Vad kan det vara för något? *långt*

M

Monsterkaktus

Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och han är välmusklad, mjuk, smidig och älskar att jobba! Naturligtvis så anpassas allt hans arbete efter hans ålder, men han tränas ändå förhållandevis "mycket" för sin ålder.

Nu var jag på en träning för en duktig ryttare för en vecka sedan, och han började dessvärre markera på vänster fram. Ingen riktig hälta, utan han nickar med huvudet och linkar till något/några steg i skarpa vänstersvängar. Mest i trav, och det är bara i riktigt skarpa vänstersvängar och inte större volter. Det syns ingenting på rak spår.
Vi kollade naturligtvis benen och hovarna, men han är inte varm någonstans, inte svullen, inga gallor, ingen onormal puls etc. Han reagerar inte när man trycker på hoven heller.
Vi trodde först att det hade med dålig uppvärmning att göra - han är ju trots allt 21 år, och jag hade inte hunnit rida fram tillräckligt innan lektionen startade. (pga av fruktansvärt dålig arrangör som aldrig hört talas om tidsplanering! :mad: )
Jag fortsatte att rida runt lite, och han blev bättre med mera uppvärmning, men fortsatte ändå att markera lite i vissa steg.
Jag kylde benen med kallvatten i ca 15-20 min, hade på isbalsam och lindade senare med Back-on-Track under natten. Han kändes fortfarande fräsch dagen efter, dvs ingen värme, inga gallor etc etc.

Vi åkte hem och lät honom vila i två dagar, med bara skrittpromenader för att han skulle få röra lite på sig (inte stelna till på grund av träningsvärk eller dylikt). Efter tre dagar så red jag honom en sväng i skogen, endast skritt. Han kändes väldigt pigg och fräsch, men jag gjorde inga volter eller något utan bara skritt rakt fram.
Fjärde dagen så travade vi och galopperade också, ut i skogen. Ca 50-60 min. Var noga med lång skrittuppvärmning. Han kändes fortfarande pigg och fräsch, och jag tyckte inte att han kändes halt. Red några skrittvolter åt vänster på stallplanen och "åskadarna" tyckte att han såg helt fräsch ut.

Nu red jag på ridbanan igår, och hade haft en lång uppvärmningstur ut i skogen innan. Likt förbannat så markerar han lite, lite i skarpa vänstersvängar. Det är inte alls mycket, och det är definitivt inte "riktig" hälta. Man ser det nästan inte på benen, utan det är mest att han nickar till med huvudet. Jag tycker egentligen inte att det känns som om det sitter i benet, utan är mera muskulärt. Det känns som att han ömmar till lite och att han inte tar ut sig i stegen under de där skarpa vänstersvängarna.
Vi gick igenom all utrustning och var väldigt kritiska - och jo, sadeln verkar vara för trång. Han har musklat sig och breddat sig sedan vi köpte den, och nu verkar den smita åt väldigt över bogarna. Nu ska jag börja sadla lite längre bak (har haft den kanske en anings för långt fram tidigare), och se om det blir någon förbättring. Alternativt så får jag ta och köpa en ny sadel, om det är det som krävs.
Gick igenom träns och bett också - och bettet sitter fast! Det är ett sådant här bett, och den lilla rullen i mitten sitter fast och går inte att rulla på längre. Skänklarna på bettet ska gå att röra på i sidled, men på just vänster sidan så sitter det tvärfast. Ska köpa ett nytt bett omgående, men rider på mitt tävlingsbett så länge.

Efter varje ridtur så har jag kylt benen med kallvatten i ca 15-20 min, haft på isbalsam och lindat senare med Back-on-Track under natten. Han har hela tiden fortfarande känts fräsch dagen efter, dvs ingen värme, inga gallor etc etc. Han är också glad, framåt, pigg och vill verkligen jobba! Inga förändringar i humör övht.
Jag har masserat honom lite med olika liniment också, men det har jag gjort ofta innan också.

Min teori är väl kanske att det hände något den dagen när han inte blev tillräckligt uppvärmd, kanske någon sträckning eller dylikt. Jag tror också att det kan ha att göra med utrustningen att göra - bettet som sitter fast på just vänstersidan och att sadeln börjat bli/är för trång. Jag ger honom några dagar till och ser om det går över, annars åker vi in till klinik med honom. Åker hellre in till en duktig klinikveterinär än ringer ut någon halvtaskig distriktare.

Höll på att glömma - det är väl troligen också åldersrelaterat. Han har gått 8 år på ridskola och har väl förmodligen inte världens fräschaste leder. Han äter Bioglucomin och har gjort det under några år nu, mest för "säkerhetsskull". Det knäpper ingenting i hans leder eller så (han är mjukare och smidigare än de flesta som är 10 år yngre än honom!) och han är väldigt böjlig och ställbar när man rider honom.
Överlag så är han en väldigt frisk häst, vi har tagit träckprov två år i rad och han har haft 0 EPG bägge gångerna. Vi undersökte honom med värmekamera i oktober -04 bara för att vi var nyfikna, och se på fan - hästen var en av de fräschaste de sett. Inga inflammationer övht, och det var bara han och en till (en 4-åring!) som varit så fina och fräscha i kroppen. :)

Jag älskar den här hästen över allt annat och mitt hjärta gråter (och jag med... :( ) när det är något som är fel med honom. Jag vill gärna ha lite tips, tankar och idéer vad ni tror om allt det här! Vad som helst!
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Glömde nämna - han blev kollad av en duktig hästtandläkare för ca två veckor sedan. Han hade lite skarpa kanter och några hakar, lite långa framtänder etc, men överlag så hade han bra tänder! Det var några andra hästar samma dag som hade betydligt sämre tänder trots att de bara var tio år... :crazy:
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Skulle kolla upp han hos vet först( med tanke på hältan)
Och hittas det inget/ något ta kontakt med en alternativ behandlare som massör/ equiterapeut/ fysioterapeut och få hästen genomkollad och behandlad.
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Jo, jag vet, det var ju därför jag skrev så här:
Monsterkaktus skrev:
Jag ger honom några dagar till och ser om det går över, annars åker vi in till klinik med honom. Åker hellre in till en duktig klinikveterinär än ringer ut någon halvtaskig distriktare.

Jag tänkte bara om någon hade några idéer om vad det kan vara? Och om det finns något jag gjort fel eller något som jag borde ha gjort? Tänker då främst på kyla benen, värme etc. :)
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Nu orkade jag inte läsa allt du skrev men det slog mig att du hela tiden är fokuserad runt benen och ev i munnen för att hästen markerar. Det kan ju lika bra vara i bogen eller i nacken. Hästen kan ju ha sträckt sig eller fått en lättare spark i bogen. Då kan dom ju markera lite grand. Ja, det finns ju hur mycket som helst eg. Men det var det första jag tänkte på. Massera lite på hästen och se om hästen visar dig att det gör ont någonstans.

Sadeln kan ju klämma tex.
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Nej, du hade nog inte läst ordentligt! :) Så här har jag bland annat skrivit:

gejsa skrev:
Jag tycker egentligen inte att det känns som om det sitter i benet, utan är mera muskulärt. Det känns som att han ömmar till lite och att han inte tar ut sig i stegen under de där skarpa vänstersvängarna.
Vi gick igenom all utrustning och var väldigt kritiska - och jo, sadeln verkar vara för trång. Han har musklat sig och breddat sig sedan vi köpte den, och nu verkar den smita åt väldigt över bogarna. Nu ska jag börja sadla lite längre bak (har haft den kanske en anings för långt fram tidigare), och se om det blir någon förbättring. Alternativt så får jag ta och köpa en ny sadel, om det är det som krävs.

gejsa skrev:
Jag har masserat honom lite med olika liniment också, men det har jag gjort ofta innan också.

gejsa skrev:
Min teori är väl kanske att det hände något den dagen när han inte blev tillräckligt uppvärmd, kanske någon sträckning eller dylikt. Jag tror också att det kan ha att göra med utrustningen att göra - bettet som sitter fast på just vänstersidan och att sadeln börjat bli/är för trång.

Så jag har nog tänkt lite på alla möjliga orsaker, tror jag! ;)
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Hmm. Om sadeln smiter åt runt bogarna (!) då sitter den garanterat för långt fram..
 
Sv: Vad kan det vara för något? *långt*

Nu överdrev jag kanske en aning, så långt fram sitter den ju inte. ;) Men jag kan gott sadla lite längre bak, och det börjar jag med today!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
2 866
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp