Vad kan målas med vad?

Dennispennis

Trådstartare
Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag har tex gjort nya boxdörrar, dessa är av obehandlat virke, går det att högtryckstvätta i stallet (det stänker på boxdörrarna) eller måste jag behandla dörrarna först med något och i såfall med vad? Funderar också på väggarna, (det är puts), tänker teknos stallfärg blir bra men det är råspont i taket, kan jag måla med stallfärgen på det? Ser ut att vara obehandlat(?). Spolspiltan är ett annat kapitel, inte målad, bara putsad och aldrig använd. Hur säkrar jag den från vatten utan att sätta klinkers?

Hoppas det finns någon kunnig bukefalist som kan ge klarhet 🙂
 
Jag har kört med stallfärg på allt, både trä och murat. Julas vita där jag ville ha vitt, technos i färg där jag ville ha färg.
Själva boxarna är däremot i roslagsmahogny.
Jag är jättenöjd! Stallfärg känns som det givna valet :)
 
Jag har kört med stallfärg på allt, både trä och murat. Julas vita där jag ville ha vitt, technos i färg där jag ville ha färg.
Själva boxarna är däremot i roslagsmahogny.
Jag är jättenöjd! Stallfärg känns som det givna valet :)
Vad är det som gör att du inte vill ha teknos vita? ”Problemet” med roslagsmahongny är väl att det alltid måste målas med om jag målar med det en gång?
Men spolspiltan tänker jag måste skyddas på något sätt?
 
Vad är det som gör att du inte vill ha teknos vita? ”Problemet” med roslagsmahongny är väl att det alltid måste målas med om jag målar med det en gång?
Men spolspiltan tänker jag måste skyddas på något sätt?
Inget problem men Julas var billigare :)
(Julas finns bara i vitt, Teknos kan man ju få i flera färger, eller kunde då iaf)

Ja det stämmer, man kan inte byta sen utan får fortsätta med roslagsmahognyn om man börjat med det.

Spolspiltan är jag osäker på, jag spolar bara utomhus..
 
Inget problem men Julas var billigare :)
(Julas finns bara i vitt, Teknos kan man ju få i flera färger, eller kunde då iaf)

Ja det stämmer, man kan inte byta sen utan får fortsätta med roslagsmahognyn om man börjat med det.

Spolspiltan är jag osäker på, jag spolar bara utomhus..
Ok, jag tänkte köra på Teknos överlag, det går iaf hos min färghandel att få olika färger 🙂
Målade du roslagen rakt på eller tar på något innan? Jag hade tankar på att betsa boxdörrarna.

Ja det är svårt att veta när inte de som kan ens kan ge samma svar 😅 Någon har sagt att jag ska måla med våtrumsfärg men dom är inte så hästkunniga över lag och vad som funkar i stall eller ej 🙈
 
Det blir säkert bra, jag tycker båda färgerna/märkena var likvärdiga (trevliga att måla med, bra resultat, bra även efter tvätt).

Roslagsmahognyn målade jag på rent trä. Färgade med linoljefärg för att jag ville ha ett annat pigment (rödare än normalt).

Hade nog kört stallfärg där med kanske men osäker på om det är "rätt".
 
IMG_20230810_210309.jpg

Såhär ser det ut hos mig :)
 
Jag målade boxarna jag byggde (också obehandlat virke) med svart trälasyr, ger ju ett visst skydd för träet samtidigt som det inte är lika heltäckande som färg. Tyckte det blev bra. Finns ju oftast i grått, brunt, etc om man inte vill ha svart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp