Vad kallas en svart häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Asteriks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 17 929
A

Asteriks

Hej,

Finns det något särskilt ord för en svart häst annat än "svart häst"? Finns det i så fall liknande namn för andra färger?

Sv: Vad kallas en svart häst?

Förr kallade man en svart häst för "rapp", men idag är svart=svart helt enkelt.

och jag påminner än en gång om det som "Fredag" skrev - detta är gamla benämningar.

Idag heter det svart, med och utan tecken, med och utan solblekta ljusare partier.

Jag bara bekräftar det som andra redan har sagt - svart heter svart numera. Jag har själv ett antal svarta hästar och deras färg är benämnd svart.

Liknande trådar

Avel Tjodelo! Jag har ett antal hästar som jag umgås med som är helvita skimlar, de föddes alltså svart och blev helvita direkt, vet inte...
Svar
3
· Visningar
764
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 216
Senast: Asko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka