Vad kan man ha själv som medryttare?

MissFideli

Trådstartare
Jag är köpgalen, men har (som tur var kanske) ingen egen häst att handla åt. Så jag satt och funderade på vad jag som medryttare kan ha själv till hästen? Tittat på flugridtäcket som ju verkar underbart. Kan man köpa ett sånt trots att man inte har häst liksom? Heltäckande regnridtäcke? Förstås ska ägaren frågas.

Sv: Vad kan man ha själv som medryttare?

Jag är av åsikten att man kan köpa i princip vad som helst till hästen som medryttare, så länge som hästägaren är med på det :)

Så ja, om ägaren är med på det, varför skulle du inte kunna köpa det?

Jag har ridtäcken, ett bettlöst träns, benskydd, schabrak och en sadel (som jag fått av min hästägare :love: ).

Jag vet inte egentligen... Jag vill ju ha häst i framtiden och har funderat på att köpa på mig grejer redan nu. Alltså då och då. Men det är ju svårt med storlekar och sånt.

Ja, då kan det ju kanske vara okej för mig med att handla på mig saker. Jag vet att ägaren inte tycker jag ska köpa nått åt hästen (ägaren har massor redan och tycker det är onödigt) men om jag handlar åt mig och använder på hästen är det ju lite annorlunda.

Jag tycker det är helt OK att mina medryttare använder egna schabrak, tyglar, ridtäcken (när jag tycker det behövs) och liknande som inte påverkar hästen direkt och som inte behöver passas in.

Däremot sköter jag själv inpassning och inköp av utetäcken, huvudlag, bett och benskydd t.ex.

Ja, det förstår jag. Skulle jag också vilja om jag var ägare.

Senast ändrad:

Nu går jag emot alla andra och säger att jag vill inte att mina medryttare ska köpa saker till mina hästar, Jag har själv massor med saker, mer än vad som behövs och allt som mina hästar behöver finns i min sadelkammare och de sakerna vet jag att de passar och hästarna trivs med så jag vill inte att de ska köpa egna saker.

Jag håller med dig!

Om jag någon gång skaffar mig en medryttare så vill jag att denna använder sakerna som redan finns, saker som matchar och är utpassade för just den hästen! :)

Jag håller med dig: om inte hästägaren vill att man köper saker så ska man givetvis inte göra det!

Jag köper bara sådant jag vet att min hästägare behöver eller vill ha. Jag skulle kunna köpa flera schabrak i veckan (är tokig i schabrak), men låter bli då jag vet att ägaren vill att vi sliter ut de vi har först. Vi har samarbetat i över tio år så vi vet ganska bra hur vi vill ha det, så nu frågar jag inte längre om varje liten grej som behöver fixas eller bytas ut. Däremot händer det ofta att hon frågar mig! ;) Det har blivit så att jag ansvarar för matchning av hästutrustning samt organisering av hyllor, hängare etc i stallet. Hon ansvarar för tillpassing och betalning! :D

TS: Nu när du är ny som medryttare ska du nog ta det lite lugnt och lära känna din hästägare, sedan kan du ju fråga om det är ok om du har lite egna saker till hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har träns, schabrak, benlindor, skydd, borstar och pälsglans till min medryttarhäst! I samråd med ägaren förstås... Har ett eget skåp i stallet så mina grejer tar ingen plats från ägarens saker.

tips på vad man som medryttare kan köpa är ju schabrak, lindor.
Jag köper också mkt grejer och min fd medryttare tyckte alltid jag köpte fel färger. Så i sådana fall så är det ju ett plus om medryttaren köper dom färger denne själv gillar. Alla har ju olika smak och tycken. Jag hade dille på pastellfärger en lång period till min fd medryttares stora sorg :D glömmer aldrig när jag hade stordille på skrikrosa och plockade glatt upp ett skrikrosa hoppschabrak en tävlingsdag på en hopptävling. Medryttaren höll på o svimma :rofl:

Min hästägare brydde sin inte alls om att matcha innan jag drabbade henne. Hon kunde glatt åka på träning med grå vojlock, ljusblå benlindor, brun sadel och svart träns. :eek:

Men jag visste att det fanns en välmatchad själ inom henne, som bara väntade på att få komma fram. Jag lockade och pockade och så en dag kom hon glatt in i stallet och talade om att hon köpt en ny transport. Jag gick ut och tittade och såg att hon valt stripes i vinrött och silver. Då hon har en vinröd bil och en silverfärgad bil matchade ju släpet båda bilarna... Då blev jag stolt!!! :)

Senast ändrad av en moderator:

Hade jag haft medryttare hade jag nog accepterat att denne haft egna saker av i princip det mesta, tom egen sadel, på villkor att den passar hästen. Om medryttaren vill ha egen sadel ska en sadelutprovare tas ut (som medryttare betalar för) och allt ska göras enligt samma principer som om jag själv köpt en ny sadel till hästen. Så länge sakerna passar, hästen trivs och inte tar skada hade jag varit ganska öppensinnig. Kanske tom lite tacksam då medryttaren har egna saker istället för att slita på mina.

Men som sagt, det måste passa.

Jag har egen sadel, egna träns, bett, schabrak, skydd mm mm.
Sadeln som fanns till hästen var på tok fel för mig. Så i samråd med ägaren, så provade vi ut en ny sadel, som jag själv bekostade.
För övrigt så har jag honom helt som min egen och får göra/köpa vad jag vill, så länge det passar hästen

Och om det finns nått nyttigt som inte du redan har? Som flugridtäcket t.ex, nu kanske du har sånt, men om du inte hade det?

Täcken köper jag inte. Anser inte att det finns behov för det. Han har massor :)

Den här tiden på året känns flugridtäcke ganska passé, det är inte många varma dagar och antagligen inte en enda SÅ varm dag.
Heltäckande regnridtäcken, om det är sådana jag tänker på som man lägger över hela hästen och sadeln och allt är det ingenting du kommer vilja verkligen rida med. Det är en bra nödlösning om man är borta men att ha det hemma och rida ut med - njaeh.
Håller nog med Inka90 här faktiskt.

Och om det finns nått nyttigt som inte du redan har? Som flugridtäcket t.ex, nu kanske du har sånt, men om du inte hade det?

Det är ju en snäll tanke men jag känner lite att det jag inte har till min häst, det behöver jag inte heller! :laugh:

Och det känns ju lite halvhemskt att skriva en lista till sin medryttare att detta har jag inte, fritt fram för dig att köpa! ;):D

Och hur säger man på ett fint sätt att man gillar vissa märken och att man endast vill ha dessa till hästen? :)

Till en av mina medryttarhästar (back in the days...) hade jag en egen grimma, i samråd med ägaren.

Själv är jag, om jag nu skulle skaffa medryttare, lite kluven till det här med att medryttaren har egen utrustning. Å ena sidan; vill medis slänga upp en massa pengar och ha en egen (inpassad) sadel till hästen t.ex., så är det ju inte min plånbok - och min egen utrustning slits bara på när jag själv använder den. Å andra sidan; jag skulle nog noja lite (om vi fortsätter på exemplet sadel) för att medis sadel inte stoppas om som den borde, t.ex.
Saker som tyglar, grimma och grimskaft, kanske stigbyglar (t.ex. om medis har/har haft problem med knäna, och önskar använda speciella stigbyglar)... Saker som inte direkt påverkar hästen så länge det är rätt storlek (för korta tyglar kan ju bli lite jobbigt för ryttaren :D), skulle nog kännas helt ok, däremot.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 386
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31