Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

makarontanten

Trådstartare
Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min fråga är rätt generell, men hur ska man veta när det är allvar eller "inte så farligt".

För ca 1,5 månad sedan hade vi vart i skogen, min hund (då ca 10 mån) fick troligtvis in något i ögat då och kisade lite på kvällen. Jag ringde veterinären dagen efter, trots att jag inte var så orolig ( det såg inget allvarligt ut, det rann inte något, hon tittade med med mer än halva ögat, men för säkerhets skull så att säga). Vet bad mig komma in, de chansar aldrig med ögonen sa de. Då blev jag nojjig, oj, vad det så allvarligt, jag som nästan tänkt avvakta någon dag till:o..Åkte in, fick salva, allt var okej.

Igår när jag hämtade henne hos nattmatten ( som hon är hos när jag jobbar), påpekar hon att hunden kliat sig en del i örat på kvällen. Jag tittar, och mycket riktigt, det är lite rött på insidan av öronlappen, men jag ser inte mer just då. Väl hemma tittar jag nogrannare, tog lite barnolja på en bomullsbit och tvättade av lite. Bomullen blev lite brunaktig (som färgen av en blandning mellan torkat blod och lätt smuts?.Man ser inget konstigt, inga sår, ingen "gegga" i örat, hon är bara lite rödare på undersidan av öronlappen nu (dagen efter). Hon kliar sig inte alls mycket, är inte påverkad eller besvärad, men dock är det ju något mer örat.

Jag ringde vet igen, fick en tid först på tisdag, så det är ju bara att hålla koll nu tills dess. Men, känner mig löjlig som ringer för småsaker som bara kostar pengar, tid och eventuellt inte är något allvarligt? Eller, kanske är det en öroniflamation, svamp eller skabb ?, och då vill jag hellre förebygga innan det hinner bli värre, hunden får ont och det blir svårare att behandla.

För hur "små" saker ska man kontakta vet, hur länge avvaktar ni om hunden nu inte är ordentligt sjuk/allvarlig skada med feber och nedsatt hälsa i övrigt?
 
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Min tumregel är: Om det inte luktar död och hunden äter, dricker och mår fint så hade jag inte åkt in till veterinären. Då kan jag lösa det själv.

Är hunden illa berörd och det ev. såret ser infekterat ut så åker jag in.
 
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Jag kollar hellre upp sådant en gång för mycket än en gång för lite. Hunden har kliat sig mycket i öronen, du får upp brunt sekret när du torkar ut öronen, samt att öronlappen är rodnad. Jag skulle gissa på en öroninflammation. Lättare öroninflammationer kan man behandla själv. Personligen skulle jag åka till veterinären eftersom jag personligen inte är kompetent att avgöra om öroninflammationen är lätt eller inte. :)
 
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Köp öronrengöring på Apoteket, tex epi-otic och ha i det drabbade örat 2 ggr/dag. Börjar man i tid krävs oftast inte ens ett veterinärbesök, väntar man för länge har bakterierna/jästsvampen chans att gro och då blir det oftast bara värre. Då behövs definitivt vetbesök och evtl öronmedicin.
Så jag tycker att du ska rengöra öronen ordentligt hemma och sedan gå dit på tisdag om besvären är kvar. Men ha ej i öronrengöring samma dag son besöket då det kan "förfalska" evtl prover.
 
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Köp öronrengöring på Apoteket, tex epi-otic och ha i det drabbade örat 2 ggr/dag. Börjar man i tid krävs oftast inte ens ett veterinärbesök, väntar man för länge har bakterierna/jästsvampen chans att gro och då blir det oftast bara värre. Då behövs definitivt vetbesök och evtl öronmedicin.
Så jag tycker att du ska rengöra öronen ordentligt hemma och sedan gå dit på tisdag om besvären är kvar. Men ha ej i öronrengöring samma dag son besöket då det kan "förfalska" evtl prover.

Precis detta sa vetrinären också :-)
 
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Ögon väntar jag inte med.
Öron däremot skulle jag köpa rengöringsmedel typ epi-otic och göra rent ordentligt varannan dag i en vecka, innan jag ringer veterinär. Dock inte om det blir rött, svullet, kliar mer eller blir ömt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyprokoniker eller allvar? Öronproblem

Skulle kontakta vet. Min pudel har återkommande öroninflammationer (han har ofta massa klegg så som du beskriver i öronen) jag rengör 1ggn/vecka med tops och pincett och kortisondroppar vi har fått från vet.

För våran del kommer det från att han är kvalster/foderallergiker.
Ska tillägga att min hund fick så pass många öroninflammationer att han till slut blev halvdöv :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 895
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp