Vad har ni på er?

Sv: Vad har ni på er?

Jag fryser också väldigt lätt och tänkte att i år ska jag införskaffa VARMA stövlar, så jag köpte Hööks Nubuck stövlar med helfodrad fårskinn inuti och trodde att nu ska jag aldrig mer frysa...
tji fick jag dom är så fruktansvärt dåliga, fryser till och med när jag går ut och går med hunden i dom.
Varning köp aldrig dom dåliga stövlarna.... :devil:

Jag har mina underbart sköna Rimfrost Paddock från MH gärna med en raggsocka i om det är jättekallt. Jag som annars är frusen om mina fötter fryser inte ett dugg i dessa kängor! Jägarstrumpor (finns ofta att köpa på marknader på vintern) är oxå varma och de är bra för de är inte så tjocka så de går lätt ner i ett par stövlar/kängor.

jag rider i mountain horse vinterridstövlar och tycker att det fungerar kanon:)

Det är just det - det måste finnas plats för luft i skorna.

Och som tidigare nämnts så är inte bomullsstrumpor att rekommedera. Outlast är ett konstmaterial som håller värmen rätt bra, ull är ju alltid suveränt och värmer även om det är lite fuktigt.

Här uppe i Norrbotten kan det bli uppemot -30! Men då brukar jag ju inte rida men till hästen måste man ju iaf :)

Mitt tips är att använda "tåvärmare". Vi köpte sådana från Börjes och jag har inte frysigt om fötterna sedan dess :banana:

Kom på att jag nu de senaste dagarna har haft på mig strumpor som är som vantar, fast för tårna, de funkar super, håller värmen perfekt! :D

Helly Hansen sockor och vinterridstövlar är det enda som hjälper för mig.

jag har tjocka långa peak performance strumpor sen har jag mina ridskor, ridbyxor helts långkalsonger under:P sen har jag min peak fleece tröja och min musto jackam och ett par vantar till:)

Jag har ett par vanliga lite för stora vinterridstövlar, och innuti har jag tjocka fibersockor, sånnadär blå som finns som tröjja också (har sett blå, grön, orange).
Har inte frusit hittils, trots att jag är värsta fryslorten om händer, fötter och näsa. Har bara vanliga strumpor närmst foten.
När jag har vanliga ridstövlar på vintern har jag värmepåsar uppepå foten, två par strumpor och påsen imellan. Den håller sig varm i flera timmar och tinar upp frusna fötter jättebra. Finns på Clas Olsson, 6 stycken (=3 par) för 35 eller så, dyrt, men helt klart värt det :bow: :bump:
Nu har vi iof inte så jättekallt här, så jag vet inte hur det fungerar högre upp i landet :angel:

:bow: :bow: Tack,tack allihop för alla bra tips! Har köpt nya sulor idag och tjocka sockar på granng.som jag ska pröva imorgon. :) Sen får det nog bli ett par nya skor oxå såsmåningom..

Idag var det väldigt kallt -10 ( norrlänningarna skrattar ihäl sig och tänker "nämen huva stackars stockholmare, här har vi redit mycke kallare int fryser vi för dä" hehe har hela släkten där uppe:p ) och jag frös inte mycket alls, hade mina muckbootstövlar:love: , strumpbyxor och tjocka ridstrupmor också overallen såklart. Trots att jag hade mina metallstigbyglar vart fötterna bara lite stela, däremot fejset var mindra snyggt;)

gjorde lite plågsamma försök på mig själv ute på fjället i förra veckan.. tovade ullsulor är snuskigt varmt, det kanske funkar när man rider också. tejpa liggunderlagsbitar under skorna isolerar från markkylan, men ser väl sådär lagom läckert ut på ridstövlarna och är nog smått livsfarligt i stigbyglar, men kör man utan kan det gå:D

har ett par mountin horse vinterstövlar har faktiskt aldrig fryst om tossingarna i dom stövlarna:)

Ren och torr om fötterna är viktigast!

Sen har jag Graninge vinterkängor, nylonstrumpor och ridstrumpor ovan på det. Fryser i princip aldrig om fötterna.

idag hade jag vanliga strumpor, ett par raggsockor och gympaskor i tyg :D jag frös inte ett dugg!

MH vinterkängor, om det är rid eller stallskon vet jag inte men den är väldigt grov iaf..

Under det har jag vanliga strumpor och över det ullridstrumpor :love:

Brukar hålla mig varm om fossingarna.

jag har jodphursskor på vintern oxå. funkar bra, men bor i södra sverige så det är ju inte såå kallt här!
på vintern har jag däremot ullstrumpor, sen ett par tjockare ridstrumpor (gärna ull) när det är som kallast, brukar inte frysa då.
på sommaren har jag ett par vanliga, tunna strumpor och sen ett par tunna ridstrumpor istället, men som sagt, samma skor!

händer väl att jag har mina graningestövlar på vintern, dom har blivit rätt uttöjda så jag får plats med minst 3 par strumpor i dom! :) men dom har jag inte använt denna vintern.

tkr det är bara när man rider som man kan frysa om tårna, i stallet så håller man värmen rätt bra bara man rör på sig o är igång hela tiden!

men riktiga ullstrumpor rekommenderar jag för frusna fötter! vanliga bomullsstrumpor är inte så bra....

Köp ett par trästigbyglar, finns hos de kända postordervaruhusen.
byt ut de kalla järnstignbyglarna, så har man halva värmen vunnen redan, för trästigbyglarna blir inte alls så kalla

Kängor, med dubbla strumpor, tjocka! eller fodrade ridstövlar.

Jag fryser i vad jag tar på mig :) är en riktig fryslort!! Så när jag fryser massor om fötterna tar jag ur dom ur stigbyglarna och travar och rider lätt utan i 5 min sen är hela jag varm och go igen :)=jobbigt iaf för mig som inte har världens bästa kondition :angel:

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
365
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
1 023
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka