Vad kan det vara???

R

Rallebralle

Labbetösen kliar sig väldans mycket på nosen....från "morrhårskuddarna" till ögonen ungefär.Ber om ursäkt för att jag använder kattermer....hoppas att ni förstår var jag menar iaf... :D

Hon har blivit lite tunnhårig,inte kal men glesare behåring , där och fått ett yttepytte sår under ögat. :(

Jag bytte foder till henne för ca:en och en halv vecka sedan och det blandas fortfarande med det gamla för att övergången ska bli smärtfri.
Nu får hon RC,ska se om det hjälper...hon kliade sig innan också med det fodret jag fick med henne.
Det är därför jag bytte till RC.

Jag ska till vet på tisdag nästa vecka för koll men tänkte fråga om ni har några ideer om vad det kan vara.
 
någon sorts skabb kanske... mjällar hon? rävskabb och mjällskabb är ju inte så ovanligt...
 
Ja....fast hon mjällar lite om man kliar henne typ vid "korset" ;)

Rävskabb :crazy: :eek: :crazy:
 
Rävskabb visar sig tydligast bakom öronen. Dvs de kliar sig så att de bli kala där. Men då har de kliat sig en hel del över hela kroppen och inte bara i ansiktet.

Nej de behöver inte nysa vid noskvalster. De flesta hundar är dessutom helt symtomfria.
 
mjällskabb då? har min hund just nu, men hon kliar sig iofs inte.. blev bara kal på svansen en liten bit, var hos vet i måndags fick en spruta och sen skulle det bli bra sa hon! Min hund mjällar lite(=inte speciellt mycket alls) överallt på kroppen och blev lite hårlös på huvudet och svansen, inge mer...
 
Har samma problem med min dobbe. Var hos veterinären för snart två veckor sedan och gjorde kvalster och rävskabbsprov men det var inget av dom. Ska tillbaka nu på torsdag för nya prover :(
 
tror också på noskvalster, men du ska defenitivt gå till veterinären och ta prover..
 
Har samma problem på två av våra tre hundar, de kliar sig på nosen OCH öronen plus att de har fått kala runda fläckar på sidorna av nosen och i kanten på läpparna.
Har varit hos vet två gånger, testat om det var rävskabb och det var det inte. Vi har behandlat med injektioner av Ivomec (tror jag att det hette), en penicillinbehandling plus örondroppar samt tabletter mot loppor, INGENTING HJÄLPER! Vi bor i södra Sverige - har vi flera här med samma problem? Har inga bra tips att ge dig om det nu skulle vara samma, tyvärr. Blodprov kanske kan ge något besked? :confused:
 
Såg hur konstigt det såg ut att skriva så..... :crazy:
Menade såklart att jag har tid hos vet. på tisdag,att det är inbokat då för utredning om vad det kan vara.

F.ö har jag tid när som helst..... :p
 
naturligtvis, men nu när du säger det så.. kanske det såg lite konstigt ut :crazy:
 
Hunden behöver inte nysa för att ha noskvalster. Hundarna reagerar mycket olika. En mycket stor andel av alla sällskapshundar har noskvalster.
Jakthundarna behandlas i regel varje höst mot kvalstret eftersom risken för smitta är mycket vanlig om den träffat andra hundar.
På jakthundar som ska använda sin nos så märks det om det är något fel. Andra hundar klarar sig på den rest av luktsinnet som finns kvar även om de har noskvalster. De hittar alltid sin leverpastej.

Problemet är att det inte finns någon effektiv undersökning av noskvalster hos vet. Man kan spola nosen och se om det kommer ut något kvalster, men det är en mycket osäker metod.

Enligt den forskare som håller på med forskning av detta problem så finns det bara en metod som är helt säker och det är att klyva skallen på hunden.
 
Du kan nog vara lugn. Tror jag.... :crazy: Vet. brukar inte klyva skallen på hundarna för att se vad det är för fel på dem. Hoppas jag.. :angel:
 
Jag sa inte att vet. brukar klyva skallarna på hunden.
Vets undersökning är i bästa fall en spolning och sedan ställer de en diagnos. Detta trots att den ledande forskaren hävdar att en klyvning av skallen (obduktion) är det enda sättet att klart konstatera om hunden lider av noskvalster.

Det är faktiskt så att noskvalster är fruktansvärt smittosamt. Det sprids när hundar träffas (oftast nos mot bak) och kvalstren vandrar sedan med en hastighet av en cm i sekunden.
Det innebär att om din hund träffat en annan hund så är risken för smitta otroligt stor, efter ca en minut är kvalstren i nosen på din hund.

Kvalstren kan leva utanför värddjuret i ca tre veckor, så kvalstren finns överallt där hundar vistats.
Därför måste alla platser där hunden vistats sanerats efter behandling för att den ska bli verksam.
En månad efter avslutad behandling så kan hunden smittas igen.

Vet. är mycket dåliga på att motverka smittspridningen själva, på utställningar undersöker de hundar på löpande band, men ingen eller ytterst få, byter handskar mellan varje hund, trots att de vet att var och varannan hund har smittan.
På dressyrkurser och rastplatser är det alltid någon/några
som har smittan.

Det är klart att vi som inte har hundens luktsinne inte kan förstå vilket lidande det i själva verket är för en hund med kvalster, hunden ser inte sjuk ut och därför reagerar inte vi hundägare. Vår lille gulleplutt måååste ju få leka med alla andra hundbebisar och då är spridningen i full gång.

Veterinärerna har en mycket enkel behandling på hundar som till synes inte är sjuka. Pengar flödar in och de är nöjda.

Så länge vi hundägare inte inser allvaret i smittospridningen av noskvalster, så kommer forskningen av hur man ska få fram livslångt vaccin aldrig att ske. Det är för lite intressant och får därför inga forskningspengar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 386
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 544
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 808
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 436
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp