Bukefalos 28 år!

vad kan det vara??

norpan

Trådstartare
pållen har sedan förra veckan vägrat bli riden och har svårt att sträcka ut höger bakben. misstänker att han lyckats slå en volt i hagen för sist jag red honom gick han klockrent i skritt, trav och galopp i båda varven och reagerade inte på tyngd på ryggen. efter 2 dagars vila blev han förbytt, när medryttaren hoppade upp var det öron slickade bakåt och han kickade mot magen. jag provade och han gjorde samma sak..longerade i trav och anade en liiten stelhet i hö bak, visade sig tydligare när jag tömkörde i hö varv. inte alls svullen eller varm i något ben, har tryckt och masserat över hela kroppen utan någon reaktion.. vi har tid på kliniken på torsdag, jag misstänker att det kan vara en spricka någonstans, men borde det inte visa sig tydligare då? han är väldigt framåt och vill gärna springa när vi är ute och går. någon som varit med om något liknande?:crazy:
..hönsmamman
 
Sv: vad kan det vara??

Vad menar du med svårt att sträcka ut höger bak? Vilken rörelse är det hästen har problem med? Sträcka bakknät (benet framåt)? Sträcka höften-böja bakknät (benet bakåt)? Lyfta benet utåt? Sträcka i kotan?

Det kan t ex vara en muskelbristning, det känner du inte utifrån om det är i de djupare muskellagren. Men om det är ytligt känner du det som sträng/ar, ett "hål" och ibland ett mjukare varmare parti som beror på blödning under huden. Men det kan ju vara något annat också. Ser han sned ut i bäckenet när han är jämnt uppställd och du ser honom bakifrån?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram. Jag tog ut...
2
Svar
26
· Visningar
2 582
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 238
Senast: prallan
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 501
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp