Vad köpa i USA?

Medryttarinna

Trådstartare
Jag ska snart åka till USA och undrar om några här på forumet har några bra tips på prisvärda produkter? Dollarn är ju hyfsat låg nu. Jag tänker främst på ryttarutrustning, kläder o dyl, men kanske även till hästen. Inriktning: vanlig vardagsridning mot dressyr, ej western.
Om ni har det, gärna även tips på inköpsställe samt om de finns på nätet.
Tackar på förhand!

Sv: Vad köpa i USA?

Är det allmänna ryttargrejer du är mest intresserad av, eller saker som också funkar till tävling? Jag frågar för att undvika skriva en hel roman om något du inte vill veta. :)

Vilken del av USA skall du besöka? Jag bor utanför Manhattan och har mest koll på nordöstra delen av landet.

Jag är främst ute efter vardagsutrustning, till träningar, men kanske även något till tävling.
Colorado är resmålet.

Stöter på lite igen: är det någon därute i Bukerymden som har bra shoppingtips avseende ryttar- o ridutrustning i USA?

Tja, om du är intresserad av t ex Professionals Choice benskydd osv så är de mycket bättre pris 'over there' och med såhär låg dollar blir det STOR skillnad i pris jmf med att köpa hemma i Sverige. Är väl inte det mest dressyriga, men ett par vita sådana lär väl passera som dressyrskydd om man vill slippa linda.

Annars så tycker jag du helt enkelt inte ska köpa 'för det är billigt', utan köp det du vill ha/behöver. Dvs kolla priset och köp om du hittar ngt. Jag brukar förutom t ex då PC-skydd leta efter sådana där saker som inte finns i Sverige eller i varianter som inte finns i Sverige. Typ ett snyggt schabrak eller ridbyxor. Skitsamma om det kostar samma summa som ett motsvarande i Sverige - gillar jag det så köper jag, och blir ensam om det. De är bättre på färg därborta t ex.

Tänk på att släpar du hem FÖR mycket så kan du åka på moms och tull på det även om du bär det själv över gränsen.

Men annars är det ju bara rent generellt kolla på 'märkesgrejer' av det märke du gillar, ibland skiljer det MYCKET - speciellt om det är ett märke som är från just USA (dvs är inhemskt därborta)

Det finns en supersnygg Charles Owen hjälm där (säljs inte i Europa) som heter AYR 8 Classic, det är som AYR8 men med läderhakband *vill ha*

Då säger jag som Alexandra_W, kolla efter märken som du använder vanligtvis. Pikeur är dock alltid dyrare här än i Sverige, likaså är Cavallo, Petrie och Königs. Amerikanska märken lär vara billigare här. Ett par Ariat ridskor till sommaren kan ju vara en trevlig investering. Håll dig borta från Ariats ridstövlar, dock - de är sämre än Mountain Horse, har urdåliga dragkedjor, och lädret är så mjukt att de sjunker hur många centimeter som helst. Dessutom är de sjukt dyra för den dåliga kvaliteten man får. Ridskorna är emellertid bra! De har också fina gaiters och chaps.

Om du letar ridbyxor till sommarvädret måste jag tipsa om Kerrits Sit Tight-kollektion, och Tuff Riders vanliga ribbade ridbyxor. Det är 30 grader nästan varje dag sommaren igenom här men jag överlever ändå tack vare ridbyxorna.

USAs största ridsportskedja finns tyvärr inte i Colorado. Skicka PM om du vill ha deras hemsideadress.

Jag måste nog motsäga Alexandra_W lite grann gällande färger. Själv köper jag alltid schabrak i Sverige då dressyrschabrak här nästan enbart är vita eller svarta, och hur kul är det? Ridbyxor finns emellertid i roliga färger - Tailored Sportsman, till exempel, finns i nästan 30 olika färger i olika modeller. De är inte särskilt sköna och tämligen dyra men vad gör man när man vill ha silvergrågröna ridbyxor?

Jag tänkte iofs inte på schabrak och lindor och sånt som 'brukar' ha färg.

Utan just sånt som - förutom modesvängningar då - inte har så mycket färg här. T ex fanns det ridbyxor i alla regnbågens färger i USA långt innan ngt annat än svart/brun/grå/marin/beige/vit (ja kanske glömde ngn men fattar) letat sig till Sverige.

Och färgade tyglar, pannband, hela träns, benskydd och boots etc. Nu har det ju blivit poppis här med, men långt innan det så fanns dte jättemycket kul sånt i färg i USA.

Fast det är möjligt att dressyrscenen är mer konservativ även 'därborta' =)

Jo det har du ju rätt i - särskilt benskydd och grimskaft (helt omöjligt att få tag i ett vanligt rött grimskaft. Varför måste allting vara melerat i hundra färger?). Regnbågstyglar har jag heller aldrig sett i Sverige men de är vanliga här, framförallt på ridskolor. Himla praktiskt att säga åt eleverna att korta upp tygeln från mintgrönt till gult. :)

Men ja, dressyrscenen är ju som den är. :D Och jag som vill haaa ett rött dressyrschabrak!

Regnsbågstyglar, eller ja kanske inte alla regnsbågens färger men, fanns iaf till ponny förr. Dock otympliga i gummi.

Haha, hittade en bild på en variant http://medium.tradera.com/083/117791083_1.jpg

Du får importera ett rött schabrak. PMa mig ska du få en länk som kommer få dig att dreeeeeegla.

/Från en röd-fantast till en annan ;)

Haha, pastelltyglar! Ser ju ut som de stackars tyglarna har utsatts för gammal karamellfärg. :D

Jag åker till Sverige med tom resväska i juli och hoppas att kunna fylla den med röda saker... röda saker och lakrits. :angel:

Svar till alla ovan som kommit med tips:
Tack så mycket!
Om ni även har namn på ridsportkedjor 'over there', helst då i Colorado, får ni görna PM-a mig (för man får väl inte skriva ut namn på dessa här på forumet (?).

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 319
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första... 25 26 27
Svar
523
· Visningar
29 739
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈