Vad kan det vara? Halt hund!

Nixehen

Trådstartare
Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad!

Tar det från början.
I fredagskväll när vi gick och la oss så var min lilla tik helt okej, kröp in under sängen och bäddade precis som vanligt.
I går morse (lördag) så pep hon till när hon skulle krypa ut från sin sovplats under sängen och hoppade sedan på tre ben en bit (lyfter höger bak). Jag antog att hon sovit på benet och att det somnat eller liknande, vilket händer ibland med henne. Hon skuttade ned för trappen (på tre eller fyra ben kan jag inte svara på, liten, svart pälsboll i full rulle ned för trappen i skumt morgonljus.) Under dagen så fortsatte hon sedan att skutta på tre ben - pigg och glad, viftade på svansen, uppfostrade katten, åt sin mat med god aptit. Kissade och bajsade UA.
Klämmer igenom hela benet, alla leder, alla muskler. Buken, ryggen, höfter, tår. Vickar på klor svan och känner kring vulva etc. Strechar och böjer. Trycker på trampdynor, mellan tårna. Letar tovor. Inte en reaktion!
Då den här tjejen är en dramaqueen utan dess like så tänker vi att hon säkerligen bara TROR att hon har ont fortfarande.
Går och lägger oss.
Idag söndag likadan. Gör om samma undersökning igen - hittar ingenting. Hon äter fortfarande, viftar på svansen, kissar och bajsar som hon ska. Springer glatt på tre ben.
Lite flåsig ikväll, så uppenbarligen är det NÅGOT som hon inte är tillfreds med även om det inte är så akut att det känns som att vi bör åka en 40mil en söndagskväll till Ultuna eller liknande, utan avvaktar till kliniken har öppet imorgon.

Jag står helt handfallen och har ingen aning om vad det kan vara! Någon som har någon idé?
Ska som sagt kontakta vet imorgon bitti men lite input och ideér vore inte fel( - inte minst eftersom hon troligen kommer pipa åt ALLT hos veterinären imorgon eftersom det är sådan hon är...)
 
Sv: Vad kan det vara? Halt hund!

Sträckning eller patellaluxation? Om det är patella (knäleden) så kan veterinären känna om den är ostadig eller har hoppat ur.
 
Sv: Vad kan det vara? Halt hund!

Patellaluxation?

Sträckning eller patellaluxation? Om det är patella (knäleden) så kan veterinären känna om den är ostadig eller har hoppat ur.

Vid en sträckning så borde hon väl reagera när jag drar i benet/trycker på musklerna? I de fall jag själv sträckt något så har jag iallafall inte uppskattat att bli klämd på.:angel:

Patellaluxation? Innebär det att knäleden hoppat ur position? Eller är det som på häst att det hakar upp sig? Gör det inte ont då om man rör benet?

Kan tillägga att det är en äldre dam - 9,5år, 10kg. Pigg som en mört!
 
Sv: Vad kan det vara? Halt hund!

Det kan vara något i en led, våran var visserligen valp/unghund och hade en lösbenbit i bogleden, men hältan syntes nästan inte alls utan det jag verkligen reagerade på var att han skrek till när han skulle resa på sig efter vila, hos vetrinären fick vi fram en minimal reaktion i riktigt ytterläge, jag hade aldrig vågat dra så längt på egen hand, men på röntgen såg vi benbiten och bestämde oss för operation.

Så vetrinär är nog en väldigt bra idé, äldre hundar kan ju få pålagringar i leden som de känner av.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Inte mycket till diskussionstråd men jag vill kolla om någon kan råda mig till hur jag ska göra. Jag har en shetland sheepdog på 8...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: Takire
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 935
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 819
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 691
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp