att min lille kissekatt gillar det!
 
Sv: Vad har ni för klösträd?

kl

Man kanske inte ska köpa så högt träd om man är fodervärd? Tänker att om en kattunge råkar klättra upp och trillar ner?

Nån som vet något lägre fint?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp