Vad klär ni på pållarna nu?

domino

Trådstartare
Vad har ni för täcken nu när snön kommer och det är kallt? Är det för tidigt med vintertäcke (300gr), vad tycker ni?

Vad tror ni annars om ylletäcke + 100gr täcke?
Eller 200gr stalltäcke + fleecefodrat regntäcke?

Ojsan, fel forum, :o moderator kanske är snäll och flyttar till Utrustning istället *ber snällt*

Senast ändrad:
Sv: Vad klär ni på pållarna nu?

Kanske ska säga också att hästen inte är klippt men ska enligt ET ha täcke för ryggen...

domino skrev:
Vad har ni för täcken nu när snön kommer och det är kallt? Är det för tidigt med vintertäcke (300gr), vad tycker ni?

Vad tror ni annars om ylletäcke + 100gr täcke?
Eller 200gr stalltäcke + fleecefodrat regntäcke?

Använder på sin höjd ett vanligt regntäcke för att hålla dom torr. Resten fixar sig med fri tillgång till grovfoder. I januari-februari har mina lite vintervila och rids då 3 ggr i veckan men får regntäcke på sig om det är busväder. Endast då jag haft hästar som haft skador eller varit sjuka har jag använt varmare täcke, då har dom haft svårt att själva hålla sin värme p.g.a. sitt tillstånd... :cool:

jag använder ett vanligt halvfodrat regntäcke med kanske en stallfilt under eller något.

jag har bara vanligt regntäcke... men så kallt som det var imorse så åker snart
det lite tjockare täcket på. Har som mest ett täcke på 300 g. men endast vid mycke kallt..
men iår ska pålla klippas så då får man ha de hela tiden :d

Jag har på min just nu:

I stallet:

300g täcke

Ute:

300g innetäcket + regntäcket eller ett 300g ute täcke med hals..

Just nu; ylletäcke inne. Ute ett 100g fodrat regntäcke över ylletäcket. Skulle det fortsätta så här med många minusgrader på natten byter jag till 200g innetäcke, men nu verkar mildluften komma tillbaka...
Hästen är helklippt. Blir lätt stel och spänd i ryggen. Chansar denna säsong med helklippning då hästen svettas floder och förra året "räckte" inte täckesklippning. :crazy:

//Alice

Nu har han bara haft en tunnt regntäcke, eftersom det inte varit så kallt här. Men snart byter jag nog till ett fodrat regntäcke, det är väl 100-200gr.

Min helklippta häst har ett 200g-Horseware täcke ute nu och ett 150g Horseware innetäcke. Jag sätter inte på 300g förrän det blir 5-10 minusgrader och så.

Min oklippta raggiga 2,5-åring har ett fleecefodrat regntäcke vid regn eller snö, för att slippa bli blöt. Annars går hon utan.

det ligger offtast på 2-3 plus här, något kallare på morgonen när de går ut, men än så länge har min ett fodrat regntäcke, vid kallare dagar har hon ett fleece eller ylle täcke under, men det dröjer nog inte länge förens det åker på 250-300g

Oj, va alla har koll på hur många gram stoppning det är i täckerna... Jag har INGEN aning... :crazy:
Hon har termotäcke inne och vintertäcke ute... är helklippt.

Jag har en fryshäst och nu när de är 0 grader så åker de tunna vintertäcket på.. TM outdoor eller hur de stavas de har hon tills de är -7 då åker de tjocka vintertäcket på. är de under-15 åker båda på

En häst som får päls räcker ett bra regntäcke med lätt typfoder tycker iaf jag! typ TM regn

Den ena är inte klippt än (vill klippa honom, skäret på maskinen är inlämnat och vill inte bli klart). Han går fortfarande utan täcke och verkar inte frysa, så han får fortsätta gå utan tills han blir klippt.

Den andra hann jag klippa, hon är frusen av sej och står med ett bomullstäcke inne och ute har hon ett teddyfodrat regntäcke utanpå det.

Södra skåne, inte så kallt ännu.
Häst 1 oklippt-rids, ofodrat regntäcke + vindskydd.
Häst 2 oklippt åring, vindskydd.
Häst 3 klippt, ofodrat regntäcke nu sen ylle under + vindskydd.
Häst 4 oklippt, ofodrat regntäcke + vindskydd.

Eva

Inga täcken alls, här har vi fria och glada hästar ;)
Det har iofs inte börjat regna här nere än.. *peppar peppar*

Min är hel klippt och har vintertäcke på sej nu 300 gram.

Min är inte klippt än, ska klippa henne om hon blir frisk i vinter. än så länge har jag bara täcke när det regnar för hon hatar verkligen regn och står i en jätteliten hage och kan inte röra på sig så mycket :( Inne får hon ha fleecetäcke eftersom dörren alltid står öppen än så länge och det kan bli riktigt kallt.

Senast ändrad:

Men alltså - jag vet inte hur många gånger jag sagt det här nu men det SPELAR INGEN ROLL om du har 100, 200 eller 300 gram i täcket om du inte har en av dessa hästar som är undantaget som bekräftar regeln. Hästar har en komfortzon på ca. 20 grader - enkelt överslag - hästen fryser vid -5 (hypotetiskt), du täckar den och den blir varm = du kan behålla det täcket till -25.

Fö har mina hästar täcke på natten - de står i uteboxar - som jag tar av innan de går ut.

*lånar knappen*

Vad gör man med en som min som är förkyld/hostig och ska hållas varm. Är helklippt och känns lite kall med ofodrat regntäcke och lagom varm med regntäcke med fleecefoder. Men som löper i hagen som en en annan dåre och då blir löddrigt svettig. :crazy:

Här är minusgrader på nätterna/morgonen och upp till 15-20 grader på dagarna och sol. Ingen täckesservice och kallstall.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 590
Senast: alazzi
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 553
Senast: mackan
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·
Utrustning Tror bestämt jag behöver komplettera täckesgarderoben till mitt helklippta islandssto. Idag består garderoben av: Ett regntäcke Ett...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka