Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

lakrits

Trådstartare
Jag provar att lägga ut en tråd här om min hästs "skador"

Hästarna hade rymt häromdagen och kommit över på andra sidan vägen och ner i betena. Det är lite ojämn terräng på vissa ställen.

I vilket fall som helst, vi fann hästarna men upptäckte att min häst stapplade när hon gick i väg. Vi fick tillbaka hästarna till deras hage och under vägen dit så visade hon inga tecken på något.

Jag kollade på henne i stallet men såg ingenting direkt. Jag tog sedan ut henne för att longera henne och se om hon visade någonting då.
I vänstervarv visade hon inget direkt men i högervarvet så gick hon inte rytmiskt eller rent. Hon haltade inte men det var något som inte stämde.
Jag tog in henne och när hon står på gången så vilar hon med högerbak. Jag och vår beridare kollade närmare på hennes ben och märker att när hon vilar och har kotan böjd så är det en knöl på framsidan, mitten på kotan ungefär. Vid yttersidan strax under är det som typ en luftbubbla. Idag var hon lite varm på utsidan av kotan men igår kändes ingen värme.

Jag tyckte även hon såg uppdragen ut vid korset. Det såg nästan svullet ut. Hon var mer rundad än vanligt tyckte jag. Vid tryck så reagerade hon. Idag hade hon lite värme även där så täcket åkte på.

Jag har kontaktat vetrinär och jag blev rekommenderad vila i två dagar och om hon inte svullnat upp eller börjat halta så skulle jag rida henne som vanligt. Vi ska om två veckor gå igenom och kolla henne om hon ska fortsätta som ridhäst eller inte.

Hon är en travare på 17 år. Hon har haft karriär som travhäst men inte speciellt länge.

Vad tror ni om hennes skador? Varit med om något liknande?

Hon har tidigare haft två korsförlamningar, den ena pga. race när hon inte var igång och en pga. överutfodring antagligen.
 
Sv: Vad kan det vara?

Hmm.......har ingen bild.

Om hästen står och vilar så böjer den ju kotan, hovspetsen i backen. Om du tänker dig att detta ^ ligger ner med spetsen framåt...den vinklen har ju hästen när den vilar med kotan...(inte så spetsig givetvis )
Om man känner på framsidan mitt på kotan( mot hästens framben) så är det som en kula där,,(är väl en led där kanske?). Den finns även på andra benet så hästarna har väl dom där jämt men den här var mer markant än på andra sidan...

I går så ville vi att hon skulle trampa ner på det benet men när vi lyfte samma sidas framben gjorde hon inte det utan hade det fortfarande i viloläge.

När hon väl satte ner det så knixade de liksom till lite, typ lite fördröjning och sedan så la hon tyngd på det med en knyck.
Det är jättesvårt att förklara och jag antar ännu svårare att förstå men men....;)

Om
 
Sv: Vad kan det vara?

Låter som det min häst fick, vi hittade henne efter att förmodligen gått omkull i det våta gräset. Hon vägrade sätta ner bakhoven ordentligt, utan gick liksom på tå.
Nån enstaka gång satte hon ner ordentligt, men då med ett "knyck". Varm, men inget synligt utanpå dock.

Distriktsveterinär hade ingen aning om vad det kunde vara utan ordinerade vila med stödbandage och det försvann efter nån vecka. (Trodde jag då.)

När hon sen skulle sättas igång dröjde det inte länge förrän vi hamnade på klinik med 4-gradig hälta från kors/bäcken. Eftersom det är svårt att röntga vet man inte exakt vad som hade hänt, men det kan ha varit nån form av muskelskada enligt vet. Dock svarade hon väldigt bra på butta och just nu är det inget problem.

Men skulle jag se en sån häst igen skulle jag förmodligen tro att det sitter högt. Nu behöver din ju naturligtvis inte ha samma, men symtomen låter lika.
 
Sv: Vad kan det vara?

I går var hon lite uppdragen i korset och det såg mer rundat ut, kanske ev svullet.
Idag var det inte lika tydligt men hon hade lite värme där.

Hon går som vanligt i skritten, syns ingenting då. Vågade inte longera henne för att kolla traven idag men tänkte göra det i morgon igen och se hur det ser ut.

Hon har ingen svullnad direkt i kotan eller i närheten...bara det jag beskrivit.
 
Sv: Vad kan det vara?

Knölen kan vara en slemsäck som fått en smäll. De brukar svälla upp på det viset. Sedan kan det självklart sitta högre också....
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
840
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 451
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp