vad kan man göra med en islänning?

C

chrisse

Det har jag funderat på.
Om någon säger "jag har köpt mig en islänning" så är första tanken/bilden som dyker upp i mitt huvud "aha okej en lurvig murvel som töltar i skogen"...
Tänkte nu fråga vad ni gör med era islänningar, ni som har och ni som rider islänning?

Vad jag förstått finns det olika gångartstävlingar.
Men är det någon som hoppar sin häst eller rider dressyr?
Då menar jag engelsk dressyr, halvblods-dressyr eller vad man ska säga...?
Eller har man nåt eget innom islands-världen?

Berätta för mig för jag är nyfiken! :bump:
 
Tja man rider ju främst på dem. De är ju typ hästar dårå.

Tips, prova att söka och läsa bland trådarna.
Ty åtminstone jag orkar inte dra de svaren en gång till.
 
Allt som man gör med andra hästar kan man göra med islandshästar! Är lite trött på att svara på detta, folk tror att islandshästar bara duger till att sitta och åka på! Tänk så fel de har!
 
Vi kan och gör allt som andra gör med sina hästar. Sen gör vi lite till som är ännu roligare
och mer spännande, eftersom våra hästar har ytterligare en eller två gångarter :love:
 
Hmm...bytte från halvblod till islandshäst för ca: 2 år sedan. Och jag kan säga att jag kan göra allt med min islandshäst som jag kunde göra med mitt halvblod. Plus att jag då fått 2 gångarter till. Jag tränar min islandshäst lika mycket i dressyr som jag gjorde med mitt halvblod. Det är ingen större skillnad på dessa underbara hästar och halvblod om man bortser från att (observera) jag då tycker att det är mer häst i en islandshäst. :love:

Men vi gör allt med våra hästar, löshoppar dom, tömkör...ja allt. Så det är en helt vanlig häst men som jag sagt att jag tycker...bara lite mer häst!!!
 
Ja, det finns gångartstävlingar i fyrgång (skritt, trav, tölt, galopp), femgång (+pass), olika töltgrenar och olika passgrenar. Dessa bedöms på ungefär samma sätt som dressyr med siffror från 0 till 10 för varje moment. För passgrenarna gäller dock tidtagning, ibland i kombination med bedömning (stilpass).

Det förekommer också dressyrtävlingar inom islandshästvärlden - då kallas dett freestyle, eftersom man sätter ihop sitt program själv (utifrån vissa regler om gångarter och rörelser).

Utöver dessa "officiella" tävlingsgrenar förekommer förstås hoppning, terrängtävlingar m.m., m.m.

Dressyr rider jag ungefär lika mycket som då jag red halvblod. Man lyckas inte något vidare i gångartstävlingar om man inte har en välriden häst... Som komplement till uppsutten dressyr brukar jag tömköra eller löslongera ibland.

Hoppar gör jag inte så ofta, men jag löshoppar min häst ungefär varannan vecka. Bra gymnastik och bra hålla-reda-på-benen-träning!

Rider ut gör jag väl i snitt vartannat ridpass. Tränar då i regel dressyr och/eller kondition på grusväg, klättrar i skogen osv. Ungefär samma typ av ridning som om jag haft vilken häst som helst...

Det som är speciellt, och speciellt roligt, med islandshästen tycker jag är de extra gångarterna. Jag gillar också kombintionen lätt att hantera, men mycket häst att rida.
 
här ju då ytterligare att svar i högen:
Min isis valack hoppar 130cm (tävlat lätt fälttävlan med honom), även tävlat LA dressyr och banhoppning. Förutom detta är han femgångare och vi har bl.a vunnit Finska Mästerskapen i femgång (-02).
Så det går att göra allt...
:bump:
/Malin
 
Många bra svar har du redan fått, men dom duger även till att göra tofflor av någon väska kanske det räcker till också. :D

Som pålägg smakar de utmärkt, och jag vet också att islandshästen används som både kalops och köttfärs på Island. :d

I japan används islandshästen som potensmedel, det duger alltså inte med någon annan ras än just en islandshäst i den frågan. :rofl:

Som du ser så är användningsområdet väldigt stort, och jag är säker på att det finns ännu fler. :banana:
 
:rofl:

Ja men då har jag fått svar =)

För jag och en kompis diskuterade islänningar häromdagen.
Alla vet att det är sånt hack på alla som inte rider sin häst i perfekt form osv... Och alla bilder man ser på islänningar är dom ju i tölt/pass med huvudet uppe bland molnen.
Så vi funderade på hur dom kan vara så musklade när man "bara töltar" på dom.
Men nu vet jag då att ni rider dressyr med och även kan hacka tillbaka lite på halvblods-nissarna att man behöver inte rida i form 100% av ridpasset för att sin häst ska bli fin! :love:

Jag bytte från fullblod till ponnyras för två år sedan.. Inte frivilligt kanske... Har ridit islandshäst några gånger men det var inget för mig.
Lika lite som halvblod är för er :smirk:

Inget ont alla är olika och tur är väl det :)

Mia
 
Fast tölt och pass rids inte - ska inte ridas - med 'huvudet bland molnen'. Även i tölt vill man att hästen ska vara eftergiven (den optimala pass-formen överlåter jag till någon mer kunnig passryttare än mig att förklara, däremot rids ju fartgrenarna i pass enbart för att nå maximal hastighet, inte för att vara så vacker som möjligt), däremot är halsen mer rest än i övriga gångarter, och hur hästen kan placera näsan varierar beroende på hästens resning och byggnad. Vill du lära dig mer om gångarter, gångartsridning och gångartsproblematik, rekommenderar jag Gångartsskolan :)
 
Lika lite som halvblod är för er :smirk:

Inget ont alla är olika och tur är väl det :)

Men jag älskar :love: att rida halvblod och alla sorters hästar, men isisen har, med sitt underbara lynne och sina extra gångarter fastnat i hjärtat. Men att rida stor häst ger en hel del ändå. Att jobba med drivningen och samlingen i trav och kort galopp är nyttigt! Det går ju inte att samla de flesta isisar så i trav och galopp som det går med stora tregångare. Det är svårt att veta om islandshästen "är något för mej" förräns man suttit på en RIKTIGT bra isis. Tror inte att jag fastnade helhjärtat inna jag ridit Mökkur... :love: :love: :love:
OBS! detta är inte riktat som kritik mot dej Chrisse, utan mitt sätt att se det :)

/Malin
 
:)
Ja så är det väl med de flesta grenar. Har man kört en bra travhäst så är man ju biten, har man ridit en super-dressyr-stjärna är man ju överlycklig och jag tror säkert det är samma känsla med riktigt bra islänningar. Det är ju självklart. Man blir taggad att själv nå dit.

Själv har jag inte suttit på någon tävlings-islänning.

Men alla bilder man ser på islänningar i ridsport, hästmagazinet osv.. är ju i pass( ? ) och då har hästarna huvudet HÖGT upp!
Ser inte så fint ut i mina ögon men det är ju så det ska se ut (antar jag då det är bilder på vinnare).

Liksom att sulkyn SKA sitta bakom och inte framför hästen :smirk:

Så det var då jag blev fundersam över hur man bygger upp en islänning när man inte rider den i form.
Men så fick jag ju svar på att ni rider i form också.

Varför kan man inte samla en islänning som en tre-gångare?

Töltar man verkligen med hästen i dressyr-form? Det har jag aldrig hört talas om, men så har jag ju inte hört så möe heller...

mian
 
Just i pass måste ju hästen sträcka sig maximalt och formen på olika hästar i pass är mycket varierande. Men överlag är huvudet högt då. I pass är det ju då farten som avgör, och formen har mindre (nästan ingen) betydelse.

Men i tölt är ju form önskvärt, men inte en fysisk möjlighet för alla hästar. I och med att hästen går med en så rest hals i tölten (speciellt i tävlingssammanhang) bör även formen vara "hög" i den bemärkelsen att formen blir antingen "knäckt" i nacken, lätt att tappa baken och inte så hälsosamt eller verkligen samlad (medelsvår dressyr-form), som få hästar orkar med länge/få ryttare karar av att få till.

Många isisar ha åxå nackdelen att ha rätt stora ganascher och när de skall gå i en mer samlad/högre form så "kvävs de" om de går korrekt, medan det går bra med en lägre/mer avslappnad form. Nu känner jag hur jag svammlar iväg väldigt långt in i formens mysterier... :crazy:

Men kontentan är att visst rids isisar iform även i tölten - i den mån det är fysiskt möjligt för hästen och/eller ryttaren är kapabel till det. Töltridningen är ett helt mysterium (men ett intressant och roligt sådant) i sig! ;)

/Malin
 
Form är ju faktiskt inte detsamma som att ha huvudet i lodplanet. För mig är form att bära med bakdelen, använda ryggmusklerna etc. på ett sätt som gör att hästen dels är bekväm att rida och lätt för hjälperna och dels går på ett sätt som gör att den håller i längden och inte får belastningsskador i rygg och/eller ben.

Hur "rätt" form ser ut borde alltså variera något, dels mellan olika raser, och dels mellan olika individer.

Beträffande formen i pass, så skiljer den sig från formen i andra gångarter på så sätt att hästen skall använda bakdelen till att skjuta på med istället för att bära med. Ungefär på samma sätt som en travhäst i full fart. Men då skall man ju komma ihåg att pass rids rätt sparsamt, och att man alltså bygger musklerna i andra gångarter.

Jodå, visst kan man samla en islandshäst lika mycket som tregångare. Men då blir det oftast inte galopp eller trav, utan tölt istället. Min häst, till exempel, kan gå i kort trav (arbetstempo heter det väl nuförtiden), men inte samlad trav, eftersom han går över i tölt om jag samlar honom mer. Så är det för de flesta islandshästar, och man kan ju därför säga att man inte kan samla dem så mycket i traven eller galoppen, eftersom det ju blir en annan gångart...
 
man kan göra lika mycket med islandshäst som med vilken annan häst somhelst! plus att dom har två extra gångarter också! dom flesta som inte håller på med isisar blir jätte fårvånade när jag säger att min isis både gillar att hoppa, är ganska bra på dressyr och samtidigt mycket duktig på att tölta! så en islandshäst kan man göra allt med! :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 039
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 082
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp