Vad kan detta vara? *Hudirritation*

maria_b

Trådstartare
Bakgrund:

Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i kroppen, hon hade förhöjda vita blodkroppar, något förhöjd puls och rossel i övre luftvägarna. Febern och slöheten varade i två dagar och under denna tid ville hon inte att vi tog på henne, visade obehag av detta vilket veterinären trodde berodde på febern (precis som vi kan bli muskelöma) så vi undvek onödigt pyssel för hennes skull.

När hon alltså var feberfri och pigg igen efter två dagar fick hon fortfarande panik när jag tog på främre delen av kroppen, något som jag sedan kunde leda till manken. Upptäcker då att hon har mycket ont på och runt manken och med brems lyckas vi undersöka att det känns hårt, varmt och svullet. Det är också små skorpor mitt på manken. Denna irritation har alltså förmodligen funnits sedan fredagen bara att vi och veterinären missat det. Ringer ut veterinären igen..

Med dubbel dos lugnande får veterinären tillslut undersöka manken även om hon visar starkt att hon inte tycker om det. Skakar i hela huden och försöker gå undan. När veterinären rakat bort pälsen och tvättat bort några mindre skorpor så ser det ut som ett tiotal sårliknande prickar, som om någon skulle ha tagit ett vasst föremål och stuckit massor ungefär (vilket givetvis inte är förklaringen). Kommer lite sårvätska ur när man klämmer men inget var. Fortfarande varmt och svullet.

Veterinären ser ut ungefär såhär :confused: Hon har aldrig sett liknande. Ser inte direkt ut som skav, inte heller ringorm, och inte så som jag eller veterinären uppfattat regnskållor. Hon skriver iallafall ut pencillin för fem dagar och vet inte riktigt mer vad vi ska göra.

Någon som vet vad detta kan vara? Har en vän som berättade om liknande hudåkomma på sin häst för ett par år sedan, då veterinär heller inte visste vad det var.

Hon har nu fått pencillin i fyra dagar och är inte märkvärt bättre. Visserligen kan man nudda manken nu utan att bli översprungen men inte såpass så att vi kan undersöka den.

Tips mottages tacksamt. Just nu så går hon med ett täcke där vi klippt hål för hela mankpartiet för att undvika onödigt tryck eller skav och så att det får lufta ordentligt.

Mvh Maria
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Ser det nåt sånär likt ut?

bild-5.jpg


bild-7.jpg
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Ser ut som om en till har samma typ av besvär - se längre ner "konstig infektion osv". Jag har ingen aning men spånar bara om det kan vara någon sorts svamp pga täcket. Har ju varit varm senaste tiden. Men vet ju inte hur du gjort med täckning förstås. Spånar bara. Hoppas det löser sig för din stackars häst!
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Ser det nåt sånär likt ut?

bild-5.jpg


bild-7.jpg

Ja nått liknande första bilden kanske! Men när vi rakat bort pälsen så ser det inte så irriterat ut som på din andra bild, mer bara som små sår men inte nån rodnad i hela partiet. O andra sidan så är hon svart och har ju mörkare hud än din häst. Vad är det för problem din häst har/hade? Området med såren på manken på min häst är alltså kanske bara som ett par femkronor i storlek, är däremot svullet och varmt ca 1,5 dm i diameter. Gav sista pencillinen idag, lite bättre och man kan ta på det en kort stund nu så man kan kolla hur det ser ut, men hon har fortfarande ont.
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Ser ut som om en till har samma typ av besvär - se längre ner "konstig infektion osv". Jag har ingen aning men spånar bara om det kan vara någon sorts svamp pga täcket. Har ju varit varm senaste tiden. Men vet ju inte hur du gjort med täckning förstås. Spånar bara. Hoppas det löser sig för din stackars häst!

Skulle möjligen kunna vara det, hon har ju haft täcke på sig men aldrig haft känslig hud förut. Dessutom har hon vilat av andra orsaker och därmed inte fått täcket på sig svettig så det kommit fukt under. Men kan ju möjligen vara nått sånt.
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

allergi? kliar den sig? tvättmedel i täcke etc?

Vet inte vad för typ av allergi det skulle kunna vara då, täcket har hon använt mycket sedan det tvättades senast så det tror jag inte att det är. Och om det skulle vara allergi av tex nått hon ätit borde utslagen kommit på fler ställen tycker jag.
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Vi vet inte vad det var min häst hade, proverna visade "blandad bakterieflora" eller nåt i den stilen. Inte regnskållor iaf. Jag tvättade med Hibiscrub och fick peniccilisalva (spensalva eftersom det var så mycket och vet. försökte tänka lite ekonomiskt), klippte henne och hade bara fleecetäcke på för att inte stänga in.

I min hästs fall berodde det antaligen på kombon fukt/värme och dåligt immunförsvar. Hon hade också höga röda blodkroppar, lite feber och hade ont.
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Ja min häst var ju också extra nedsatt när det hände i och med luftvägsinfektionen. Såär väl delvis därför hon fått det antar jag..
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Såren är alltså mitt på manken? Inte på sidorna?
Det kan inte ha varit någon annan häst som varit uppe och klättrat på henne (försökt betäcka) och som har rivit upp sår med sömmar/broddar?
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Kan det vara foderallergi? Ta bort allt kraftfoder om du använder sådant. Verkar vara vanligare och vanligare med foderallergi för katter och hundar så varför inte på hästar....
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Såren är alltså mitt på manken? Inte på sidorna?
Det kan inte ha varit någon annan häst som varit uppe och klättrat på henne (försökt betäcka) och som har rivit upp sår med sömmar/broddar?

Njae, hon går endast med ston och de är inte så närgångna av sig :) Det ser inte eler riktigt ut så, utan snarare som en irritation i huden. Men det är nästan borta nu!
 
Sv: Vad kan detta vara? *Hudirritation*

Tror inte på foderallergi, har inte ändrat nått i fodret och hon äter inga konstigheter. Är nog nån form av bakteriell infektion. Har iallafall blivit bra av pencilinet :)
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Hästvård Har haft mer eller mindre återkommande problem med min unghäst ena bakben. Själva skadan har uppkommit från en trolig spark i hagen vid...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Calvaro
·
Hästvård Fick en lednära sparkskada 2/5. På kotan VB. Akut klinik och blev kvar där till 6/5. Fick geepenil och cronyxin, samt omväxklande...
2
Svar
30
· Visningar
3 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp