Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst ut Vad jag älskade av Siri Hustvedt.

Otroligt välskriven och genomtänkt och bitvis obehaglig och sorglig. Mycket symboler och dolda betydelser som författaren dock ofta gav ledtrådar till. Boken handlar om två konstnärs/författarfamiljer i New York som har akademiska karriärer och stora vindsvåningar i SoHo. Kändes väldigt dekadent och bohemiskt och roligt att läsa om.

När jag googlade såg jag att boken är delvis självbiografisk. Vet inte hur man döljer texten tyvärr så vill inte skriva ut det här.
Åh, den blev jag sugen på! Ser att den finn på Amazon för 10 USD och det kan den ju vara värd kanske?
 
@niphredil du bor väl i stockholmsområdet? Den finns på engelska (och svenska såklart) Stockholms stadsbibliotek, både som vanlig bok och som ljudbok.
 
@niphredil du bor väl i stockholmsområdet? Den finns på engelska (och svenska såklart) Stockholms stadsbibliotek, både som vanlig bok och som ljudbok.
Bor utomlands nu så tyvärr kan jag inte låna. Tack ändå för tipset :). Tror dock jag köper den, tycker 80 spänn är helt okej för en bok.

KL

Hörrni, som läser mycket, jag har en fråga som jag ställt tidigare i tråden. Jag är alltså på jakt efter lite chick lit/böcker om relationer och vänskap som utspelar sig någon annanstans än i USA eller UK. Det måste inte vara i typ Asien, utan även Frankrike eller någon annanstans i Europa är okej. Har jämt sånt sug efter att få läsa om relationer och drömmar och vänskap och kärlek i någon annan setting än det jag alltid läser liksom.

Har tidigare läst och tyckt om:
* Allt av Chimamanda Ngozi Adichie (älskar)
* Moth Smoke och How to get filthy rich in rising Asia av Mohsin Hamid (väldigt manligt skrivna men helt okej ändå)
* Girls of Riyadh av Rajaa Alsanea (äkta chick lit och jättebra :))
* Nån egentligen kass bok om nån tjej i Paris som blir kär i en snubbe från London. Kass bok men underbara miljöer.

Någon med tips? Damernas detektivbyrå eller vad de heter lockar inte för övrigt.
 
Bor utomlands nu så tyvärr kan jag inte låna. Tack ändå för tipset :). Tror dock jag köper den, tycker 80 spänn är helt okej för en bok.

KL

Hörrni, som läser mycket, jag har en fråga som jag ställt tidigare i tråden. Jag är alltså på jakt efter lite chick lit/böcker om relationer och vänskap som utspelar sig någon annanstans än i USA eller UK. Det måste inte vara i typ Asien, utan även Frankrike eller någon annanstans i Europa är okej. Har jämt sånt sug efter att få läsa om relationer och drömmar och vänskap och kärlek i någon annan setting än det jag alltid läser liksom.

Har tidigare läst och tyckt om:
* Allt av Chimamanda Ngozi Adichie (älskar)
* Moth Smoke och How to get filthy rich in rising Asia av Mohsin Hamid (väldigt manligt skrivna men helt okej ändå)
* Girls of Riyadh av Rajaa Alsanea (äkta chick lit och jättebra :))
* Nån egentligen kass bok om nån tjej i Paris som blir kär i en snubbe från London. Kass bok men underbara miljöer.

Någon med tips? Damernas detektivbyrå eller vad de heter lockar inte för övrigt.
Den här kanske? Har dock inte läst själv.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/subtil-vav-av-tre-kvinnooden_5496947.svd

Ändring: ok, kanske inte så mycket chick lit. Men verkar bra! ;)
 
@niphredil - Det eviga folket är inte rädda av Shani Boianjiu kanske?
Om unga kvinnor i Israles armé, inte så "glättigt" som chic lit kanske, men mycket relationer mm
 
Den här kanske? Har dock inte läst själv.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/subtil-vav-av-tre-kvinnooden_5496947.svd

Ändring: ok, kanske inte så mycket chick lit. Men verkar bra! ;)

@niphredil - Det eviga folket är inte rädda av Shani Boianjiu kanske?
Om unga kvinnor i Israles armé, inte så "glättigt" som chic lit kanske, men mycket relationer mm

Tack för tipsen! Det behöver inte vara glättigt men däremot vill jag inte gärna läsa nåt superdeppigt. Ska läsa om böckerna och lägga in dem på min lilla lista om de verkar intressanta :) (eller ja, det gör de ju redan. men ni är med på vad jag menar).

Jag tycker att det är så märkligt att jag antingen missat typ ALLA böcker som finns i den här stilen eller att det inte finns särskilt mycket såna här böcker. Är det det sistnämnda är det ju bara supersorgligt.
 
@niphredil Hade du läst Tillsammans är man mindre ensam? Inte direkt chik-lit det heller, men mycket mysig och bra! Utspelar sig i närheten av paris :)
Nej, däremot sett filmen :). Bra tips, slänger in den på listan med!

(har en liten månadsbudget att hålla mig inom när det gäller bokköp så jag väljer noga noga innan jag handlar :o)
 
@niphredil
Glöm inte igelkotten om du inte läst den. Inte så mycket kärlek, men relationer i mängd - och kloka tankar. Djupare än chick-lit men ändå lättläst. Och så utspelas den i Paris!:love:
 
@niphredil
Glöm inte igelkotten om du inte läst den. Inte så mycket kärlek, men relationer i mängd - och kloka tankar. Djupare än chick-lit men ändå lättläst. Och så utspelas den i Paris!:love:

Oooh låter väldigt lockande! :) Ska googla!

Har även hittat en hel del indisk chick lit som jag ska kika på :up:.

tillägg: Är det Igelkottens elegans alltså?
 
Nej, däremot sett filmen :). Bra tips, slänger in den på listan med!

(har en liten månadsbudget att hålla mig inom när det gäller bokköp så jag väljer noga noga innan jag handlar :o)

De andra böckerna skrivna av Gavalda borde också passa in på din beskrivning. :)

Fyren mellan haven är inte ren chic-lit men innehåller så mycket kärlek och är så fin. Utspelar sig i Australien :)
 
@Anna SMS:en är hur bra som helst! Läser hela serien (fyra böcker) med mina yngre elever :)

Ja, jag tyckte om den! Även om vissa bitar ur dialogen inte känns så realistiska för tretton-fjortonåringar. Men den var fin! Jag kommer att kika efter de andra också.

@niphredil Hade du läst Tillsammans är man mindre ensam? Inte direkt chik-lit det heller, men mycket mysig och bra! Utspelar sig i närheten av paris :)

Min första tanke också! Jag ska fundera på fler, är säker på att jag har något att komma med.
 
Tack för tipset @Killaloe ! Jag är lite småskeptisk till den boken men ska klura på saken. I och med att jag sett filmen känns det lite roligare att läsa nåt nytt också :).
 
Åh finns det en film baserat på Fyren mellan haven? Eller vilken bok pratar vi om? :)
Nej nu blir jag förvirrad :o Förlåt! Menade tillsammans är man mindre ensam.

Ursäkta! (har hela huvudet fullt med snor). Tack för att du tipsade om de andra böckerna :)
 
Nej nu blir jag förvirrad :o Förlåt! Menade tillsammans är man mindre ensam.

Ursäkta! (har hela huvudet fullt med snor). Tack för att du tipsade om de andra böckerna :)

Haha, jag blev också väldigt förvirrad! :o men en snabb googling gav att Fyren mellan haven också ska bli film, men att de typ precis har börjat filma. (Du kanske är ett orakel?! :eek: ;))
 
Tack för tipsen! Det behöver inte vara glättigt men däremot vill jag inte gärna läsa nåt superdeppigt. Ska läsa om böckerna och lägga in dem på min lilla lista om de verkar intressanta :) (eller ja, det gör de ju redan. men ni är med på vad jag menar).

Jag tycker att det är så märkligt att jag antingen missat typ ALLA böcker som finns i den här stilen eller att det inte finns särskilt mycket såna här böcker. Är det det sistnämnda är det ju bara supersorgligt.

Den osynliga bron av Julie Orringer skulle jag rekommendera! Utspelar sig mestadels i Paris, men även på lite olika ställen i Ungern. En av de bästa böckerna jag läst, fast någon chiclit är det inte direkt... Mest en väldigt gripande kärleks/relationshistoria med en rejäl skopa anknytning till antisemitismen.
 
Den osynliga bron av Julie Orringer skulle jag rekommendera! Utspelar sig mestadels i Paris, men även på lite olika ställen i Ungern. En av de bästa böckerna jag läst, fast någon chiclit är det inte direkt... Mest en väldigt gripande kärleks/relationshistoria med en rejäl skopa anknytning till antisemitismen.

Åh ja, den var jättefin verkligen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp