Vad har ni för nosgrimma?

Linduzz

Trådstartare
Vad har ni för nosgrimma när ni använder pelham?
Jag använder achen utan snoken till ponnyn..

Sv: Vad har ni för nosgrimma?

hade det på min förra ponny i terrängen. då red jag med pullargrimma och pelham

Använder inte pelham men väl annat bett med kinnkedja och jag har aldrig något annat än engelska nosgrimmor då.
Andra nosgrimmor stör kedjans funktion... Ev.att en pullarnosgrimma fungerar, det är jag inte så insatt i.

Så har jag iaf fått lära mig.

jag red min förra häst på pelham... han hade pullarnosgrimma på det tränset..
(växlade mellan pelham+pullarnosgrimma & vanligt tränsbett&engelsk nosgrimma)

Det har jag oxå fått lära mig.. Men intressant å se hur andra gör=)

Till pelham/kandar använder jag en löst spänd engelsk eller ingen nosgrimma alls.

Med ett såpass skarpt bett i munnen måste hästen få chansen att säga ifrån/komma undan om ryttaren råkar bli för hårdhänt.

remont nosgrimmer på alal hästar/ponnyer, jag tycker helt klart dom e bäst och snällast.

Rider oftast på hackamore, då blir det ju ingen nosgrimma.
Men rider jag på bett blir det en acchen, då jag bara har bett på henne när vi tränar och tävlar dressyr. Annars får hon alltid gå på hacket.

Jo jag vet=) Lite därför jag undra de vad andra har för nosgrimmor för de är ändå ett ganska skart bett..

Har du remontgrimma när du rider på pelham? Eller läste du bara inte frågan ordentligt;)

japp, fungerade utmärkt!:)
och jag upplevde det som att bettet hakade fast i nosgrimman om jag hade en engelsk.. men det är ju olika hur hästen "ser ut" i ansiktet, hur man högt man kan ha den engelska... min häst hade väldigt lite utrymme mellan mungipan och ganaschen...öh..hur man nu ska förklara det på ett vettigt sätt.. :crazy: och då hamnade den engelska för nära bettet, så att när jag tog i bettet så hakade dom "övre" skänklarna på bettet fast i nosgrimman..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 226
Senast: Reshästen
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka