Vad kräver ni utav en paddock/ridhus ni betalar för?

Om man har som regel att man måste boka för hoppning och att andra ska få rida när det inte är bokat hade jag inte stått och väntat. Då hade jag ridit på.

Om min häst gör stora spår i underlaget krattar jag självklart.
För 200 kr/mån kan man inte räkna med att de ska harva direkt efter man rider. Och då kan andra bli störda.
 
@Sandraochprince
1) krattning.
Jo, jag är nog böjd att tycka att du bör kratta efter dig om du river upp ordentliga spår. Man har ändå ett gemensamt ansvar för att underlaget inte förstörs. Det är väldigt dyrt att driva en anläggning med ridhus, när man ser till underhållet... och det är mycket jobb!

2) bokningar.
Jo, det bör gå att utläsa när ridhuset är bokat. Självklart. En bra bokningskalender via internet, eller en "fysisk" bokningskalender.

3) "lika rätt" (vet inte hur jag bättre ska definiera; men ditt klagomål på att du uppfattades som störande när de andra hopptränade).
Jag kan tycka att först till kvarn ska få mala. Självklart ska flera ekipage kunna få plats, men då får man ju försöka att inte komma i vägen för dem som redan håller på att träna.
Ungefär som hemma: när grannar tränar på min ridbana, försöker jag hålla mig i ena delen eller meddelar mig när jag till exempel vill göra längningar över diagonalen.
När jag rider på min ridbana, frågar grannarna om det är OK innan de kommer in och tränar samtidigt (vilket det är). Och de försöker förstås undvika att störa mig i min träning.
Så där handlar det väl om att försöka samsas.
Om din ridtravare är för obalanserad för att kunna galopperna skapligt på en begränsad, kontrollerad yta så förstår jag om du uppfattas som störande (och jo, jag har ridtravare själv). Kanske du kunde arbeta skritten den stunden, för att inte komma oplanerat i vägen?
 
När jag stod i ett större stall med ridhus ingick tillgången i kallhyran. Vad som krävdes av oss var att mocka och kratta efter oss; djupa spår, vallar och alltid efter longering/tömkörning och löshoppning. Vi hade ingen som körde regelbundet utan krattade för hand istället och då gällde det att hjälpas åt att hålla underlaget i trim. Man var tvungen att boka en vecka i förväg till träningar och dyl. Var det dressyrträning kunde man få rida samtidigt men inte störa. Vid hoppträningar fick ingen annan tillgång än de som bokat.
Detta fungerade jättebra tyckte jag, aldrig att det blev något tjafs och dessa regler gällde alla inackorderingar.
 
@Sandraochprince nu verkar ju situationen mellan dig och stallägaren på ngt sätt vara konfliktartad av flera anledningar men:

Den som har stallet styr över regelverket . Det låter som att denne kunde bli tydligare vilka rättigheter utomstående med ridhuskort har/inte har för 200 i månaden .

Det är dock verkligen inte konstigt om det anses som störande i sak att underlaget rivs upp på ett otraditionellt sätt. Och nej - för 200 kr i månaden i anläggningskostnad kan du inte förvänta dig att stallansvarig ska helt enkelt fixa flera dagar i veckan för att just en enskild häst river upp underlaget osedvanligt mycket. Du har inga rättigheter ang krav rent krasst faktiskt.

Jag tycker det låter Som att stallansvarig är less på dig och dålig på att konfrontera och bemöta det. Låter även som att du själv nånstans har lite orimliga krav på att stallansvarig ska gilla läget och fixa utifrån att din häst river upp mer än andra ekipage för du betalar minsann 200 kr för "tjänsten och är betalande kund"?

Det är F.ö inte ovanligt att man i privatägda ridhus inte tillåter löslongering /lösspringande hästar alls, just pga att man inte vill ha underlaget belastat på det viset. Ffa brukar det gälla icke inackorderade dvs externa med ridhuskort .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 155
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp