vad lägger jag på denna ryggen??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 096
R

Rambolina

Tror att jag blir tokig snart, har provat en hel del på nya killen men INGET blir bra, sadlarna glappar alltid extremt mycket baktill, slänger in en bild på hästen och hoppas att någon kan ge mig en hint!Jag vill inte behöva padda upp!

18276617.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id18276617.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad lägger jag på denna ryggen??

Snygg häst!

Vad har du provat för sadlar? Kommer han upp mer med ryggen under arbete?

du har ju klippt väldigt konstigt så det är nästan svårt att se (fyrkanten för långt fram) :p
men han verkar ha hög och lång manke och normalt svängd rygg, varken rak eller svängd.

vilka sadlar har du provat??

Tack! Nytillskottet i familjen..som orsakade min krosade svanskota så just nu är det mest promenader vid hand:D

Jag har provat en prestige hopp normalbom men den låg inte bra, efter det en Albion dressyrsadel med normal bom , denna låg bättre men inte bra. Eller rättare sagt förra ägaren provade dessa så det är inte JAG som har gjort det.
Själv har jag testat en Stubben siegfried normal mot vid utan bra resultat, en wintec med normal koppjärnet vill jag mena, vad som händer är att de ligger bra så länge han står still:D men vid arbete med ryttare i sadeln så uppstår friktioner baktill och sadel kanar gärna helt åt fanders, både sidmässigt och genom glappning men aldrig bakåt/framåt.

du har ju klippt väldigt konstigt så det är nästan svårt att se (fyrkanten för långt fram) :p
men han verkar ha hög och lång manke och normalt svängd rygg, varken rak eller svängd.

vilka sadlar har du provat??

inte jag som har gjort kom sådan:D tro mig vi odlar päls nu!

haha bra. ;) har bomvidden varit rätt?

låter konstigt att båda prestige och albion glappar, dom är som natt o dag... kanske testa nåt mittemellan, tex frank baines.

Tänkte också direkt på FB ;)

TS: Det kan ha varit så att Prestigen var för svängd och Albionen för vid.

Jag tror crown skulle passa! Den påminner väldigt mkt om min valack både vad det gäller manken och den icke spikraka ryggen. Crown är rak men inte spikrak. Albionen är rakare. Så glappar Albion så kan Crown fungera.

Åh vad bra, ska försöka att hitta antingen crown eller FB, är barnsligt förtjust i FB;) Är ju på jakt efter en dressyrsadel med djup sits OCH hoppsadel...blir dyrt!

Crown känner jag egentligen inte till vad utmärker den sadeln?

kollar jag på tidigare ägares uppgifter så är Albion med normal bom den som har legat bäst, kanske ska jag gå över till vid bom...

Sånt där är svårt att se från bara en bild, och jag är absolut ingen expert men jag hade nog provat en sadel (eller 10 :D) med vid bom.
Varför vet jag inte, men prova kan man ju alltid göra.
Lycka till!

Finns det någon som på rak arm kan säga vad wintec cair har för bom? Rak elelr böjd...

Den är ganska rak men ju vidare ju mer böjning strax bakom manken. Tror inte på den sadeln till den hästen men det går ju att prova.

Nja varför jag undrade var att jag har provat just den sadeln eftersom jag har den till två av mina andra hästar och där ligger den klockrent! Den ena min stora valack är ju på gränsen till överbyggd och har ett väldigt djupt sadelläge medan lillkillen har något rakare rygg men inte så rak som Antons ( bilden) Bara intressant att jämföra;)

Crown känner jag egentligen inte till vad utmärker den sadeln?

Tja, det är en engelsk sadel (märket heter dock ideal i England) med väldigt generösa bomvidder. De har ganska djupa sitser men också relativt bred midja. Så pass bred att vissa får problem av den.
Det förekommer relativt ofta att de är stoppade med luftsystem (flair -pumpbart) men det finns flest ullstoppade.

På bilden är det en jessica crown (som hänger i framvikt för att jag hade släppt ur all luften framtill)
Crown1.jpg

Så här ser min kille ut i ryggen (ignorera den gravida magen :rofl:)
Bild394.jpg

står väldigt knasigt uppställd här men man ser ryggen iaf
Alptopp2.jpg

Bilden visar en 32:a (vid)

2.jpg

Finns både som hopp och dressyrsadel.

Har du testat Kieffer med rundbossor? Dom kanske ligger bra, skulle i alla fall testa! :idea:

Diana

Han ser inte ut att vara så bred precis över ryggen? Men manken ser ut att vara det + hög?

*kl*

den som kan och vill får svara
jag är inte bra på sadlar, men ts häst har väl olika sadelläge och sadelgjordslläge? eller ser jag fel? :)

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka