Vad kostar ett Bygglov?

Plantan

Trådstartare
Undrar om nån här har ett hum om priser för bygglov? En tomt utan hus på, i ett stugområde, och en stuga på 20-25 kvadratmeter, vad kan det kosta? Är det olika pris beroende på stugans storlek ? Ska man ansöka om bygglov för större hus ifall man vill bygga ut eller sätta upp en större stuga lite senare, eller måste man bygga exakt det hus man ansöker om bygglovet för? Jag antar att det ska skickas in ritningar... ?
Hur många år gäller ett bygglov?
 
Klubben betalade ca 34.000 kr för bygglov.
Sen tillkom 4000 kr för karta (att rita ut var huset skulle stå) och ca 4000 kr för att göra utmätning att huset var placerat korrekt enligt ritning. Så totalt 42.000 kr.
Enligt mig är det helt j-vla hutlösa priser med tanke på hur mycket jobb man själv får göra och hur lite bygglovsnämden egentligen gör (förutom ställer till problem och drar ut på tiden )
Nej jag är inte ett stort fan av min kommuns bygglovsnämd :cool:

Bygglov brukar gälla fem år och du måste bygga enligt ritningen du skickar in vid ansökan
 
Klubben betalade ca 34.000 kr för bygglov.
Sen tillkom 4000 kr för karta (att rita ut var huset skulle stå) och ca 4000 kr för att göra utmätning att huset var placerat korrekt enligt ritning. Så totalt 42.000 kr.
Enligt mig är det helt j-vla hutlösa priser med tanke på hur mycket jobb man själv får göra och hur lite bygglovsnämden egentligen gör (förutom ställer till problem och drar ut på tiden )
Nej jag är inte ett stort fan av min kommuns bygglovsnämd :cool:

Bygglov brukar gälla fem år och du måste bygga enligt ritningen du skickar in vid ansökan

Bygglovsverksamhet ska inte vara skattefinansierat, därför får varje enskild ansökare betala det faktiskt priset.

Våran ansökan hos Lantmäteriet kommer landa på ca 30 000 kr gissar vi på, det "enda" lantmäteriet kommer göra är att ändra fastighetsbeteckningen på ena fastigheten. Men det är väl klart att vi ska pynta det, det är ju vårat ärende. Skattemedel ska användas mer effektivt än att sponsra våran sammanläggning.
 
Klubben betalade ca 34.000 kr för bygglov.
Sen tillkom 4000 kr för karta (att rita ut var huset skulle stå) och ca 4000 kr för att göra utmätning att huset var placerat korrekt enligt ritning. Så totalt 42.000 kr.
Enligt mig är det helt j-vla hutlösa priser med tanke på hur mycket jobb man själv får göra och hur lite bygglovsnämden egentligen gör (förutom ställer till problem och drar ut på tiden )
Nej jag är inte ett stort fan av min kommuns bygglovsnämd :cool:

Bygglov brukar gälla fem år och du måste bygga enligt ritningen du skickar in vid ansökan

Nu är det ju inte direkt fritidspolitikerna i byggnadsnämndens möteskostnader som bygglovsavgifterna ska finansiera utan förvaltningens kostnader. Verksamheten ska vara självfinansierande (dock inte gå med vinst). Skattemedel ska inte finansiera enskilda fastighetsägares värdeökningar.

Nu kan jag ju såklart inte tala för alla kommuner, men efter att tidigare jobbat nära bygglovshandläggare och sett hur de fullkomligt slagit knut på sig själva för att iaf nästan hinna med sina arbetsuppgifter är bilden av att de knappt gör någonting rätt främmande..

Däremot ser ju lagen ut som den gör och där kan man verkligen ha åsikter om effektiviteten. Men det är ju inte riktigt förvaltningens fel..

Till TS:

Din kommun har med all sannolikhet en bygglovtaxa där allt står. Förutom själva lovet beror det på vad för kartmaterial som finns och vad som behövs tas fram.

Efter att man har fått bygglov har man två år på sig att påbörja bygget och fem år på sig att avsluta, men man kan ansöka om förlängning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 242
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp