Sv: Vad kan jag få för mitt släp?
Fladde skrev:
Min är så "äörligt" nervägt som det kan bli..
Har du vägt ditt släp tomt någon gång? Med reservhjul, gummimatta, bommar, mellanvägg etc i? Det är nämligen det som jag menar med 'ärlig' vikt. Jag menar inte att ni oärligt fuskat vid nedvägning.
Men SLÄPVAGNSTILLVERKARNA har ett oskick (som är på väg bort) där de när en ny vagn ska registreras första gången väger in dem utan inredning. Utan reservhjul, mellanvägg och gummimatta t ex. Då väger släpet 600 kg säger vi, den vikten skrivs i registreringsbeviset. Det är en 'oärlig' vikt. SLäpet har en totalvikt på 1300 kg säger vi, det ger 700 kilo kvara tt lasta för. Det skrivs i regbeviset.
Sen sätts mellanvägg, gummimatta etc i, reservhjul monteras på. Nu väger släpet tomt plötsligt 800 kg. Det är en ärlig vikt.
Men i regbeviset står fortfarande 600 kg tomvikt och 700 kg lastvikt.
I själva verket har du 700 kg tomvikt och 600 kg lastvikt. Men det vet du ju inte för du tror på det som står i regbeviset.
Lastar du då 700 kilo häst i släpet kommer du överlasta släpet med 100 kg utan att veta om det, men det är du som åker dit på det om du blir stoppad.
Det är därför man ska kontrollväga sin vagn för att kolla om det är en ärlig vikt eller ej.
Hängde du med?
När man väger ner ett släp så VÄGS inte släpet - alls. Det enda som händer är att lastvikten sänks i registreringsbeviset. Själva släpet är dock lika tungt/lätt som innan, bara det att lastvikten sänks.
Men har du inte kontrollvägt ditt släp kan du inte veta om det som står på registreringsbeviset är ärligt.
Och din vagn kan ju INTE vara nedvägd och få lasta 720 kg på 1360 kilos totalvikt, det stämmer inte?

Du sänker bara LASTvikten vid nedvägning.