Vad inom hästvärlden kan man tänkas tjäna på?

I

intejag

Alltså jag är jobbsökande och nu säger de att jag måste försöka hitta på något själv och inte förlita mig på platsbanken. :crazy: Min plarsförmedlare har inga råd att ge utan säger att jag måste göra något jag tycker är kul eller gå arbetslös i resten av mitt liv. :cry: Det sistnämnda är inget bra alternativ.

Så jag funderar på detta med hästar. Finns det något inom hästvärlden man kan tänkas göra där man kan tjäna säg 5-7000 kr i månaden efter skatt och som helst inte kräver massa penagr i insats?

Omskolning av galoppörer/travare?
Inridning av hästar/ponnyer?
Massör?
Uppfödning?

Ja alla råd och tips och ideer mottages tacksamt. Jag har hållt på med hästar i 30 år och har mycket kunskap även av problemhästar men jag är inte själv superhögt utbildad så jag kan inte ta hästarna upp i så höga utbildnings nivåer.

Sv: Vad inom hästvärlden kan man tänkas tjäna på?

Fundera på vad du kan!

Hjälpa folk med problemhästar? (Eller hästar med människoproblem...)
Hjälpa till på ridskola?

Hopptränare - du kan lugnt plocka ut 1000 kr per arbetad timme... utan att någon ens funderar på varför du ska tjäna en massa pengar.

Det är förmodligen det jobb inom hästnäringen som ger mest pengar i förhållande till arbetsinsatsen, i synnerhet som det i de flesta fall är någon annan som investerar alla pengar till ridbanor/ridhus, hindermateriel m.m. (däremot så ska man ju inte behöva betala några dyra pengar i anläggningsavgifter eftersom både ridhus och hinder är helt gratis att "tillverka" :confused:)

Fodertillskott/magiska täcken m.m. är ju också sådant som man kan tänkas att tjäna pengar på. Mycket hästfolk verkar ju faktiskt gå att lura i vad som helst.

Uppfödning kräver ett väldigt rejält startkapital, du behöver egen gård för några miljoner, du behöver ett ridhus vilket kostar minst en miljon, du måste ha en ordentlig traktor vilken kostar minst 100 - 200 000 kr, avelsmaterialet kostar - 32 av fölets 64 kromosomer kommer ju från stoet så det blir till att köpa in några fina avelston till en kostnad av några 100000-lappar eller mer per häst. Kort sagt så om du inte är snuskigt rik eller får ärva en bondgård med maskinpark och maskinhall (läs ridhus) och hela kittet så blir det nog till att lägga bort dom planerna som arbetslös.

Massörer betalas ofta extremt dåligt, bara en massa åkande som du inte får tillräckligt betalt för.

Gammla galopp/trav hästar säljs ju för skitsummor... även om du skulle kunna ta typ 10-20 % av försäljningspriset så blir ju det bara småpengar och någon timlön är ju inte att tala om.... i synnerhet inte om du ska ha dom uppstallade under tiden dom omskolas.

Senast ändrad:

Hej!

Det enda inom häst jag tror man verkligen kan tjäna på (inte mycket men lite engar) är att hitta ett VITT arbete med avtalsenlig lön. Då får man jobba arslet av sej för liten lön, men den är mer än 5-7000 iaf.

/ Lavinia, vars kompis är hästmassör/djursjukvårdare med nån terapeututbilning också och hon har knappt råd att leva och jobbar jämt.

Vad inom hästvärlden kan man tänkas tjäna på?
Tyvärr är det nog att hålla sig långt borta från hästar och skaffa ett vanligt jobb. Det är ytterst få som kan leva gott på bara hästar. Troligen ingen utan att först investera en hel del för att komma igång. De allra flesta som har det som yrke har ju börjat i lite skala och jobbat upp det och kunnat göra det genom att de haft ett annat arbete vid sidan om.

Går en företagarutbildning kring hästar, och de enda bidragskalkylerna som går plus är travträning, uppdragskörning (typ skogs- och festkörning) och hovslageri. Självklart är ju dessa bidragskalkyler bara riktlinjer kring intäkter och kostnader, men de säger ju ändå ganska mycket... De flesta hästföretagare som jag känner till har flera olika inriktningar. Ett ställe vi var på till exempel hade inackordering, tog emot träningshästar, förmedlade hästar, höll helgkurser och kvällsföreläsningar samt höll träningar hemma. Förutom detta skötte de (det var ett par som drev företaget) hela stallet själva (ca 20-25 hästar) och skötte all administration själva. De jobbade minst sagt dagarna i ända för att få det att gå ihop...

*kl*

OM man skulle börja fundera på avel först då på hobby nivå och kanske utöka sakta med ett nytt sto varje/varannat år vilken ras ska man satsa på? Ska amn ge sig i kasta med travaravel? TYcker själv att de redan finns så många sådana. Fullblodsavel?

Om man ska ge lektioner måste man väl vara utbildad?
Kan man gå några kortare utbildningar för att tex bli hopptränare elelr måste man läsa till hippolog?

Nyfiken eftersom jag funderar på dessa bitar blandannat att fördriva tiden med.

Uppfödning kräver ett väldigt rejält startkapital, du behöver egen gård för några miljoner, du behöver ett ridhus vilket kostar minst en miljon, du måste ha en ordentlig traktor vilken kostar minst 100 - 200 000 kr, avelsmaterialet kostar - 32 av fölets 64 kromosomer kommer ju från stoet så det blir till att köpa in några fina avelston till en kostnad av några 100000-lappar eller mer per häst. Kort sagt så om du inte är snuskigt rik eller får ärva en bondgård med maskinpark och maskinhall (läs ridhus) och hela kittet så blir det nog till att lägga bort dom planerna som arbetslös.

Nu tycker jag allt att du tog i lite mycket. Jag känner flera uppfödare som inte har eget ridhus, en gård för flera miljoner och traktor för 100-200 000kr. Man klarar sig med en mindre traktor såvida man inte tänker ta in grovfoder själv för då är det som du säger en traktor för dyra pengar å maskinpark som gäller å ska man inte ta in grovfoder själv så finns det billigare gårdar då man bara behöver mark till bete. Börjar man småskaligt så kan man ju "uppgradera" sig i ett senare skede när man har kommit igång lite. Men visst vill man kunna leva på det på en gång så behöver man MYCKET kapital. (och en god fe som ger en skopvis med tur)

Korvfabrik? :idea:

Jag tror man kunde tjäna en del om man hade ett markområde som blev godkänt att ha hästbegravningar på. Dvs man hyrde ut en gravplats på kanske 20 års tid. Kanske i kombination med minneslund där de som låter separatkremera sina hästar kunde få sprida askan. Det kunde också finnas ett billigare alternativ att man kunde köpa en minnesskylt i tex mässing som skruvades upp på en snygg mur i vacker miljö. Ha en liten park omkring det hela med fina blommor och buskar!

Man kunde ha ett monument tillägnat "den okände hästen" där folk kunde tända ljus i lyktor eller lägga en blomma eller en morot till minne av sin gamla häst.

I kombination med detta kunde man ha en liten sober shop och cafe där man kunde servera fika och sälja tex konstföremål med hästmotiv.

Jag tror nämligen att många skulle vilja ha en plats att gå till. Det är ju inte alla som lyckats få tillstånd att begrava på egna tomten/marken som jag lyckligtvis fått till mina 2 gamla ponnyer som jag hade ända sedan jag var liten och som dog för ca 4 år sedan nu.

/KT

Senast ändrad:

Om du vill jobba med hästar får du nog räkna med att gå ngn utbildning t ex ridlärare eller hovslagare. Outbildad kommer du inte långt. Då är antingen starta eget (kräver kapital) eller hästskötare som finns. Som hästskötare tjänar du knappt ihop till mat för det mesta. Startar du eget måste du meriter och ligga ute med pengar från början. Det är få hästjobb man blir rik på men det går att försörja sig i alla fall.

Jag förstår hur du tänker. Det är dyrt att föda upp hästar. Dock har jag inget ridhus, en traktor för sisådär 30t och ston som faktiskt kostade strax under 100t. Väljer man en annan ras än den jag valt (PRE) hittar man bra ston för betydligt mindre pengar än då.

Dock håller jag med om att avel knappast är vad man satsat på om man vill ha en säker inkomst. Har man otur ett år står man där med massor av seminkostnader och inga dräktiga ston.

störst möjlighet att tjäna/spara pengar på är att hålla sig långt från ridsporten!

Vill du tjäna pengar snabbt så ta emot alla de travare som skänks bort för en symbolisk summa och skicka dem till italien. Det är nog det enklaste sättet för en person utan insatskapital att kunna tjäna en hacka gällande hästar.

sök annars jobb inom vården, där får alla jobb!

Fast... ska man försörja sig själv och gården helt och hållet bara på uppfödningen så har jag svårt att se att det går ihop om man inte har både eget foder och bete. Och eget foder kräver en nästan en 4-hjulsdriven traktor på runt 100 hästkrafter (vår småbalspress kräver minst 70 hkr med balvagn och balkastare och det är lite uppförslut), gärna en lite större traktor på 150-200 hkr om man vill ha lite mer moderna maskiner.

Det finns ju en anledningen till att väldigt få "ko-bönder" köper allt foder utifrån....

Jag skulle kunna tänka mig att hästuppfödning skulle kunna vara en bra "extra gren" om man vill diversifiera ett redan befintligt jordbruksföretag - har man 100 kor så kan man lika gärna ha 10 hästar också om man har någon intresserad i familjen... eller om man ställer om från typ grisuppfödning till att föda upp hästar.

Men att starta upp från arbetslös och utan gård till att kunna leva på enbart hästuppfödningen har jag svårt att tänka mig, men jag kan ju ha fel också förståss.

Problemet med hästuppfödning är ju att för att tjäna pengar måste man ju sälja fölen/ unghästarna. Säljer du dom som föl så kanske du har en chans att tjäna lite pengar iaf, med bra stam och poäng på fölet. Men verkar inte vara lätt att sälja föl, speciellt inte nu när folk är osäkra på hur framtidens ekonomi ser ut, så köper man ju inte på sig ett föl som står och kostar en massa utan att kunna "nyttja" den på 2-3 år. Ska du då stå med fölen i ett par år innan du säljer dom så har dom nog kostat mer än du för för dom när dom säljs (dvs om dom blir sålda). Tyvärr... Så oavsett om du har en egen gård med allt som behövs eller ett litet stall där du köper in foder själv så tror jag inte man tjänar många kronor på det.

Tror överhuvudtaget att det är svårt att tjäna pengar inom hästnäringen. är nog bättre att försöka söka sig till en annan bransch och ha hästar som hobby.

störst möjlighet att tjäna/spara pengar på är att hålla sig långt från ridsporten!

Vill du tjäna pengar snabbt så ta emot alla de travare som skänks bort för en symbolisk summa och skicka dem till italien. Det är nog det enklaste sättet för en person utan insatskapital att kunna tjäna en hacka gällande hästar.

Ja det eller att köpa billiga, trasiga hästar utomlands och sen sälja dom som friska lovande tävlingshästar i sverige. Det kan man nog tjäna på :grin:

ja fast då ska man ju ha tur och hitta oerfarna köpare också som inte kommer och reklamerar hästen och drar upp det i rätten. Desutom kostar de ju att hålla innan de blir sålda + inköpspriset. Så är man arbetslös och inte har någon inkomst så är nog slakthästarna ett bättre alternativ. Köp hästen för en tusing och skicka den samma dag... :devil:

Nej som jag sa det håller jag med dig om. Skulle inte rekommendera att försöka leva på aveln direkt. Måste också ha ett startkapital...men riktigt allt behövs inte.

haha jo det är sant... fast då är det ju köparen som rider så illa så att dom förstört hästen :devil: även om hästen bara varit hos dom i 2 v och dom inte ens suttit på hästen

Fast sådana här svar ville nog inte TS ha. Och varför skulle hon söka jobb inom vården? Alla får inte jobb inom vården och där jag bor tex finns det inte ett vårdjobb om man inte är sjuksköterska inom nästan 10 mils radie.

Om man ändå får en travare till skänks kan man väl lika gärna rida till den och sälja den sedan så har man ju faktiskt tjänat lite pengar i så fall.

Ju längre i från själva hästägandet du kommer dessto mer tjänar du. Att föda upp hästar är i princip aldrig lönsamt så därför tycker jag att du ska välja bort det om du inte är riktigt riktigt intresserad. Föder visserligen själv upp hästar men jag har egna hingstar och det är det jag brinner för det är min hobby och mitt liv :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka