Hästar som biter varandra

Alvaeq

Trådstartare
Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte.

Min kommer dagligen in med nya Jack runt ögonen och pannan vilket jag tycker är obehagligt iom att det är precis vid ögat (blir även väldigt svullen när det är runt ögat). Jag undrar om det finns något man kan smeta på hästens huvud som smakar ”blä” för den andra, som inte är farligt för hästens hud/ögon? Har funderat på kanske hästsalva? Eller har ni några andra tips?
 
Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte.

Min kommer dagligen in med nya Jack runt ögonen och pannan vilket jag tycker är obehagligt iom att det är precis vid ögat (blir även väldigt svullen när det är runt ögat). Jag undrar om det finns något man kan smeta på hästens huvud som smakar ”blä” för den andra, som inte är farligt för hästens hud/ögon? Har funderat på kanske hästsalva? Eller har ni några andra tips?
Sära på dem.
 
Varför slåss dom överhuvudtaget?

För liten hage? Gillar inte varandra? Brist på grovfoder?

Låt din häst gå med en snäll kompis/ar, i en tillräckligt stor hage, tillräckligt länge, med nog med mat.
 
Många hästar leker ”bita ansikte”, blir det med risk för ögon så kanske de inte kan gå ihop förutsatt att de har tillräcklig berikning, foder osv i hagen och inte bara gör det för att de har tråkigt. Det är ingen anledning för en häst att gå själv i mitt tycke, men man kan behöva ta sig en ordentlig funderare på om man kan ändra på något.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp