Vad kan tänkas passa?

Bluefish

Trådstartare
Frågar lite allmänt nu vilka modeller och märken som dyker upp hos er och som ni kan tänka er skulle kunna passa denna rygg. Av nyfikenhet då det råder delade meningar om huruvida det finns en sadel som skulle ligga bra. Bör väl tilläggas att ingen sadel ska provas ut och om så vore fallet hade en sadelutprovare kontaktats.

zlevsy.png

nd762b.png

Tack på förhand :)

Sv: Vad kan tänkas passa?

Jag bara undrar varför du inte ska kontakta en sadelutprovare? Mycket svårt att säga vilken sadel som skulle passa bara av en bild.
Men Wintex sadlarna har ju utbytbara bommar.

Själv har jag en bomlös som både jag och pållen trivs kanon i! Kanske det vore något?

Det finns en hel djungel av sadlar, inte lätt att hitta rätt.

Jag bara undrar varför du inte ska kontakta en sadelutprovare? Mycket svårt att säga vilken sadel som skulle passa bara av en bild.
Men Wintex sadlarna har ju utbytbara bommar.

Själv har jag en bomlös som både jag och pållen trivs kanon i! Kanske det vore något?

Det finns en hel djungel av sadlar, inte lätt att hitta rätt.

Antar hon inte ska ha en sadelutprovare då hon inte ska byta sadel;)

Bör väl tilläggas att ingen sadel ska provas ut och om så vore fallet hade en sadelutprovare kontaktats.

Som MaRomer sa. Det är inte min häst, däremot en liten favorit hos mig.
Då hästen är rejält svankryggig, har hög och lång manke och i de flestas ögon ser mer eller mindre omöjlig ut att hitta en sadel till skrev jag tråden. Jag har ju inte sagt " vilken sadel ska jag köpa " utan bara undrar om ni känner till modeller som är såpass svängda att de skulle kunna passa, trots att hästen är bred över själva ryggen, i svanken.

:)

Någon av prestige svängdaste modeller hade jag provat, de har även väl tilltagen plats för manken vilket behövs till den hästen.
Hade provat prestige paris eller äldre modellen av golden star.
Jaguars hoppsadlar (och även dressyrsadlar) är rejält svängda och plats för manken. Dominus skulle också vara värt att prova.
Likaså amerigo alto och vesuvio.

Men bara för att wintec sadlarna har utbyttbart koppgärn funkar de ju på långt ifrån alla...
Ingen av deras modeller skulle ge tillräcklig plats för denna manke, dessutom tror jag inte någon är tillräckligt svängd ens med bredaste järnet...
Dessutom ska knappast denna häst ha kilbossor :grin:

Hästen ser ut som våran gamling och till henne skaffade vi en Kieffer som sen värmdes och stoppades om så den passade henne perfekt med hjälp av en ryggspindel.

Skulle inte en County kunna funka? De ligger bra på svängda ryggar och ger gott med plats för manke...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 365
Senast: Tossa90
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022