Vad kostar detta? Finadyne & Hippotrim

Lycanthrope

Trådstartare
Veterinären var här idag och ansåg att pålla behövde medicin.
Dyrt, men hon är värt vartenda öre! :love:

Jag ska åka till apoteket men måste ta ut pengar innan, är bara nyfiken på vad det kostar. Skiljer det mellan olika apotek?

Såhär står det på receptet ang mängd osv:
Hippotrim
Styrka: 45g Mängd/behandlingstid: 1X5st
För 450 kg vikt X1 i 5-10 dagar (ska hämta ut för 5 dagar först och sedan 5 dagar till ev)

Finadyne
Styrka: 10g Mängd/behandlingstid: 1X10st
2 påsar X 1 i 5-10 dgr (vad menas?)

Tacksam för svar :)

Sv: Vad kostar detta? Finadyne & Hippotrim

Du kan själv kolla det på Fass.se. Klicka på fass för veterinärer så kan du kolla upp alla läkemedel pris mm.

ring ditt apotek och kolla, sen är de ju inte sälkrt att de har hemma de heller, så ring apoteket och hör efter.

Hippotrim kostade ca 500 för en 5-dagarskur sist jag hämtade ut.

Minns inte ang Finadyne dock.

Jag tar tillbaka det. Tydligen så är det fri prissättning på djurläkemedel så man måste fråga på sitt apotek.

Finadyne; 2 påsar 1 gång om dagen i 5 till 10 dagar. Om du vill göra livet betydligt enklare för dig och din häst så be att få Metacam istället. Hästarna tycker att det är smakligt och det är lätt att spruta i dom oralt. Finadyn kan vara svårt att få i dom. Men din häst kanske tillhör den fogliga skaran? Finadyn tror jag går hårdare åt magen också, det kanske någon annan kan svara på?
Metacam är dubbelt så dyrt men man slipper en häst som ser ut så här :eek: när man skall ge dagens dos. Fast det som din häst har kanske gör att den måste äta just Finadyne. Och jag är överdrivet fjompig med mina hästar :D!

*delvis kl*

Det är ju faktiskt väldigt olika vilken medicin man får i hästen, och inte minst vad den svarar på, så det är inte alltid bara att byta ut.. Vissa hästar svarar bäst på butta, andra metacam, nån annan på finadyne.
Jag har hört t ex att butta smakar apa och att hästarna tycker metacam är gott - jag har aldrig haft problem att få i nån häst fenylbutazon (mer än en häst på skolan som tvärvägrade), däremot vet jag pållar som inte vill ha metacam även om det ska smaka godis.. Min häst äter gärna butta - bara det runtomkring är gott :angel:

Till TS: Ang priser så ring ditt apotekt, jag känner inte till finadyne, men butta kan skilja en hel del från apotek till apotek...

Finadyne kostar 425 kronor.

Mvh Susanne.

Har för mig att jag betalade runt 1500 kr sist jag löste ut 10 tuber Hippotrim.

Kan verifera att Butta smakar apa, har själv testat och jag skulle inte äta det. Jag är ändå rätt tålig vad gäller olika smaker.

kl

metacam är ju svinäckligt! jag smakade lite av det... men inte så farligt dyrt, jag betalade... 475 kronor tror jag för 100 ml

butta kan man blanda med hallonsaft =)

Oj vad dyrt!

Jag betalade idag ca 800:- för 10 påsar finadyne och 5 sprutor med hippotrim (45gram).

Ja, det var i o f s ett bra tag sedan jag löste ut Hippotrim, nu blir det tyvärr Tribrissen när det är dax för sulfa (det vet jag är dyrare - eller har jag fel?)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka