Bukefalos 28 år!

Vad kan jag göra med alla tomater?

skogaliten

Trådstartare
Nu mognar tomaterna för fullt, och är såklart jättegoda, färska, i sallader av olika slag och som rostade i ugnen eller grillade.
Det är mes små och knappt medelstora tomater vi har mycket av.

Men vi hinner inte med att äta i samma takt som det mognar, och vi skulle vilja spara en del i frysen, eller på annat sätt!

Jag kommer att göra en stor sats med Ratatouille och frysa in i portioner, eftersom vi har både lök och squash i överflöd just nu.
En omgång tomatsås för pasta och pizza för infrysning tänker jag också göra.

Men sedan tar mina idéer slut?

Finns det andra bra tips på sådant som går att förvara?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar göra soppa av en del av mina egna tomater.
Krossa tomaterna. Stek lök och lite vitlök. En slatt grädde.
Blanda ihop dessa och koka upp.
Servera med lite kryddor samt lägg till tex bacon och ost. Jag brukar ta Västerbottenost.
Smaskens.
 
Gazpacho är ju himla gott främst nu. Men går ju att frysa och äta sen med. Vi brukar göra enligt recept vi fick av en duktig kock i en stad i bergen i Andalusien. Vi har inte andra grönsaker, som det ska vara i vissa recept, och har Jerez-vinäger i. Det är också olivolja, kryddor och vitlök i. Den är magiskt god! Kan kolla recept vid intresse.
Serveras med typ hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra.
 
Gazpacho är ju himla gott främst nu. Men går ju att frysa och äta sen med. Vi brukar göra enligt recept vi fick av en duktig kock i en stad i bergen i Andalusien. Vi har inte andra grönsaker, som det ska vara i vissa recept, och har Jerez-vinäger i. Det är också olivolja, kryddor och vitlök i. Den är magiskt god! Kan kolla recept vid intresse.
Serveras med typ hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra.
Jag vill gärna ha recept!
 
Farbror Gröns mustiga zucchinisoppa med tomat och grädde har jag gjort många liter av och fryst in för att ätas av senare under vintern också. Fin användning av överflödet av både zucchini och tomat. Funkar även att ätas som fin förrätt.

Det går också att frysa tomaterna precis som de är och ta upp och använda i matlagningen vartefter under vintern.

Egenkokad djävulssylt har också haft bra åtgång här som tillbehör till olika maträtter.
 
Nu mognar tomaterna för fullt, och är såklart jättegoda, färska, i sallader av olika slag och som rostade i ugnen eller grillade.
Det är mes små och knappt medelstora tomater vi har mycket av.

Men vi hinner inte med att äta i samma takt som det mognar, och vi skulle vilja spara en del i frysen, eller på annat sätt!

Jag kommer att göra en stor sats med Ratatouille och frysa in i portioner, eftersom vi har både lök och squash i överflöd just nu.
En omgång tomatsås för pasta och pizza för infrysning tänker jag också göra.

Men sedan tar mina idéer slut?

Finns det andra bra tips på sådant som går att förvara?
De håller väldigt länge liggandes bara i en skål har jag märkt. Men det är kanske mer aktuellt när de börjar bli på upphällningen.
 
Farbror Gröns mustiga zucchinisoppa med tomat och grädde har jag gjort många liter av och fryst in för att ätas av senare under vintern också. Fin användning av överflödet av både zucchini och tomat. Funkar även att ätas som fin förrätt.

Det går också att frysa tomaterna precis som de är och ta upp och använda i matlagningen vartefter under vintern.

Egenkokad djävulssylt har också haft bra åtgång här som tillbehör till olika maträtter.
Vad är djävulssylt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp