Vad har vi gjort för fel?

Eastwick

Trådstartare
Det verkar inte som om vi har fått någon förbränning i våra bäddar, på ytan ser de ok ut men idag när en av tjejerna skulle skrapa av ytan för det inte skall bli så högt så inser jag att det brinner inte i den... På gödselstacken ryker det ju när man gräver men här vart det helt kallt, trots alla konstens regler... Vad kan vara fel??

Sv: Vad har vi gjort för fel?

Mnja VILL du att det ska brinna i bädden ?

Har två olika bäddar hemma...

Inomhus Torvbädd, brinner inte, (inte vad jag kan se när jag tömmer den varje år iaf, och OM så är det bara nån pyttedel som är "brunnen"). Håller den på max 10 cm hög.

Utomhus (under tak) i lösdriften, Halmbädd, den brinner defenitivt, ca 20 cm hög, men mockas endast sporadist (som oftast 2 ggr i månaden) och då endast de högar jag ser och som är lätta att ta bort. Ytan är ca 8 x 9 m (ca 72 kvm) och har haft som mest 3 hästar samtidigt (som dessutom går in på nätterna).
Så den brinner utan att jag gjort nåt med den...

Hm... jag trodde det var meningen att de skulle brinna... :confused: men det kanske de inte skall?? men joo... eller... :confused:

Om jag går på mina erfarenheter så måste det ju komma till "skit" för att en bädd ska brinna.. Och mina torvbäddar är ju "skitfria" så den ska ju inte brinna, om den brinner så mockar jag alltså för dåligt...

Men halmbädden vill jag ju ska brinna (varmare) och därför mockas den heller inte enligt "boxmetoden"...

Hm... vilket innebär att man måste vända ner skitarna för att starta förbränningen? Vi har ju kallstall och jag vill att bädden skall värma lite men frågan är om det blir ångor av det inomhus?

Det hade ju dessutom varit bra om skiten hade brunnit lite redan innan den kommer på gödselstacken då vi har begränsad plats på plattan.

precis ... vet många lösdriftsbäddar där man vänder ner skiten innan man ströar på med rent ...

Men SLU (tror jag det var) hade gjort ett test på x antal boxar och de mockade noga ut skiten, halmboxar på tre olika sätt, enbart halm, med kalk och med stalosan. Dessa brände i intervaller om jag förstod det hela rätt och det var ingen skillnad på med el. utan tillsatser.

Mnja nåt måste de ju gjort ....

Om man tar bort skiten och hela tiden bara lämnar kvar kisset som i mitt fall på torven, så blir bädden till slut för blöt för att jag vill ha den kvar så (tar ut det blötaste när det kommer till den gränsen) och iom att det är så blött så kan det ju nte brinna...

Hur en halmbädd ska kunna va spec mkt annorlunda vet jag inte.
Fast den kanske aldrig blir så blöt att det kan börja brinna av bara kisset ? För pratar du REN halm annars som du gör bädd av så ska den ju defenitivt inte börja brinna (för i såna fall skulle ju halm i bal brinna)...

Nej, men tillsammans med kisset, gödselstacken är ju definitivt genomblöt, den regnar det ju på... och där bränner det ju som attan! Jag förstår verkligen inte det här. :angel:

Halm i bal kan inte brinna på samma sätt som halm i bädd då du ej har hästdynga i en halmbal ;)..MEN däremot om halmbalen är fuktig då du balar, gäller även hö, så ger detta värme och kan fatta eld.
.

Det som händer när man har bädd är att halm och kutterspån som innehåller cellulosa bryts ned av svampar och bakterier som finns i den färska hästdyngan. Då utvecklas värme. Värmebildningen har man kallat för att gödseln "brinner". När gödseln svalnat kan man säga att det är brunnen gödsel.

Det handlar om en nedbrytningsprocess av svampar och bakterier helt enkelt. Och en gödselstack blir ytterst sällan genomblöt ända in...även om det ser ut och kanske känns så.

Enligt min erfarenhet, ja.
Det blir inte samma fart som i en gödselstack eftersom mängden material är mindre.
Vi började (innan lösdriften) alltid med att blanda ner de första nätternas gödsel i halmen samt tillsatte lite gammal gödsel/jord för att få fart på processen. Därefter mockades som vanligt men utan att ta bort precis varje boll. Nedbrytningsprocessen måste ju bibehållas.

Beroende på hur hästen urinerar, kan det bli blötställe i boxen som måste tas ut i större mängd. Annars hålls bädden torr och varm hela säsongen och växer så sakta i tjocklek.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 711
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 292
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
1 011
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka