Vad heter senskydden?

Aaricia

Trådstartare
Åååh, jag kommer inte på namnet!

Hjälp mig, kan inte sova på nätterna sedan jag fått det här på hjärnan. Kan inte komma på vad de hette. Det är iof inte viktigt, men det är grymt irriterade att till hälften minnas något som man inte kan släppa innan man fått hela bilden. :angel: (Tro mig, jag har googlat och sökt på nätet utan resultat...)

För ca 15 år sedan var det många i stallet som använde vita senskydd som var ganska nätta i modellen men hårda, och som man värmde och formade efter hästens ben. De var helt platta när man köpte dom.
Vita på utsidan och svart gummi inuti. Kardborrspänne, märket stod på kardborrremmen. Man kunde värma och forma om dom om man köpte begagnat eller bytte häst.

Vad heter märket?

Sv: Vad heter senskydden?

Jacson memory kan man forma om (men inte "platta"). Det finns andra (även vita) som är platta, med hårdare yta och som formar sig av värme - men de är inte senskydd utan benskydd/damasker. Finns av flera fabrikat. Om du googlar kanske du känner igen ngn av dem?

Hette de inte hipp någonting? hippo??? Vi hade såna iaf. Har inte sett dom på iaf 8 år...

Skydden hette Hipporto, en föregångare till Eskadon. En svensk uppfinning av Agneta Hjalmarsson.
De var gjorda av ortopediskplast. Som man kunde ändra form på med hjälp av värme.

Jag har 1 par fram och 1 par bakskydd liggandes i mitt skåp...

Helt "nya" och oanvända ! ! !

Liknande trådar

Övr. Barn Kläder till barn är gjorda efter en mall..smala barn, jag har ett långt och kraftigt, med mage. Till dessa verkar inte finnas mycket att...
Svar
13
· Visningar
2 601
Senast: kima
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta... 2
Svar
21
· Visningar
6 492
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V