Vad kan jag få för mitt släp?

F

Fladde

OBS Ingen till salu tråd OBS

Jag har en 01 Värmlandsvagn boggie grön extra bred och hög med lång korta bommar och även sommar och vinterdäck kommer ingå.
Vad kan man få betalt för en sån??

13480.jpg


OBS Ingen till salu tråd OBS
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

vet inte men ska du sälja den kanske jag vill ha den :angel:

vad väger släpet ?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Pansi skrev:
vet inte men ska du sälja den kanske jag vill ha den :angel:

vad väger släpet ?


Det väger 1360 tror jag men ska titta i minna pepper sen.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

okej... bra ! min maxvikt är 1500 annars måste jag ta be-kort och det är svårt och dyrt :p
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Skulle säga att om du vill bli av med den snabbt så sätt ut den i 35 000, kolla radannonserna här på sidan och lite på blocket så får du en bild av marknaden. Vv står rätt lågt tyvärr.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

En bekant fick 40.000 för sitt VV som var exact lika som ditt.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Okej jag hade tänkt ta 25.000-30.000 för det men då kanske jag kan ta 35.000 istället?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Okej jag hade tänkt ta 25.000-30.000 för det men då kanske jag kan ta 35.000 istället?

Om du (dina föräldrar) är beredda att sälja den för 30 000 så sätt ut den för 35 000 då och låt folk pruta ner till 30´om de vill.

Nu är mitt från släphandlare och det är alltid dyrare att köpa från handlare än privatperson (Oavsett om det gäller bilar eller släp), men mitt enkelaxklade från 96, dock med extrautrustning i form av takfönster, var utsatt till 26 000 kr. I fint skick generellt, en sidovägg bytt. Dock med en gummimatta som bör bytas de närmsta åren. Som en liten prisjämförelse.

Läs annonser och se vad liknande släp kostar helt enkelt.

Ska ni köpa ett nytt släp? Då kan det ju, om man tycker 25 - 30 000 kr 'räcker' och vills lippa 'krångel' helt enkelt se vad ni skulle få för det som inbyte?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Alexandra_W skrev:
Om du (dina föräldrar) är beredda att sälja den för 30 000 så sätt ut den för 35 000 då och låt folk pruta ner till 30´om de vill.

Nu är mitt från släphandlare och det är alltid dyrare att köpa från handlare än privatperson (Oavsett om det gäller bilar eller släp), men mitt enkelaxklade från 96, dock med extrautrustning i form av takfönster, var utsatt till 26 000 kr. I fint skick generellt, en sidovägg bytt. Dock med en gummimatta som bör bytas de närmsta åren. Som en liten prisjämförelse.

Läs annonser och se vad liknande släp kostar helt enkelt.

Ska ni köpa ett nytt släp? Då kan det ju, om man tycker 25 - 30 000 kr 'räcker' och vills lippa 'krångel' helt enkelt se vad ni skulle få för det som inbyte?


Jo vi ska köpa nytt men vi åker över till Tyskland och köper ett.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Lovisaleonora_ skrev:
Titta hur mycket man får lasta i det när du ändå är igång, det kan inte vara mycket (knappt en stor häst?)


Det väger 1360 och man får lasta 720kg
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Det väger 1360 och man får lasta 720kg

Det skulle betyda att ditt dubbelaxlade släp väger MINDRE än mitt enkelaxlade släp. Inte en chans i hela världen. Antingen fusk vid invägningen eller felläst ur regpappren.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Min VV väger 1250 kg och får lasta 595 kg. Det är väldigt lätta vagnar.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Lovisaleonora_ skrev:
Det skulle betyda att ditt dubbelaxlade släp väger MINDRE än mitt enkelaxlade släp. Inte en chans i hela världen. Antingen fusk vid invägningen eller felläst ur regpappren.


Ta det lungt :smirk:

Det är nerväggt
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fiorano skrev:
Kan vara nervägt...

Det hjälper inte, det som händer när du väger ner släp är att LASTVIKTEN minskar (och då totalvikten). Själva släpets tjänstevikt (Tomvikt) kan inte sänkas.

Däremot kan det vara oärligt invägt första gången, dvs vägts in utan reservhjul, matta, mellanvägg etc.

Jag är också VÄLDIGT tveksam till den där vikten om det är en boogie. Och dessutom extra bred & hög. Jag har ju en ENKELAXKLAD VV från -96 och den väger 20 kg MER TOM än din gör..

Iofs ska det vara en 'ärlig' vikt på mitt, men ändå.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Alexandra_W skrev:
Det hjälper inte, det som händer när du väger ner släp är att LASTVIKTEN minskar (och då totalvikten). Själva släpets tjänstevikt (Tomvikt) kan inte sänkas.

Däremot kan det vara oärligt invägt första gången, dvs vägts in utan reservhjul, matta, mellanvägg etc.

Jag är också VÄLDIGT tveksam till den där vikten om det är en boogie. Och dessutom extra bred & hög. Jag har ju en ENKELAXKLAD VV från -96 och den väger 20 kg MER TOM än din gör..

Iofs ska det vara en 'ärlig' vikt på mitt, men ändå.


Min är så "äörligt" nervägt som det kan bli..
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Mitrolle skrev:
Min VV väger 1250 kg och får lasta 595 kg. Det är väldigt lätta vagnar.


Ja just det, det är det som är problemet., Fladdes boogieVV som är extra hög och bred påstås väga MINDRE än enkelaxklade VV. VV ÄR lätta.

Din blir ju 1250 -595 = 655 kilo tjänstevikt.

Mitt är nedvägt till 1200, lastar 540, dvs 1200 - 540 = 660 kg tjänstevikt.

Och Fladdes BOOGIE ska enligt det fladde skrev väga 1360 -720 = 640 kg.

PÅ något sätt skulle då en boogievagn som är extra bred och extra hög väga mindre än våra enkelaxklade, och det får jag inte ihop? (Antar btw att du har ett enkelaxklat eftersom du har en 1250-vagn)
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Min är så "äörligt" nervägt som det kan bli..

Har du vägt ditt släp tomt någon gång? Med reservhjul, gummimatta, bommar, mellanvägg etc i? Det är nämligen det som jag menar med 'ärlig' vikt. Jag menar inte att ni oärligt fuskat vid nedvägning.

Men SLÄPVAGNSTILLVERKARNA har ett oskick (som är på väg bort) där de när en ny vagn ska registreras första gången väger in dem utan inredning. Utan reservhjul, mellanvägg och gummimatta t ex. Då väger släpet 600 kg säger vi, den vikten skrivs i registreringsbeviset. Det är en 'oärlig' vikt. SLäpet har en totalvikt på 1300 kg säger vi, det ger 700 kilo kvara tt lasta för. Det skrivs i regbeviset.

Sen sätts mellanvägg, gummimatta etc i, reservhjul monteras på. Nu väger släpet tomt plötsligt 800 kg. Det är en ärlig vikt.

Men i regbeviset står fortfarande 600 kg tomvikt och 700 kg lastvikt.

I själva verket har du 700 kg tomvikt och 600 kg lastvikt. Men det vet du ju inte för du tror på det som står i regbeviset.

Lastar du då 700 kilo häst i släpet kommer du överlasta släpet med 100 kg utan att veta om det, men det är du som åker dit på det om du blir stoppad.

Det är därför man ska kontrollväga sin vagn för att kolla om det är en ärlig vikt eller ej.

Hängde du med?

När man väger ner ett släp så VÄGS inte släpet - alls. Det enda som händer är att lastvikten sänks i registreringsbeviset. Själva släpet är dock lika tungt/lätt som innan, bara det att lastvikten sänks.

Men har du inte kontrollvägt ditt släp kan du inte veta om det som står på registreringsbeviset är ärligt.

Och din vagn kan ju INTE vara nedvägd och få lasta 720 kg på 1360 kilos totalvikt, det stämmer inte? :confused: Du sänker bara LASTvikten vid nedvägning.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Buzzter
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
5 868
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 947
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
13 218
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp