Vad kan man göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 012
M

Moej

Min häst har haft mugg i flera år, och nu för några månader sen började den som sprida sig. Först upp på bakbenen, sen på insidan av låren och nu tillslut på svansen och lite i manen.
Hon har kliat av en hel massa tagel längst upp på svansen, så hon ser nästan ut som en exemhäst.

Hon kliar och kliar och kliar, och blir så lycklig när man kommer och kan klia åt henne. Så därför umgås jag just nu mer med hennes bakdel än framdel :D

Varför sprider det sig så mycket tror ni? Nu kan det ju knappast kallas mugg längre... eller? Och vad kan jag göra?

Sv: Vad kan man göra?

Det kallas rasp när det går upp över kotan. Jag har dock aldrig hört talas om att en häst har fått det i svansen och manen! Har du haft ute en veterinär? Har du skickat in prover av muggen för att ta reda på vilken sorts bakterie det handlar om? Menar du att hästen har haft mugg konstant i flera år? Det låter verkligen inte bra.. Jag hade ringt till vet med en gång.

Det gäller att se till så att det är torrt runt muggen, nu gäller detta kanske främst på benen men alltså inga leriga hagar eller liknande. I övrigt så kan du tvätta det med klorhexidin, pilla bort skorpor om det är geggit under för att det ska vara öppet och ha en chans att torka ut/läka.

Jo, hon hade det när jag köpte henne och har haft det mer eller mindre sen dess. Jag hade ut en veterinär för ett tag sedan som sa att det inte var någonting, har planerat att ta ut en snart igen men som 15-åring är inte ekonomin alltid den bästa, men förhoppningsvis har jag jobbat ihop pengar snart.

Vart kan man skicka prov? Och hur gör man det?

Tror du det är bäst att ta bort hovskägget eller låta det vara kvar? Hon är tinker så hon har ganska så mycket hovskägg.

Tack för hjälpen :bow:

Först så måste jag erkänna att jag aldrig har skickat in prover. Vet att min skola skickar in prover om det är lite värre mugg, vi har dock en klinik på området, skulle alltså gissa på att de tar hand om saken. Jag skulle föreslå att du ringer och frågar en bra veterinär vad du ska göra. Säg att hästen har haft problem i flera år och att du gärna skulle vilja ta reda på vad det rör sig om för bakterier så att du kan behandla mot det.

Hovskägget kan ha en skyddande effekt innan muggen bryter ut, men eftersom din redan har fått mugg så skulle jag säga att det bara är ivägen och försvårar behandlingen.. Förstår dock om du tycker att det är tråkigt att ta bort allt.. Men om du känner att du kommer åt att behandla ändå, så kan det vara kvar.

Låter mer som skabb. Be en veterinär göra skrapprov och behandla sen med antingen Switch, Sebacil eller nåt liknande. Har tydligen gått att behandla med ivermectinpreparat oralt också.

Min häst har haft mugg i flera år, och nu för några månader sen började den som sprida sig. Först upp på bakbenen, sen på insidan av låren och nu tillslut på svansen och lite i manen.
Hon har kliat av en hel massa tagel längst upp på svansen, så hon ser nästan ut som en exemhäst.

Hon kliar och kliar och kliar, och blir så lycklig när man kommer och kan klia åt henne. Så därför umgås jag just nu mer med hennes bakdel än framdel :D

Varför sprider det sig så mycket tror ni? Nu kan det ju knappast kallas mugg längre... eller? Och vad kan jag göra?

Om det nu är mugg som du tror, så testa att blnda grönsåpa med vatten o sedan ta på det, för om det skulle vara som mugg så hjälper det!!! Eller har iaf hjälpt på mina hästar!

Mugg/rasp är bara ett samlingsnamn och kan bero på flera olika orsaker, svamp, bakterier, virus och kräver olika behandling beroende på vad det är som orsakar symptomen.

TS: Det bästa är att ta hudprov och reda ut vad som orsakar problemen. Mycket svårt att behandla annars. Det är veterinären som tar provet och skickar iväg det.

Låter som skabb ju!!
Det e skitsvårt att få bort och det smittar andra hästar .
Det finns massa tipps om det på svenska tinkerföreningens hemsida.
Vi har haft en häst här som hade skabben över hela kroppen.
Dom tidigare ägarna visste inte ens att hon hade det , dom trodde det var mugg *skrämmande*
Vi fick bukt på det men det tog ett år av behandling .
Många vet har inte ens koll på det här med skabb.
Sebacil funkar , frontline lindrar , att tvätta med citron ajax hela hästen rekomenderade vår veterinär Christer Källberg.

:angel: Låter som skabb???? Har hästen mkt hovskägg:smirk:Ojj, visst fler som skrivit det:D men det låter mest troligt....Prata med vet.... Sebacil är mot löss, skabb och pälsätare, är receptbelagt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Skriver som flera andra här... Det låter som skabb...

Titta in på tinkerföreningnes hemsida så får du tips om hur du angriper problemet...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 117
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 577
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?