Vad innebär detta om USB?

MissFideli

Trådstartare
An empty USB flash drive with 256MB of
free space. The USB flash drive must be
FAT or DOS-formatted, and have its write
protection disabled. Do not use a USB hard
drive for the software update.

Ska uppdatera min TV och detta måste jag ha. Men jag är inte så hemma på sånt här och undrar vad jag kan behöva för att klara detta krav.

Senast ändrad:
Sv: Vad innebär detta om USB?

Det innebär i princip ordagrant vad det står.

Att du behöver ett USB-minne med minst 256MB ledigt minne, som är formaterat i FAT eller DOS och inte är skrivskyddat. Du ska INTE använda en USB-hårddisk.

Hur vet man om det är skrivskyddat? Hur formaterar man i DOS eller FAT och duger det med ett minneskort från en mobil om jag tömmer det?

Ett minneskort är inte samma sak som ett USB-minne.

usbminneyj1.png

Så kan ett USB-minne se ut. Finns massor av variationer men det är inget kort utan det finns alltid en USB-hanne (den delen du sticker in i USB-honan på datorn) på det.

Med största sannolikhet är minnet redan formaterat i FAT, stoppa i det i datorn, högerklicka på det i den här datorn o välj egenskaper för att se hur det är formaterat och hur mycket minnesplats det finns.

Där ser du också om det är skrivskyddat. Ibland finns det även en liten "knapp" (som på minneskorten) som ska flyttas om man vill skrivskydda.

Men jag rekommenderar att du tar hjälp av någon med lite mer grundläggande datorkunskap.

Inte ens ihop med en minneskortläsare med USB? Skräp, då måste jag alltså köpa ett...
Och dom var ju inte så dyra :D

Senast ändrad:

Kanske om det är en kortläsare som pluggas direkt i USB-uttaget utan sladd och bara har stöd för ett minneskortsformat.
Men annars tror jag det inte går, en sådan här lite dosa jag har på skrivbordet har 4 olika läsare i sig - vem är vem blir frågan då. De identifierar sig som 4 olika enheter.

Nej USB-minne får tag i lätt, 50 kr kostar det. Write-protection (skrivskydd) är extremt ovanligt på USB-minnen.
Som nya är det möjligt att minnet redan är FAT-formeterat. Men annars ordnas det enkelt i en dator. I windows så högerklickar man på enheten (i "Dator") och väljer formatera. Sen ska filerna för uppdateringen av TV:n överföras (kopieras över rätt och slätt troligen).

Hittade ett för 39 kr :bow:
Annars är mina minneskortläsare bara för 1 minneskort, så det finns bara 1 att välja på. Men strunt samma nu :D

Liknande trådar

Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: MonteRose
·
J
Ekonomi & Juridik Hej :) First of all, sorry about this English topic on a Swedish forum! But my Swedish language skills are not yet good enough for me... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 443
Senast: krocket
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka