Vad har ni för några kameror??:)

dressyrglasyr

Trådstartare
Hejsan:)

Nu är det dags att köpa en ny kamera! Innan har jag haft en olympys som har vart min bästa vän i ca 2 år nu. Men eftersom att det måste vara bra ljus för att man ska kunna ta bra (skarpa) hästbilder med den så ska jag uppgradera mig. Men iaf, nu undrar jag vad ni har för några bra kameror där ute, som man kan sätta på objektiv på (*det går inte med min Olympus) och som tar bra och skarpa b.la rörelserbilder.

Har kollat runt på andra trådar men hittar inga som är hyfsat nya ( mest från 2007 och så) och som inte blivit klokare på...
Moderatorn får flytta tråden om den ligger fel såklart!:)

Jättekul om ni har lite exempelbilder oxå!!

Tack i förhand!/Dressyrglasyr

Sv: Vad har ni för några kameror??:)

**Här är några exempel på suddiga/dåligt ljus bilder!
loretto110211200.jpg

loretto110211110.jpg

PA100341.jpg

loretto110211051.jpg

Jag spanar just nu på Canon 600D som är en systemkamera med HD video också. Allt i ett, med andra ord. Vet att en proffsfilmare som gör mycket för TV4 nyheter nyss använde sig av en 550D (kan också filma HD video) när han filmade i Cairo. Fanns INGET att hyra på plats så han panikköpte den.

Men gå till en fotobutik och prova. Den ska kännas rätt i handen, du ska ha lätt att hitta knappar och kontroller. Många älskar Nikon. Jag hade en och blev aldrig kompis med den så skaffade Canon istället (har en gammal 350D) och kände mig omedelbart hemma.

Tänk att jag är precis tvärtom, förstår inte ett smack med Canon men Nikon känns helt hemma, lustigt hur det kan vara så olika!! :)

TS: Precis som föregående talare tycker jag att du borde prova hos en fotobutik, det som passar andra kanske inte passar dig helt optimalt även om själva förutsättningarna för den senare fotografering är densamma (dvs. ofta i halvljus/stall/ridhus :)). Har själv en Nikon D50 som jag älskar, den modellen är ganska gammal och har utgått (ersattes av D40 och D60 om jag uppfattat det rätt) men tror att varken eller av de två har autofokus i kamerahuset. Finns någ många andra modeller som är bra mer intressanta :idea:.

Jag har en Canon EOS 50D. Till den har jag två objektiv; 70-200mm/2,8 & 50mm/1,8.

Sjyssta gluggar. Jag sålde min nifty-fifty för jag använde den inte alls mycket. Skaffade en 28-70/2.8 istället. Har en gammal 50-200/4.5-5.6 som funkar kanon bra den med.

Jag har en enkel Nikon Coolpix L18 och den fungerar alldeles utmärkt samtidigt som den inte tar så stor plats att bära runt på =)

Ja jag är då helnöjd med båda två! :D
Ett 28-70/2,8 blir mitt nästa köp, vad har du för märke/modell?

Josefiine: försök få tag på en 24-70, på din aps-c kamera kommer 28-70 kännas onödigt långt imo.

TS: Canon 7D, Canon 15-85 IS, Tamron 17-50/2.8, Sigma 50/1.4

just nu är 15-85an min personliga favorit, älskar sättet den böjer och ramar in ljuskäglor. helt klart en glugg med personlighet!

http://www.vaxjovimmel.se/bejbi/bilder/20101030_2_aleks/large/0011.jpg är ett exempel på det :)

mitt nästa inköp blir antingen en macroblixt eller en ringblixt. får se vad som blir billigast men är helt såld på dubbla ljuskällor i eventfotot just nu :)

sumpade chansen att editera in mer i inlägget så här komemr ett till:

För att få skarapre bilder vill du ha ner slutartiden. börja sikta på 1/60 och sen trissar du upp bländaren på max ljusinsläpp tills det är tillräckligt exponerat. går det inte att få tillräckligt exponerat så kan du börja höja ison.
Sen får du se till att fota i råformat, adobe camera raw är en miljard gånger bättre på att filtrera ut isobruset ur bilddatan än vad din kameras inbyggda JPEG-mjukvara är. (inget skämt)

Jag har haft en Canon PowerShot S5 IS de senaste åren och när det blev dags för en digital systemkamera så blev det en Canon EOS 60D, där tex den vridbara skärmen jag gillar från S5 finns!

Jag tycker att S5:an (& denns efterföljare som finns nu) funkar helbra om man vill ha en bra kamera som inte är för dyr, för ska man köpa en systemare så blir det ju en hel del extra objektiv som behövs för att få samma omfång som S5. Men sen finns det ju fördelar med en systemkamera också ;)

sumpade chansen att editera in mer i inlägget så här komemr ett till:

För att få skarapre bilder vill du ha ner slutartiden. börja sikta på 1/60 och sen trissar du upp bländaren på max ljusinsläpp tills det är tillräckligt exponerat. går det inte att få tillräckligt exponerat så kan du börja höja ison.
Sen får du se till att fota i råformat, adobe camera raw är en miljard gånger bättre på att filtrera ut isobruset ur bilddatan än vad din kameras inbyggda JPEG-mjukvara är. (inget skämt)

Behöver man photoshop för att kunna filtrera ut isobruset? Jag har en Nikon D3000 och inget bildbehandlingsprogram. Vill lära mig att ta så bra bilder att jag inte behöver jobba i photohop... men isobruset är en annan sak.

/Lizzie

du behöver en mjukvara för att filtrera ut bruset OM du vill filtrera ut bruset. camera raw från adobe är ett sätt men inte det enda!

Har precis köpt mig en Nikon D7000. Tror det är min åttonde Nikon-kamera (både kompakt och system) så för mig finns det inget annat märke :p
Vi (har även lurat ner sambon i Nikon-träsket) har en drös objektiv, mina favoriter för att fota i just ridhus är Nikon 50/1.4 och Tamron 28-75/2.8.
Utomhus blir det gärna Nikon 18-200/3.5-5.6, det är riktigt snabbt om bara ljuset är tillräckligt.

Tänk att jag är precis tvärtom, förstår inte ett smack med Canon men Nikon känns helt hemma, lustigt hur det kan vara så olika!! :)

Det är precis samma här :D Själv fotar jag med en D300 och lite olika objektiv nu. Hade tidigare en D80 som jag var helnöjd med.

TS: Om du säger hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ut på en kamera så är det lättare att tipsa om vad du kan köpa :)

Mitt tips blir: köp billigare kamera och dyrare objektiv, istället för dyr kamera och billiga objektiv. Objektiven gör "mer" för bilden än själva kameran.

Vill du ha lätt att uppgradera dig, köpa objektiv begagnat eller liknande så är det smartast att köpa Canon eller Nikon eftersom det finns mest till dem och andra (tex Sony) är tokdyra.

Gå till en butik, prova olika kameror, kolla igenom menyerna och känn på själva kameran ordentligt. Köp den som känns lättmanövrerad och ligger stadigt i handen.

Sedan är det bara att läsa på om kamerans funktion m.m. och lära dig använda kameran fullt ut så kan du få kanonbra bilder :)

Mina bilder kan du se här. Alla är fotade antingen med Nikon D80 eller D300.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=78208
https://picasaweb.google.com/114766464588760988435

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Vet inte om tråden ligger rätt. Flytta den gärna i så fall! Jag letar nytt objektiv till min Nikon D40x. Det är först och främst ett... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 118
Senast: Saeta
·
IT & mobiler Hejsan, förlåt för att jag startat ännu en tråd om dessa systemkameror. Moderator får ta bort tråden om frågorna jag ställer finns i... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 577
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur