Vad har ni för ridhjälmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare atmosphere
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 8 771
A

atmosphere

Ska köpa en ny hjälm men vet inte vilken "ras" jag helst vill ha, och därför vill jag veta vad ni använder för hjälmar! Vilket märke, material, prisklass, för- och nackdelar osv. Gärna bilder då ni har dem på också! Och så får ni också gärna skriva lite om er "drömhjälm", om ni har någon sådan!:banana:

Sv: Vad har ni för ridhjälmar?

Har en blå JW och en blå HL (samma modell som Lamicel transformerl). JW:n är väldigt snygg, sitter bra på huvudet, mkt skön men blir vääldigt varm. Bra på vintern men sämre på sommaren :p Är dyrare men har väl gått ner i pris nu tror jag, typ 2500. Den andra är också snygg mer sportmodell, skön och billig och kostar under 1000-lappen :D

Jag har en CO Ayr8 och en GPA titium.
Jag tycker båda hjälmarna är snygga och sitter bra men CO-hjälmen är lite för varm, GPA:n är svalare.
GPA:n köpte jag för typ 5 år sedan eller något men den var lite för stor då och jag har knappt användt den förrens nu. Då kostade den mellan 3000 och 4000 kr.
CO:n fick jag köpte jag för 1,5 år sedan för strax under 3000 kr.

Jag har 3 hjälmar

1 CRW hi-lite pro plus, den är flera år gammal nu och används inte så mycket längre, men väldigt bekväm :) ca 650:-
31142336.jpg

1 CRW Active, den är ny och används som vardagshjälm :) ca 450 :-
31142375.jpg

1 Jacson, sammetshjälm, 1 år gammal och används lite mer som finhjälm :) ca 900:- tror jag
30606935.jpg

inga jättebra bilder tyvärr men det var dom jag hittade. Sen suktar även jag efter en Charles Owen av någon modell men det får bli den dagen jag känner att jag har råd, tycker även att Lamicell är väldigt snygga! Jag trivs med att ha flera hjälmar, framförallt de de varma sommardagarna och man har flera hästar som ska ridas, då kan man ta på sig en osvettig hjälm vid varje uppsittning :D

Pikeur Speed Air
Pikeur Titium
CO Show Jumper
CO PRO II

Det är de jag använder mest sen ligger det nog lite annat i skåpet.

CO Wellington Proffesional, blå med ljusblått fält i mitten och Co Wellington Classic, marinblå.

Jag har en GPA Speed Air (Euro):
img_4194x_93549110.jpg

Den är väldigt sval och skön, men lite väl kall på vintern :D Känns knappt att man har den på sig.

Sen har jag en Charles Owen Wliington Classic (samma som JW men utan autografen):
tvling-grds-238_89423229.jpg

Det är lätt den skönaste hjälmen jag någonsin provat! :love: Hur bekväm som helst, men varm på sommaren.

Dessa två hjälmar är de jag 'alltid' velat ha, den ena är perfekt på sommaren och den andra på vintern :p Dessutom tycker jag att CO-hjälmen är den snyggaste ever, klassisk och tidlös. GPAn är inte ful den heller (fast jag gillar inte den vanliga som är mer silvrig än min).

Jag har en hög gamla hjälmar som ligger och skräpar... :angel: Den nyaste som är den jag använder är dock "Mips" hjälmen från Back on Track.
Den är lätt, sval och bekväm utan att se ut som ett rymdskepp:p
Den kostar runt 2000, men med tanke på hur säker den ska vara så känns det som en billig livförsäkring. Finns ju hjälmar som man får hosta upp betydligt fler tusen lappar för...
20100528_0984_redigerad-1.jpg

Här vill pålle att jag ska bada, men hjälmen syns hyffsat:angel:
DSC03796.jpg

Källqvists "Tuff rider" inköpt på Lantmännen. Bekväm, sitter bra, ser ut som en hjälm och till bra pris. (250 kr)

Jag har en CO Wellington Classic, tycker det är en bra allround hjälm som är stilren :) Tycker inte att den är så varm som alla säger :)

Har en marinblå Charles Owen John Whitaker, helt klart den skönaste och snyggaste hjälmen jag stött på. Använder den dock endast vid träningar och tävlingar, annars har jag en CRW active, som fungerar alldeles utmärkt. Har dock blivit lite bortskämd med min "fin-hjälm" haha :)

Senast ändrad:

KL

Har just införskaffat en Casco Mistrall och den är heeeelt underbar att ha på sig. Kostar runt 1000:-

En ljusblå/blå lamicell, älskar den för att den passar mitt udda huvud suveränt! :D Har alltid haft svårt o hitta hjälmar som sitter bra, men denna sitter perfekt och är lagom varm:)

Jag har en Crw Active just nu, tycker den funkar bra. Väldigt lätt att hålla rent. Och billig!

Här kommer en bild. Det är den överste på bilden
Den nedersta är en Aero Wave ridhjälm.
HPIM2196.jpg

Ska köpa en ny hjälm men vet inte vilken "ras" jag helst vill ha, och därför vill jag veta vad ni använder för hjälmar! Vilket märke, material, prisklass, för- och nackdelar osv. Gärna bilder då ni har dem på också! Och så får ni också gärna skriva lite om er "drömhjälm", om ni har någon sådan!:banana:

Jag använder en blå doublehorse hjälm. Den kostade ung 500kronor som ny.
Den är rätt så tjock innuti och värmer bra på vintern. Men på sommaren blir den för varm. Jag har använt den i både regn och snö och den är fortfarande fin.
Min drömhjälm är nog en charles owen med de där kristallerna på baksidan :D eller en gpa hjälm. :d

Och så får ni också gärna skriva lite om er "drömhjälm", om ni har någon sådan!:banana:

Jag har letat för fullt efter en hjälm som passar min ovala - tydligen smått missbildade - knopp. Tycker alla hjälmar är alldeles för runda, trycker på panna och nacke och blir alldeles för stora i sidled. Har provat mig igenom Hööks hela sortiment, funkade inte, Charles Owen var samma elände (varför i hela friden har de satt rosetten uppochner? :confused:). Horkas Eurotop gillade jag innan, men de har ju satt på fula ventilationsknappar, så då var ju inte den lika snygg och enkel längre. Jacson ATH var helt OK men då störde den fula loggan istället.

Inte kräsen jag inte. :o Har nu riskat och beställt en Jacson/Roping Pleasure, hoppas den är OK. :)

Jag har en svart Charles Owen Wellington Classic och en svart Lamicell Transformer med silver i mitten. Prisklassen på Lamicellen är under 1000 lappen :) Lamicellen är väldigt bra på sommaren, extremt sval och sen är den ställbar i nacken. :)

Jag har verkligen hittat min drömhjälm! Trodde jag gjort det när jag köpte min Charles Owen Wellington Classic i somras, den är helt underbart skön men när hästen skuttar för mkt åker den ner lite i pannan. Men nu när jag fick hem terränghjälmen, en Charles Owen J3, så är jag helt såld! Den bara finns till och behöver inte rättas till det minsta oavsett hur knasigt pålle beter sig :love: Den är numera mitt självklara förstahandsval när det gäller allt utom dressyrträningar, vill ju kunna använda WC:n lite oxå, det är ju jäkligt snygg :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner