Vad har ni för ridhjälmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare atmosphere
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 8 771
Sv: Vad har ni för ridhjälmar?

Jag har en CO Wellington Classic och en Euro-Lite som jag använder lite mer som skrota-runt-i-skogen-hjälm. Båda hjälmarna är jättesköna och sitter superbra, dock kan CO-hjälmen bli lite varm de varmare sommadagarna. Charles Owen-hjälmen kostade 2600 när jag köpte den och Euro-Liten kostar runt 800 om jag minns rätt :)

Hej! Vet att ingen skrivit har pa ett tag, men jag ska kopa ny hjalm och behover lite hjalp. Jag provade bade Charles Wellington classic och uvex lattviktshjalm. Wellingtonen ar ju saklart mycket snyggare och funkar till bade hoppning och dressyr. MEN den ar inte ventilerad som uvexen och har inte lostagbart foder (sa man kan tvatta det om det blir svettigt.) hjalmen jag har just nu, en roping, kliar valdigt mycket och jag maste tvatta fodret speciellt nu pa sommaren.
Sa jag undrar: ni som har en Charles Wellington, tycker ni den kliar nar den blir svettigt, och ar det ett problem pa sommaren med varmen?
Ursakta sattet jag skriver pa, jag har inte svenskt keyboard och datorn jag anvander autocorrectar till engelska...

KL

Jag har en Casco. Pris 800-1100kr nånting. Den är helt fantastisk! :love:

blagul.jpg

110424014.jpg

Jag har en whitaker och jag tycker inte den är så varm som den ser ut. Kan gå runt en hel tävlingsdag med den utan att vara speciellt svettig. Hemma använder jag dock en lamicell master för den är svalare :)

Äntligen har jag hittat en dator med svenskt keyboard så jag kan skriva normalt, haha! Om jag hade mer pengar än jag har skulle jag köpt en Charles Wellington hjälm och en lättvikt i någon variant. Men nu är det en hjälm jag ska köpa, just nu lutar det åt Charles Wellington eftersom den är mycket snyggare och så verkar det som om den inte är så varm egentligen. (?) Det är ju inte varmt särskilt länge i sverige heller. Det som jag är mest tveksam mot är att fodret inte är löstagbart- eftersom min gamla hjälm kliar när den blir svettig. Det kan vara materialet också- fodret i hjälmen jag har just nu är lite hårt och strävt (vet inte hur jag ska beskriva det haha) medans det i Charles Wellington känns betydligt mjukare och skönare. Vad har ni för erfarenhet av hjälmar ni haft; har ni känt att dom kliat när dom blir svettiga? Eller finns det kanske något sätt att tvätta av fodret lite även om det inte är löstagbart? Tack för era svar förresten :D

Jag har en Casco Champ i färgen violett :p Helt fantastisk hjälm, känns knappt att man har den på huvudet eftersom den är så lätt samt välventilerad :)
Kostar 1929 kr, där jag köpte den.

Detta är nog bästa bilden jag har på hjälmen...
trav-volt.jpg

Har en Lamicell Master och det är den bästa hjälm jag haft! Jätteskön och luftig och dessutom sitter den perfekt på min mystiska skalle! Ligger strax under 1000 lappen den hjälmen använder jag vid ridning och hantering
Andra hjälmen är en Champion Sammetshjälm används vid körning och utställning. Varm och lite tyngre men jättesnygg att se på! Gav 100 kr på den på rea :D

Jag har en Eurolite:

img_0_46081_1310028125.jpg

Det är typ fuskmocka på ovansidan, svart ventilation fram. Kostade nog ungefär 800 kronor. Jag använder inte hjälm så ofta :o och framför allt inte i uppvisningssammanhang så för mig är det värdelöst att ha en snygg och dyr hjälm. Däremot tog det ett tag innan jag hittade en som jag trivdes okej med, jag ville att den skulle sitta skönt och inte ge svampeffekt på huvudet utan vara ganska liten utseendemässigt, vilket denna är.

Hade jag tränat och tävlat dressyr så hade jag velat ha en Charles Owen Wellington Classic. Jag gillar de klassiska sammetshjälmarna, absolut snyggast.

*KL*

Jag har en relativt ny Uvex lättviktshjälm. kostade 999 kr och är otroligt lätt och skön! Märker knappt att jag har den på huvudet :-)

dsc_0484_154859359.jpg

En Charles Owen Wellington eller har ju två. En till tävlingen och en till hemma träning. Skönaste hjälmen jag haft på huvudet. Dock är den för varm för att använda på sommaren men på vintern är det jätteskönt att ha en varm hjälm på sig.
dsc03646_155768509.jpg

En Charles Owen Ayr8.
Den är precis lika skön som mina andra CO. Den är svalare än Wellington men du blir ändå lite svettig i den eller vad man ska säga.
foto2752j_152665257.jpg

GPA Speed Air.
Luftig och perfekt på sommaren men kan ju säga att jag haft skönare hjälm på huvudet. Fast det kanske är för att den är lite liten nu men funkar ändå ;)Använder den mest på sommaren. Dom är snygga och känns knappt som att den sitter på huvudet annars.

Jeg har Uvex Glamour Curls. Fantastisk hjelm! Merker ikke at jeg har den på hodet og den ventilerer ekstremt bra. Dyr da, 2900 NOK, men er jo verdt det.

Har en Charles owen JW som jag älskar! :love: Den är bekväm, snygg och bra kvalité. Kostade strax under 3000 när jag köpte den.

Är dock i stort behov av en svalare hjälm på sommaren..

CO Showjumper
CO PRO II
CO jockeyhjälm
GPA Titium
GPA Speed Air
Gatehouse HS1

Skönast - Titium
Svalast - Speed Air
Snyggast - min rosa Gatehouse
Vill ha - Samshield eller Antares. Mest för de är så ouppnåeligt dyra....

Har en MIPS från den tid då Källquists hade den. Trivs superbra med den, lätt, sval, snygg tycker jag, uppfyller mina förväntningar förutom att den kan glida fram lite ibland.

Älskar min kavalkade - så bekväm, man känner knappt att den sitter på...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka