Vad kan det vara?

Perla

Trådstartare
Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på diagonalen ca 2 cm långt och 0,5 cm brett. Har tvättat det noga med bakteriedödande medel (första tiden med jodopax). Det har blivit bättre men är inte helt borta.

Nu efter foderbytet har hon blivit lite svampig i båda bak (fler i stallet som blivit det efter byte, så vi tror det beror på det). Samtidigt blev hon lite svullen på insidan av benet precis i höjd med muggen. Hon är lite ljummen där men har inte ont. Inte halt och bryr sig inte om att man klämmer och känner i det området eller längs med senorna. Det började som en femkrona stor fläck. Hon fick vila några dagar samt så masserade jag in liniment i benen.

Svampigheten blev mindre och fläcken vid muggen blev mindre o fastare några dagar senare. Men igår blev det som i början igen. Smörjde med liniment o lät henne vila. Idag va hon svullen på större yta, men visar inte obehag eller smärta och är helt ren o har samma bjudning framåt i ridningen som vanligt. Hon är pigg och vaken precis som vanligt i hanteringen. Ingen feber, inga varma hovar mm.

Är rädd att det ska bli lymfangit av det :/

Är det någon som haft liknande på sina hästar? Vad var det och hur gick det över? Är det läge att ringa veterinären?

Hoppas på kloka svar från er bukare :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 375
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 822
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp