Bukefalos 28 år!

Vad krävs för program för en webbcamera?

P

Pelle_P

För att användas som stallövervakning?
Har en Logitech webbcamera för msn och iptelefoni,som funkar fint,men skulle vilja använda som övervakning.
Har förstått att det funkar ung som man har en hemsida ,vilket man skickar upp videiosekvenser med någon minuts mellanrum.
Var skaffar man en sådan värd,och hur går det till?
MVH Pelle
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Tja har du en dator i stallet?

Det finns program som läser av kameran och antingen spelar in eller ta bilder x antal i min.
Sedan skickar det till en annan dator eller till en hemsida.
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Det här är inte mitt starka område, men jag kan göra ett försök. Min första fråga är vad du vill övervaka, eller kanske snarare hur? Är det så att du vill ha möjlighet att logga in på kameran från vilken internetansluten dator som helst och se vad som händer just då? Eller är det "inbrottsövervakning" så att kameran ska filma när något rör sig framför den och spara samt logga dessa händelser? Eller vill du filma allt hela tiden och spara en viss tid?

Det finns ett program som i princip klarar av samtliga dessa uppgifter och har fått bra kritik. Digi-Watcher: http://www.digi-watcher.com. Men är du ute efter bara en av uppgifterna finns det antagligen billigare (gratis?) och enklare alternativ.

Vad du behöver rent fysiskt förutom kameran är någon typ av dator i närheten som du kan koppla kameran till (antar att den har usb-kontakt? i så fall måste datorn finnas inom 5m om du inte köper usb-repeater, då du kan dra usb-sladd uppåt 25-30 m) och som i sin tur kan anslutas till internet (modem? trådlöst internt nätverk?).

Tänk dock på brandfaran med att ha en dator i en så dammig miljö som ett stall. Och på att du måste skylta på stalldörrarna att lokalen är videoövervakad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

moiran skrev:
Det här är inte mitt starka område, men jag kan göra ett försök. Min första fråga är vad du vill övervaka, eller kanske snarare hur? Är det så att du vill ha möjlighet att logga in på kameran från vilken internetansluten dator som helst och se vad som händer just då? Eller är det "inbrottsövervakning" så att kameran ska filma när något rör sig framför den och spara samt logga dessa händelser? Eller vill du filma allt hela tiden och spara en viss tid?

Det finns ett program som i princip klarar av samtliga dessa uppgifter och har fått bra kritik. Digi-Watcher: http://www.digi-watcher.com. Men är du ute efter bara en av uppgifterna finns det antagligen billigare (gratis?) och enklare alternativ.

Vad du behöver rent fysiskt förutom kameran är någon typ av dator i närheten som du kan koppla kameran till (antar att den har usb-kontakt? i så fall måste datorn finnas inom 5m om du inte köper usb-repeater, då du kan dra usb-sladd uppåt 25-30 m) och som i sin tur kan anslutas till internet (modem? trådlöst internt nätverk?).

Tänk dock på brandfaran med att ha en dator i en så dammig miljö som ett stall. Och på att du måste skylta på stalldörrarna att lokalen är videoövervakad.
Vill ha möjlighet att logga in på kameran från vilken internetansluten dator som helst och se vad som händer just då.
Allt övrigt finns,dator,usb portar,camera ADSL-anslutning,men måste man inte ha någon adress ,server,till övervakningskamran så man kan logga på den,eller till den server den sänder till.
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Laban skrev:
Tja har du en dator i stallet?

Det finns program som läser av kameran och antingen spelar in eller ta bilder x antal i min.
Sedan skickar det till en annan dator eller till en hemsida.
Det är tanken.
Har inte alla dator i stallet,hur överlever man annars?
;)
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Vad använder du för operativsystem på datorn i stallet? Windows XP?
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Ja
123456789
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Förhoppningsvis finns det någon här som kan det här bättre än mig och kan ge bättre hjälp... :crazy:

Om du är bekväm med att läsa engelska så finns det ett svenskt (göteborgskt, dock dokumenterat på engelska), gratis webkameraprogram som har inbygd webserver och/eller kan ladda upp stillbilder på någon annan server (du borde ha tillgång till lite webutrymme från din adsl-levernatör, har du kollat det?):
http://www.yawcam.com/
Blir dock lite meckigt om du har dynamisk ip-adress. Det är lite oklart om du (enkelt) kan lösenordsskydda videoströmmen.

Samma features har http://www.wheresjames.com/index.php?page=wjwp2
Den har alltså också en inbygd webserver så att du inte behöver någon annanstans att ladda upp videoströmmen. Här är det också helt säkert så att man enkelt kan lösenordsskydda den. Jag tycker den har rätt bra dokumentation, dock även den på engelska...
 
Sv: Vad krävs för program för en webbcamera?

Tack så hemskt mycket,skall sätta mig att kolla i helgen
MVH Pelle
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 058
Senast: Farao
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 921
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 123
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 338
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp