Vad kan detta vara?

M

Miqubie

Min häst kom in igår med en grimma hängandes över halsen, hela nosremmen var borta, den var avslitet så det såg ut som om det aldrig suttit någon där. Jag ställde in honom för att äta och började undersöka honom noggranare.

Han hade tryck i form av raka streck, som skavt pälsen på halsen. Svullnader på rumpa, lår, mage, bog, hals & på utsatta ställen där grimman suttit. Sedan hade han även en svullnad påkäkbenet, undersidan. Den sitter mer åt vänster än höger, på den vänstra käkens undersida, bara några cm upp där man vanligvis spänner en engelsk nosgrimma. Den är benhård denna bula, det är alltså ingen svullnad. Man kan trycka och knacka på den, han ömmar inte för fem öre. Det är skumt, för det är ju inte heller ett överben. Och han har inte ont? Men det är lika hårt som ben och det finns nog stor risk att det blir permanent. Han har under fyra timmar lyckats med detta, när jag skulle hämta honom var han för övrigt rätt lugn och snäll. Han äter och verkar må helt okej för övrigt. Inga sår eller liknande på honom, bara lite skrapmärken framför denna "bula". Vi gick ihgenom hagen och kollade, där vi fann tråd som rivits ner (låg som ett garnnystan) & en hagstolpe som knappt satt kvar i marken. Han har varken ont eller har feber, utan mår verkligen prima utöver detta!

Våran teori är att han fastnad i en stolpe med grimman när han skulle kanske klia sig eller bara utforska, försökt ta sig loss men har tyvärr gått omkull och då legat på dessa trådar (det var inga sår av dem, bara tryckmärken). Antaglien fått en redig smäll för att få denna riktiga "bula" & nosgrimman har gett med sig till slut & då var han loss.

Men borde han då inte ha ont istället för att vara benhård? Borde han inte vara svullen, som te.x i nacken där grimman suttit åt. Där är han svullen, inte stenhård och oöm. Någon som varit med om någon liknande? Jag är glad att han klarade sig för övrigt, tänk på vad som kunde ha hänt. Vill ha hjälp, kan ta kort på den idag.

Grimman satt på pga att han inte är hanterad speciellt länge av människor. Hade gått på lösdrift hela sitt liv och har nu ägts av mig i 2 månader. Han är väldigt öronskygg, därav har han haft grimma. Men nu åker den av, det säger jag bara!
 
Sv: Vad kan detta vara?

usch vad de små liven kan hitta på!:);)
Tycker din teori håller rätt så bra..
 
Sv: Vad kan detta vara?

Haha, ja.
Jag är som sagt glad över att han har alla fyra ben kvar :bump:
Men det som är skumt är att han inte har några sår för övrigt, inga skav eller ens litet jack :P
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Hästvård För en vecka sen imorgon kastrerades min 2 åring. Allt har flutit på bra, tempat honom varje dag och haft 37,8. Svullen men inte öm...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Rifer
·
Kropp & Själ Japp, nu behöver jag läkarbuke. ;) Jag flög av en häst för en månad sen och slog i högerhanden rätt ordentligt. Handen fungerade dock...
2
Svar
28
· Visningar
6 253
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 388
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp