Vad läste du sist och vad läser du nu?

Masqueradee

Trådstartare
Tänkte att vi på Ungdom kanske kunde starta vår egna "vad läser du"-tråd? Om det redan finns så kanske någon vänlig själ kan länka till den :)
Vi är ju en bit in på det nya året och det kan ju inte bara vara jag som tagit sig an en läs-utmaning eller kanske shoppat något bra på årets bok-rea.

De böcker jag läst i år är:
- I capture the Castle av Dodie Smith (5 av 5)
- Don’t you forget about me av Alexandra Potter (1.5 av 5)
- Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson (4 av 5)
- Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman (5 av 5)

De böcker jag läser just nu är:
- Samtal med mig själv av Nelson Mandela
- Eld av Mats Strandberg & Sara Bergman Elfgren
- Böcker som förändrade världen av Andrew Taylor
- The time of my life av Cecelia Ahern
+ några andra som jag inte kommer ihåg just nu, kan verkligen inte bara läsa en i taget! :o

Nu skrev jag själv bara betyg 1-5, men skriv gärna mer utförligt om ni vill, är alltid på jakt efter boktips! :)
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Jag håller på att läsa Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg. Lättläst och hittills (inte hunnit så långt) roande.
Tidigare i år läste jag En man som heter Ove av Fredrik Backman. Lättläst och allvarlig men rolig samtidigt.
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Just nu läser jag De Som Viskade: Tystnad och Terror i Stalins Sovjet. Tror dessutom jag hittade den på bokrean. Intressant och viktig.
Innan dess läste jag Jag lever, pappa, om Utøya. Känslomässigt tung, såklart, men läsvärd.
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Just nu:
Stormblomma och Landet bortom havet av Tamara McKinley
Silvrets rike av Conn Iggulden

Tidigare i år
Jakaranda och Drömmarnas land av Tamara McKinley
Bergens väktare av Conn Iggulden

Stor variation av författare ;) Nästa bok blir brobyggarna av Guillou :)
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Just nu läser jag Manuskriptet från Accra av Paulo Coelho. Haffade den på bokrean.

Tidigare i år läste jag om hela Outlander-serien av Diana Gabaldon, för att peppa inför nysläppet av bok i juni. I år har jag även läst Josefine Mutzenbacher, Barnahandlerskan, De elvatusen spöna och Venus i päls.

Jag har även läst Stora boken om Mamma mu nyligen, men det var mer för barnets skull än för min egen. Den var dock fyndigare än vad jag kom ihåg den :D
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

hemlig: "en man som heter Ove" och "(min?) mormor hälsar och säger förlåt" köpte jag på bokrean och de skall läsas snarast!

Riley: Började läsa "de som viskade" för typ ett år sedan men läste aldrig klart, måste göra det!
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Jag läste ut "Stål" av Silvia Avallone nyligen. Så. Bra! Jag blev så himla tagen av den. Rekommenderar! Den berörde verkligen mig. . Den handlar om två tonårstjejer i en fattig stad i italien, deras liv och deras familjer. Att växa upp i ett område som alla andra ser som skit, i familjer som gett upp, i en stad där framtidsutsikterna är att jobba på stålverket eller bli med barn. Författaren har skrivit den med så mycket kärlek till alla karaktärer som är med att de alla känns flerdimensionella och verkliga. Sorglig, rolig i perioder och fruktansvärd deppig i andra.
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Köpte också "mormor-boken" på rean, men har inte börjat läsa den än.
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Riley: Började läsa "de som viskade" för typ ett år sedan men läste aldrig klart, måste göra det!
Ja, gör det! Jag har inte heller läst klart än, men så långt är jag inte besviken. Den är möjligen lite rörig, men det går att ha överseende med.
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Just nu:
Tove Jansson Arbeta och älska av Tuula Karjalainen. Fick ett presentkort till Adlibris i julklapp och eftersom jag så sällan köper böcker (varför göra det när det finns bibliotek?) ville jag ha någonting "bättre" att ställa i bokhyllan än en vanlig roman som man bara läser en gång. Därför fick det bli en biografi om Tove Jansson, som jag tycker mycket om både som författare och konstnär.

Tidigare i år:
Jag ska göra dig så lycklig av Anne B Ragde. Handlar om familjer som bor i samma våningshus i Norge under 60-talet. Kändes mer som noveller om de olika familjerna än en roman.
Gräspojken av Christer Lundberg. Skruvad men ganska rolig. Handlar om en 12-årig pojke som börjar odla cannabis och hela familjer blir involverad i skumraskaffärer.
Den sanna historien om Peter Pans näsa av Leif GW Persson. Har svårt för Leif GW som person men skriva kan han :D
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

En bok som jag läste i början av januari var 365 sätt att slösa med dina skattepengar av Martin borgs. Handlar om vad politiker gör med våra skattepengar, riktigt tragiskt faktiskt. En bok alla borde läsa!!
 
Sv: Vad läste du sist och vad läser du nu?

Jag har just läst färdigt Steelheart av Brandon Sanderson. Riktigt bra fantasy/science fiction - Sanderson har aldrig gjort mig besviken :love:. Jag upptäckte honom i somras när jag läste hans rena fantasyserie Mistborn, och wow! Bättre än så blir det inte.

Jag har drygt hundra sidor kvar på Best Served Cold av Joe Abercrombie, och jag är väldigt kluven. Den är fantastiskt bra, oerhört välskriven och med exceptionella karaktärer. MEN jag fastnar inte riktigt för karaktärerna, har lite svårt att bry mig om hur det går för dem, och då blir boken en aning seg. Lite som George RR Martins böcker.

Sedan har jag även påbörjat Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Den verkar lovande som kvällsbok - mycket vackert skriven och underhållande, men inte så spännande att det blir svårt att lägga den ifrån sig och släcka lampan :p.

Till sist har jag också precis läst ut den fjärde delen av Cassandra Clares Mortal Instruments-serie. Snabb action, spännande hela tiden och en kärlekshistoria som gör sitt bästa för att härma Twilight lagom mycket - trevlig att läsa men inget som lämnar något djupare intryck. Den hade kunnat vara så mycket bättre om den inte dels blir rätt ologisk i handlingen ibland och om karaktärerna hade kunnat agera lite mer verklighetstroget t.ex. när närstående dör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp