Vad heter läder-bitarna på tyglarna?

VincentM

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om någon vet vad de här grejorna på tyglarna heter och har de någon funktion? Eller är det någon slags prydnad?🤔 Har undrat det i alla år.
 

Bifogade filer

  • IMG_0286.jpeg
    IMG_0286.jpeg
    287,4 KB · Visningar: 26
En relaterad fråga: Är det någon som lyckats hitta tyglar UTAN martingalstoppar? Jag hittar bara islandstyglar utan, och förvisso har jag islandshäst, men de tyglarna har också ofta snabbspännen att sätta i bettet och det vill jag helst inte ha, så letar vanliga tyglar utan martingalstopp - någon som vet om det ens finns?
 
En relaterad fråga: Är det någon som lyckats hitta tyglar UTAN martingalstoppar? Jag hittar bara islandstyglar utan, och förvisso har jag islandshäst, men de tyglarna har också ofta snabbspännen att sätta i bettet och det vill jag helst inte ha, så letar vanliga tyglar utan martingalstopp - någon som vet om det ens finns?
Ja. Jag har sett Karlslundtyglar i gummi med vanliga spännen utan stoppar - slut i lagret nästan jämt däremot 😄
 
En relaterad fråga: Är det någon som lyckats hitta tyglar UTAN martingalstoppar? Jag hittar bara islandstyglar utan, och förvisso har jag islandshäst, men de tyglarna har också ofta snabbspännen att sätta i bettet och det vill jag helst inte ha, så letar vanliga tyglar utan martingalstopp - någon som vet om det ens finns?

Ja. Jag har sett Karlslundtyglar i gummi med vanliga spännen utan stoppar - slut i lagret nästan jämt däremot 😄

Och Denni

Edit: Jag inser att jag föreslog islandsmärken men kandartyglar borde vara utan med väl?
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag undrar om någon vet vad de här grejorna på tyglarna heter och har de någon funktion? Eller är det någon slags prydnad?🤔 Har undrat det i alla år.
Jag har kvar mina, men inte för att jag någonsin använder martingal - däremot har jag reflexer på tyglarna vintertid som sitter stabilare med dem på, så att reflexerna inte åker fram till bettet/bak till handen.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
387
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: mily
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp