vad kan hända om man drar för tungt släp?

annaa

Trådstartare
nu menar jag inte tyngre släp än vad b-kort klarar, utan bilens maximala släpvikt.

Kan draganordningen på bilen gå sönder eller något annat farligt? de måste ju ha tagit med en viss marginal när de sätter gränserna för vad anordningen samt bilen klarar?

(jag är inte intresserad av påföljder vad gäller att det är olovligt att köra för tungt, utan vad jag undrar är om det kan få några farliga konsekvenser vad gäller säkerheten)

Sv: vad kan hända om man drar för tungt släp?

Jag är ingen bilexpert på något vis, men har fått höra att om man drar mer med en bil än vad som tillåts för den specifika bilen så kan den pressas så hårt att den går sönder, tex motor eller växellåda eller dyl.

Rätta mig någon om jag har fel. Men det är så jag fått lära mig.

Dragkroken borde det inte hänga på eftersom många bilar säljs utan dragkrok. ;)

Eftersom en bil med högre motoreffekt vs vikt kan dra mer har det mkt med det att göra med det.. Men dragkroken kan även bli överbelastad. Bilen kan lätta i fram om släpet är för tungt.. Likaså kan det slå fel om kultrycket inte är rätt. Har en gång lånat ett släp som hade bakvikt.. Detta resulterade i att bilen lättade i bak i gupp och dylikt.. Inte bra alls.

Med tanke på att de flesta släp enligt kontroller väger mer IRL än på pappret så kanske inte de säkerhetsmarginaler biltillverkarna satt räcker. Skulle aldrig dra ett släp som vägde mer än vad bilen klarar på pappret!

Som de andra svarat... sen påverkas ju bromsarna av lasten också...dvs de kanske inte tar som de borde om du lastar/drar för tungt. Det skulle inte jag riskera iaf...

Det största problemet är oftast inte att DRA ett för tungt släp. Det största problemet brukar vara att STRYRA och BROMSA ett för tungt släp. Ett för tungt släp tenderar ofta att "ta över" bilen vilket innebär att bilen mer eller mindre följer släpet istället för tvärtom som det skall vara. Detta ger alltså ekipaget dramatiskt mycket sämre vägegenskaper. Skulle aldrig få för mig att dra ett tyngre släp en vad bilen är avsedd för att dra, tycker ofta att man märker av de försämrade vägegenskaperna redan då man börjar närma sig gränsen för vad bilen klarar av.

ok, tack för era svar.

det som fick mig att tänka till var just det någon skrev ovan, att släpen ofta är typade till en annan vikt än den egentligen väger.. och därmed kanske den extra "marginalen" inte räcker till..

Men jag har inte ens någon aning om vad pållarna kan tänkas väga ihop. Jag drar alltid boggiesläp, och vet inte om lastvikten räcker till för de här två pållarna. (Körde tidigare en d-ponny + b-ponny, men nu är det två större ponnys)
Hade tänkt fixa släp nån dag och åka iväg och väga hela ekipaget, men frågan är ju om man vågar det då..?!

(Visst, man kan ta en häst i taget, men den ena hästen klarar inte bli ensam "hemma" under tiden, samt vill ej åka ensam i transport)

Det där med sämre vägegenskaper, att släpet kan styra bilen, känner jag till, läste om det i lite olika böcker när jag tog BE-kortet.

maxvikten finns ju där av en anledning, eller hur :smirk:

hela ekipaget KAN bli ostabilt och blir du stoppad kan du i värsta fall bli av med körkortet. Räknas som olovlig körning.

På min egen bil är det så att jag får dra 1560 kg. Släpet har mkt högra vikt men jag har reggat det lägre. Har jag BE kort får bilen dra 1600 kg, inte mkt skillnad. Därimot så får den dra hela släpets totalvikt som den är gjord för, lastas fullt om jag sätter på den större dragkroken. Det hade att göra med styrkan på draget och kultrycket mm. Jag tror att det även påverkade bromsarna.... :confused:

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 449
Senast: lillkillen
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 925
Senast: athena
·
Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka