Vad kan det vara? Rävskabb?

Fibusen

Trådstartare
Min hund har fått massa små prickar som verkar klia lite,började först på bakbenen för ca 2-3 veckor sen,uppe på låret nästan,med några få prickar på samma höjd på bägge benen,läkte fort,och dom större prickarna som har vätskat lite,torkade,och tappade skorvarna,sen åkte vi bort och kom hem i fredags,han var hos min mamma under tiden,och prickarna hade inte blivit värre,men nu har dom "exploderat",på hela låren bak,och på översta frambenen,och i armhålorna,massa små röda prickar,som verkar klia. Inte så att han kliar hela tiden,utan slickar mest,men om man klappar han och kommer åt benen så blir det att rycka i bakbenet på han.

Han har det mesta på benen,och på bakbenen går det upp mot pungen,några prickar på magen,och nu har han även ett par stycken på huvudet.

Nått säger mig att det är nått här hemma i gräset som han blir sjuk av,eftersom allt sitter på samma höjd,och på huvudet,dvs att han kan ha fått det när han har gått och luktat i gräset.

Rävskabb,smittar det till oss? För jag har ju pillat och studerat,och jag har ju inte fått nån klåda,inte en enda prick... Och att det först verkade stanna av,för att nu bli jättemånga prickar/bulor...
Dom största har lite var/vätska i sig,men det kanske är på max tre stället,dom flesta ser inte värre ut än en lätt inflamerad hårsäck,dvs lite rött runt ett pytteställe bara,och ingen bula,utan bara rött.

Han kan bli så här faktist när han inte badat på länge,är känslig i huden,men då får han nån prick här och där,men sen badar man han,sen är det borta,och sambon badade han i måndags,så om det bara skulle vara "smuts" så skulle det ha gett sig nu.

Ska ringa veterinären i morgon,men nu när jag ser att han även fått några prickar på skallen så måste jag akutfråga här.

OM det skulle vara rävskabb,är det sanering som krävs då överallt där han varit eller? :crazy:
 
Sv: Vad kan det vara? Rävskabb?

Med tanke på att det varit så länge kan jag inte tänka mig att det är rävskabb...
De ska ju klia hela tiden då..
Absolut ingen expert på ämnet men när polaren hade rävskabb så syntes det väldigt snabbt, då jag umgåtts med henne så tog jag inga chansningar utan gav medicin mot det och tvättade rubbet, samt storstädning..
så OM det är rävskabb din har så ja, det blir sanering av allt ...
 
Sv: Vad kan det vara? Rävskabb?

jag tycker mer att det låter som någon bakterieinfektion. skabb ger inga små prickar och smittar såklart inte till människor :). om det nu ändå visar sig vara skabb så är det bara att droppa stronghold eller liknande preparat i nacken. storstädning ska inte behövas, men har man tillgång till lite tigusspray så kan det nog vara bra att spraya där hunden har sin sovplats.
 
Sv: Vad kan det vara? Rävskabb?

När min hund hare rävskabb fick han små, små fläckar i huden. Inte riktigt prickar, utan mer som nån slags färgförändring i huden. Jag har ju afghanhundar och trodde pälsen skulle ramla av, men det hände knappt nånting. Den ena kliade sig ganska så mycket ett tag, den andra kliade sig enbart om man själv kliade på öronlapparnas kanter. Då gick hennes klireflex igång. Det var även där dom tog skrapprov, fast på hanen. Det blir lite skrovligt i huden tillslut, det var det enda som märktes. Förutom att den ena kliade sig då. Men mina hade en ganska mild reaktion och tiken reagerade knappt alls.

Pratade med veterinären och tydligen beror det på hur stor allergisk reaktion hunden får och i en flock på flera hundar så kan en få stor reaktion och en ingen alls. Och det smittar inte till oss. Och som cillamuffins sade så får man utskrivet ett preparat att droppa i nacken, och behöver inte sanera för äggen trivs inte nån längre stund inomhus.

Men tja.. Prickarna låter nog kanske mer som någon infektion eller så. Men kanske helt klart värt att kolla upp? Ang. rävskabb så är det tydligen ett väldigt tydligt tecken om dom börjar klia sig när man själv pillar/kliar med just öronkanterna. Det kan du ju kanske testa och se, även om det ju säkert kan finnas fler anledningar till att det kliar där. Lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt. Själv blev jag jätteorolig och tänkte att nu har min hane åkt på värsta allergin som tar hundra år att utreda. Eftersom dom andra inte reagerae nämnvärt trodde jag inte att det var just rävskabb, men. Det var det och det var ju tur det. :p
 
Sv: Vad kan det vara? Rävskabb?

Nu blir jag förvirrad! :confused:

I morse när vi gick upp så fanns det knappt en enda prick kvar! Det synns inte enns att han hafft några problem! Jag som tänkte knäppa lite kort och visa er..

Så nu har jag två alternativ,att antingen så var det pga smuts endå,och att han fått baa av sig,men det tog ett tag innan det lugnade sig,eller,som jag tror,en allergi!

För nu när ni skrev det,i samma veva när han fick dom första prickarna så brakade hans mage ihop,och han var lös i magen i 2-3 dagar,inte så att det rann,men var som mjukglass kanske. :o

Sen åkte vi ju bort i samma veva,så han skulle ju vara hos min mamma,och hon petar ju i han både det ena och andra,och han är känslig,så då kanske det spädde på det hela,och sen så tog det ett par dagar för att det skulle "explodera"?

Men vad som skulle ha utlöst det från början vet jag inte... Men jag kan minnas att han åt väldigt mycket gräs ett tag.

Vi bytte foder på han i maj, början av Juni,kan det vara det som börjar spöka nu? Han äter eukanuba sensitive.

Funderar även lite på eksem? Vart ju så himmla blött ett tag,regnet verkade aldrig vilja ge sig,och han var ju blöt så fort vi gick utanför dörren,men han är ju korthårig,så han torkar ju relativt snabbt. Värmeexem är kanske mer troligt,han ska ju jämt ligga under täcke,filt m.m,så han är helt svettig i armhålorna/ljumskarna i bland...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara? Rävskabb?

Om jag pillar på öronkanten så håller han bara på att somna,så det var ingen kli-reaktion där! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 442
Senast: Pancakes
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 100
Senast: pews1972
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 480
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 864
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp