Bukefalos 28 år!

Vad kan jag utbilda mig till?

isafore

Trådstartare
Har idag varit på besök hos arbetsförmedlingen där vi kom fram till att jag nog ska vidareutbilda mig. Så nu sitter jag här o funderar på vad jag ska utbilda mig till. Har kollat lite på platsbanken vad det finns för jobb, men insett att jag faktiskt inte ens vet vad 70% av jobben innebär, haha. Så hjälp mig här! Vad kan jag utbilda mig till?

- Det ska finns mycket jobb.
- Det skall ej vara fysiskt ansträngade (pga värk).
- Ej behöva stå upp hela dagarna.

Annars är jag väl ganska öppen för förslag.. Jag har nu inte fullständiga gymnasiebetyg men skall läsa till på FHS först, så jag kan ju läsa de ämnen jag behöver för högskolan.

Berätta gärna vad titeln på anställningen är, vad man gör och vilken utbildning som krävs.
 
Har idag varit på besök hos arbetsförmedlingen där vi kom fram till att jag nog ska vidareutbilda mig. Så nu sitter jag här o funderar på vad jag ska utbilda mig till. Har kollat lite på platsbanken vad det finns för jobb, men insett att jag faktiskt inte ens vet vad 70% av jobben innebär, haha. Så hjälp mig här! Vad kan jag utbilda mig till?

- Det ska finns mycket jobb.
- Det skall ej vara fysiskt ansträngade (pga värk).
- Ej behöva stå upp hela dagarna.

Annars är jag väl ganska öppen för förslag.. Jag har nu inte fullständiga gymnasiebetyg men skall läsa till på FHS först, så jag kan ju läsa de ämnen jag behöver för högskolan.

Berätta gärna vad titeln på anställningen är, vad man gör och vilken utbildning som krävs.

Ptja, det kommer vara lärarbrist i 10 år till, enligt prognosen.
 
Vad bra! Eller, mindre bra. Men bra för mig. Lärare är en sak som jag funderat på att bli, just för att jag väldigt ofta får höra att jag är så pedagogisk.

Är det lärare rent generellt det gäller eller inom någon viss åldersgrupp/inriktning?
 
Vad har du för intressen? Har du någon gång haft en "det här ska jag bli när jag blir stor"-tanke? Har du pluggat tidigare? Vad har du jobbat med tidigare?

Din punkt "det ska finnas mycket jobb" tycker jag kan vara lite problematisk. Visst, vissa grupper av arbeten har en högre konkurrens, men samtidigt kan du befinna dig på en arbetsmarknad utan att få jobb om du inte "anstränger" dig :)
 
Har en kompis som pluggar till Audionom:), jag vet inte så mycket om utbildningen eller yrket förutom att det tydligen ska vara ett av de lugnaste jobben man kan ha, och att det som det står ovan skriks efter dem:)

Annars tänkte jag på vårdadministratör? tycker man hör att det behövs många sådana och kan inte tänka mig att det är mycket stående i yrket:)
 
Har en kompis som pluggar till Audionom:), jag vet inte så mycket om utbildningen eller yrket förutom att det tydligen ska vara ett av de lugnaste jobben man kan ha, och att det som det står ovan skriks efter dem:)

Annars tänkte jag på vårdadministratör? tycker man hör att det behövs många sådana och kan inte tänka mig att det är mycket stående i yrket:)
Lugnt eller inte beror på var man jobbar kan jag säga :)
 
Alltså, det är väl det som är problemet. Jag har inga direkta intressen. Eller jo, djur förstås, men vet inte hur jag ska kunna blanda in dom i jobbet. Ville bli veterinär när jag var yngre, och är väl lite inne på det nu med men jag vet inte om jag klarar det. Har ganska svårt för blod och vill inte avliva djur :(

Vad är audionom? Ska googla på det.
 
Vad gör man som vårdadministatör?

Som ni märker är jag väldigt dåligt insatt på vad det finns för jobb och utbildningar.. :(
 
Alltså, det är väl det som är problemet. Jag har inga direkta intressen. Eller jo, djur förstås, men vet inte hur jag ska kunna blanda in dom i jobbet. Ville bli veterinär när jag var yngre, och är väl lite inne på det nu med men jag vet inte om jag klarar det. Har ganska svårt för blod och vill inte avliva djur :(

Vad är audionom? Ska googla på det.

Man jobbar med hörsel på olika vis. Antingen kan man jobba med utprovning av hörapparater. Man kan jobba med diagnostik. Men kan bli säljare på hörapparatföretagen. Det finns massa olika varianter.
Det är inte alls fysiskt ansträngande, du behöver inte stå hela dagarna och det finns mycket jobb!

Har du frågor kan du bara höra av dig!

/Malin- audionom sedan många år tillbaka
 
Vården är i ständig behov av personal, mig veterligen. Vissa kategorier inom vården kanske inte lämpar sig för din värk, men det kanske finns något alternativ som skulle fungera för dig och din värk?
 
@Malin_L Aha! Det låter inte så ansträngande. Kanske något jag ska kolla upp mera! Tack!

Vården.. Jag vet inte. Har jobbat som vårdbiträde i hemtjänst och äldreboende och det blev för mycket för min kropp :down:
 
Alltså, det är väl det som är problemet. Jag har inga direkta intressen. Eller jo, djur förstås, men vet inte hur jag ska kunna blanda in dom i jobbet. Ville bli veterinär när jag var yngre, och är väl lite inne på det nu med men jag vet inte om jag klarar det. Har ganska svårt för blod och vill inte avliva djur :(

Vad är audionom? Ska googla på det.

Djursjukskötare kanske? men antagligen mycket gående, det gäller väl även sjuksköterska känns det som? Kom att tänka på djurvårdare på djursjukhus, får väl hantera lite mer administration och reception och kanske lite mindre stående?
 
Djurvårdare/djursjukskötare är generellt mkt spring och mkt lyft. Lite beroende på arbetsplats och avdelning. Jag är ytterst sällan stilla och sådan har det varit på båda arbetsplatserna jag jobbar på.

Ts. Jag tycker lärare passar in. Främst tror jag nog det är högstadiet och naturämnen (Matte, Kemi, Biologi, Fysik, Teknik) det är störst brist på om man plockar bort yrkeslärare och hemspråkslärare. Ser jag till min klass så är vi 3-4st av 45 som vill arbeta på högstadiet, resten vill vara på gymnasiet.
Men ämnena är ju något man måste ta utifrån sina intressen och färdigheter om man ska utbilda sig till lärare. Är man inte bra på naturämnen så ska man inte bli lärare i dessa, jag skulle aldrig bli lärare i språk då jag inte är språkligt begåvad.
 
Tack för era idéer! Det är värt guld!

Ska kolla mer på vårdadministratör, kanske kan vara något. Verkar som djursjukvårdare går bort.. Men ska ta upp alla förslag med yrkesvägledaren, absolut.

@Ainon Det låter ju bra för min del. Matte är det jag haft lättast för i skolan, men även språk. Det är just inom de ämnen som jag mest fått höra att jag är väldigt pedagogisk när jag hjälpt mina klasskamrater. Och jag vill inte bli gymnasielärare, hellre yngre barn.

Mina lärare har alltid sagt att jag ska bli lärare men jag har slagit bort det. Men kanske.. Det ligger väldigt högt på listan nu!

Vad tror ni om mäklare? En helt annan bransch, men jag är öppen för förslag ;) vill veta mer om allt innan jag bestämmer mig eftersom jag är så dåligt insatt. Tycker mäklare verkar kul, jag är bra på att sälja in saker. Sen är väl lönen väldigt provisionsbaserad va? Kul i bra tider, mindre kul i dåliga tider. Men lönen gör inget om den är lite passiv, bara jag har råd att ha min hund ;D lever ganska billigt annars.

Vad finns det för sälj-yrken som kan passa? Om det finns några? Telefonsäljare kanske, men det går bort ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 286
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 844
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 418
Senast: anonymys22
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp