Vad krävs för att få tävla?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 351
D

dolphinsmile

Jag har aldrig intresserat mig för att tävla. Men nu har jag börjat fundera på att det kanske skulle vara kul att vara med i någon liten klubbtävling i den absolut lägsta klassen jag kan hitta bara för att ha gjort det. Vad krävs av mig för att kunna göra det? Tycker alla säger olika bli alldeles snurrig :rofl:
SÅ hjälp mig nu alla vardagsexperter! Jag vill veta allt från den mest löjligaste små detaljer (kom ihåg att jag är helt lost på området) till de viktigaste.

Sv: Vad krävs för att få tävla?

Om det bara är klubbtävling du tänkt tävla så är det bäst att kolla med den klubben du är medlem i vilka krav de har. Det kan nämligen skilja sig lite från olika klubbar. Det kan också vara så att det är olika krav på olika sorters klubbtävlingar inom klubben.

Hos oss tex så har vi tre nivåer på tävlingar: Lingon-Blåbär-tävlingar där enda kravet är att du skall kunna styra din häst runt en bana med bommar på marken (ungefär), Lätt och Lagom där det är lite högre hinder (30-70 cm beroende på ponny/häst), sedan har vi klubbmästerskapen som är med riktiga höjder dvs LD-LB för ponny och 0,90-1,10 för häst. Jag har inte riktigt koll på vilka regler det är gällande klädsel, grönt kort, vaccination mm, men som sagt det brukar skilja sig mellan olika klubbar. Jag tror att man hos oss bör ha grönt kort på klubbmästerskapen men inte på de andra tävlingarna, vaccination har de nog aldrig kollat eftersom det mest är lektionshästar som tävlar.

Du bör ju kunna styra din häst runt en bana (hoppning), alt kunna de rörelser som ingår i dressyrprogrammet du skall rida. Speciella kläder behövs inte, ridbyxor, ridskor m shortchaps alt ridstövlar - det du brukar rida i i vanliga fall. Det är ju dock snyggt om man har en snygg tröja/jacka med vitt i halsen (polo, stjorta), men det är ju också upp till klubben du skall tävla hos att informera om vad de har för krav.

Senast ändrad:

tack för svaret!
Det jag undrar mest är om de olika licenserna och grönt kort. Men som jag fattar det nu så verkar det vara så att man inte behöver något när man bara ska tävla klubbtävling.. Det är först när man ska tävla lokalt man behöver häst, ryttarlicens och grönt kort..
Rätta mig JÄTTE gärna om jag har fel..

För att tävla lokalt behöver du grönt kort, lokallicens och att hästen/ponnyn är vaccinerad. Ponny även mätintyg och chippad (tror jag?).

Regionalt - som lokalt + att även hästen/ponnyn behöver licens.

Klubbtävling - grönt kort kan behövas, det är klubben du tävlar på som avgör det, så det är bäst att kolla med dem. Inga licenser behövs på klubbtävlingar.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 474
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 525
Senast: miumiu
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 046
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka