vad höll han på med?

nella84

Trådstartare
skulle longera min lånehäst igår men han blev helt knäpp och efter en stund gjorde jag illa handen och då tyckte jag att det var bäst att bryta ( ska ju resa till cypern på fredag så inga skador tack!) men iaf jag blev bara så trött på honom och mellan hagen och stallet är det inhägnat så jag släppte honom då han fick gå in själv men då blev han helt plötsligt lugn som en filbunke och började följa efter mig snett bakom, stannade jag så stannade han, gick jag i en cirkel så gjorde han också det, han blev precis som en hund. Men varför ändrade han beteende bara på typ 5 sekunder? jag blev helt klart förvånad..kan ju tillägga att jag haft honom i ca 2 månader och det gick bra i början men sen har han varit lite trotsig kan man väl säga.

Sv: vad höll han på med?

Vad hände under longeringen då?
Att han följer efter dig är väl ett gott tecken i alla fall.

Han kanske inte är van att longeras på traditionellt vis. Kanske han har löslongerats? Fråga ägaren eller den som haft hästen före dig.
Longering kan utföras på många olika vis. Långt ifrån alla longerar enligt "skolboken" utan har egna rutiner som hästen kan vara van.

De flesta hästar har instinkten att följa efter - det har inte med NH-träning att göra. Även om många som sysslar med NH använder sig av det.

/V

En del hästar är måttligt förtjusta i longering (pga olika orsaker). De tycker helt enkelt att det är tråkigt och protesterar därför. Kan det vara något sådant som låg bakom hästens beteende vid longeringen?

/V

En fortsättning på mitt inlägg ovan.
Om hästen inte är van så förstår den inte vad du vill. Du får börja från början och vara tydlig med vad du vill. Om hästen inte förstår kan den bli väldigt frustrerad. Bygg upp en ömsesidig förståelse. Ta det bit för bit så kommer hästen snart förstå. Det tog ett halvår innan jag kunde longera min egen häst. Hon förstod mig inte och rusade runt okontrollerat i halvpanik. jag började om från början och tog lite, lite i taget så hon fick känna att hon gjorde rätt och var duktig. Hon arbetar väldigt bra på lina nu.¨Linföraren måste vara tydlig och lära hästen sina kommandon och sitt kroppsspråk.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 587
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 434
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka