Vad måste du byta ut?

Sv: Vad måste du byta ut?

Jag tror att förbundet kommer få det hett om öronen från många håll när dom kommer tillbaka efter julledigheten.. Haha..

Hahah, inte jag heller, men något måste de ju få tillbaka efter den fantastiskt trevliga och dåligt genomtänkta överraskningen de gett oss :devil:

En tävling står väl inte och faller med ett spö och ett täcke..

Självklart inte! jag är egentligen inte alls för att ha stora loggor men köpte dom där sakerna för snart två år sedan och har drömt om den dag jag äntligen kan komma ut på banan och få använda dom och så är loggorna förstora :/ Så vad jag menade var inte att det är själva tävlingen det handlar om tror inte dom flesta tycker att utrustningen har med tävlingen att göra utan att man sparat och drömt och köpt och nu inte får ha sakerna på tävling :)

Tror att denne någon har blandat ihop det med att det ar 100:- i böter for glomd nummerlapp. Är det nyfiken på vad påföljden ar om man har for stor logga?

Ja så kan det vara!!

Är det nån som vet vad straffet för för stora loggor är? Alltså om någon har ett säkert svar, inga antaganden?:)

Jag förstår precis hur du känner. Man har sparat ihop pengar, köpt de där snygga sakerna som man låter ligga för att kunna ha nya fina saker på tävling för att man vill se snygg och proper ut. Och så får man inte använda dem.. Det suger rätt bra.

Okej att det går att lappa över - men det var inte därför man köpte de där nya snygga sakerna för att lappa och göra dem ''fula'' eller köpa nya grejer som är godkända med dagens mått. Men för många är det inte bara att köpa. Man får inte glömma det!! Bara för att x kan köpa vad denne vill så ska inte x förvänta sig och nästan kräva (som det många gånger görs på buke - ja men det är väl bara å köpa nytt!!) att y kan göra det. Alla har inte hur mycket pengar som helst. Jättetråkig inställning.

*knapplån*

Själv börjar jag fundera på om tävling handlar om ridning, eller om det är någon form av moduppvisning där man kan få visa upp sin förmåga till matchning och vilken utrustning man har råd att köpa.

Varkar ju rätt ointressant att tävla, mot bakgrund av den här tråden. Jag är gärna prydlig och tycker om att matcha, men som det ser ut i den här tråden verkar det ha gått överstyr totalt.

"Kan jag inte använda mitt spö/schabrak/luva så kan jag lika gärna skita i att tävla" - vad är det liksom?

det handlar inte om det, utan det handlar om att många har investerat i en utrustning som dom nu måste byta ut. Vilken kan, tyvärr, röra sig om tusentals kronor. (har räknat ut att nästan ingenting jag har är godkänt och jag måste köpa nytt och det blir inga småpengar, ja såvida man inte vill dra stora ramsor silvertejp över men där går gränsen för mig, det känns bara löjligt)

sedan handlar det inte om att några vill sluta tävla pga utrustningen, utan för att man tröttnat på ridsportförbundet och deras nya löjliga regler, försämringar med licenser, nu utrustningen etc, vad ska komma härnäst lixom? det är nog mer den grejjen som irriterar folk. Man ska inte uppmana försämringar, man måste protestera och göra sin röst hörd för att det ska bli förbättringar.

det handlar inte om det, utan det handlar om att många har investerat i en utrustning som dom nu måste byta ut. Vilken kan, tyvärr, röra sig om tusentals kronor. (har räknat ut att nästan ingenting jag har är godkänt och jag måste köpa nytt och det blir inga småpengar, ja såvida man inte vill dra stora ramsor silvertejp över men där går gränsen för mig, det känns bara löjligt)

sedan handlar det inte om att några vill sluta tävla pga utrustningen, utan för att man tröttnat på ridsportförbundet och deras nya löjliga regler, försämringar med licenser, nu utrustningen etc, vad ska komma härnäst lixom? det är nog mer den grejjen som irriterar folk. Man ska inte uppmana försämringar, man måste protestera och göra sin röst hörd för att det ska bli förbättringar.

Bra talat :)

Det som bekymrar mig är inte att utrustning med stora synbara loggor kommer att förbjudas, det kan jag på sätt och vis förstå även om jag tycker att mer än en veckas framförhållning hade varit önskvärt.
Det som stör mig är att väldigt mycket utrustning med små diskreta märkningar också kommer att vara otillåtna om man ska följa TR. Väldigt många träns har tex märket på båda sidor om pannbandet och sadlar och sadelgjordar har märket präglat på en yta som är större än 1*3 cm och dessutom märkesnamn på nitar vid framvalvet. Ingen av dessa märkningar syns när hästen är på banan men är trots det inte tillåtna enligt skrivningen i TR. Många säger att det inte är nått att bry sig om, ÖD kommer inte att bry sig men regler som ingen följer ska inte finnas i TR. Man ska inte behöva gissa sig till vilka regler som är viktiga och inte, det som står i TR är det som ska gälla.

Vad jag ev behöver byta ut har jag inte kollat, har inga stora loggor nånstans men jag vet att mitt Stubbenträns har märket på båda sidor om pannbandet så det är ju inte tillåtet. Kan säkert finnas något mer som har mer än en logga på sig.

Senast ändrad:

Jag tror, och hoppas, att ÖD kommer ha annat för sig än att mäta instansningar på träns. Läste nyss på Tidningen Ridsports hemsida, där det var en domare som kommenterat. Nu orkar jag inte leta upp den kommentaren, men det stod något i att hon inte tänkte springa omkring och mäta loggor, och att hon inte fått några som helst direktiv från förbundet hur detta ska genomföras, EJ HELLER VAD PÅFÖLJDEN BLIR OM MAN ÖVERSKRIDER 3 kvcm. Det hela verkar ju vara knäppt.

Men jag säger som jag sagt förut:
Jag tror att du endast kommer åka dit om du har stor loggor väl synliga, tex på schabrak, huva och skydd.
Jag tror inte du åker på böter/diskning om du har logga på varje knapp på kavajen, ett instansat märke på sadelgjorden, eller på nackstycket. Det jag tänker är att det nog kommer vara sådant med logga som en åskådare kan se från läktare/sida av paddocken, eller något som domaren blir uppmärksam på. Alltså inte om du har logo två gånger på dina handskar, för vem fan ser det? Det är ju ungefär som med regeln för längden på spö - det är ju ingen som ser om den är 76 cm lång i hoppning, men väl om du rider in med ett dressyrspö.

Och jag tvivlar starkt på att du åker dit på ett märke på en sadel, för där har i alla fall inte jag något val utan måste ha den sadel jag har. Men ett schabrak, ett par boots osv kan man faktiskt välja annat.

Jo så tror ju jag också att det kommer att bli. MEN det gör det INTE bättre. Regler som ingen har för avsikt att följa har inte i TR att göra. Man ska inte behöva gissa sig till vad som gäller, det som står i TR ska följas och vara möjligt att följa.

ag är redan innan irriterad på skrivningen om att pannband får ha diskret dekor. Ca 50% av dressyrekipagen rider med pannband som är allt annat än diskreta och absolut ingen bryr sig. Jag har förvisso inte heller nått emot pannbanden i sig men då får de ta bort skrivningen i TR. Pannband med 4 rader swarowskijkristaller är INTE diskreta ;).

*kl*
Jag tror faktiskt inte jag måste byta ut någonting.
Jag hatar modet med stora loggor, och har nog inte köpt någonting med sådana på. Har en bunt Eskadronskydd, som jag visserligen använder mest hemma, o använder läderskydd vid tävling, men när det varit äckligt underlag har jag tävlat med Eskadronskydd för att slippa göra rent fårskinnet, men jag kan likväl använda senskydd utan logga.
Det ska väl vara ett svettäcke som det står Bucas på vid varje halsknäppning, o coolertäcket som det står HW Rambo på vid bogknäppningen, men jag har likvärdiga täcken i andra märken utan stora loggor jag kan använda. Ridtäcket har exclusives stora logga på ena sidan, men klubbens på andra sidan, så det borde väl fungera?

Jag tycker regeln är bra, varför det har blivit en trend att visa upp sig i stora blaffiga loggor är för mig obegripligt. Känna lite som modevärlden för ett par år sedan då det var jätteinne med fejkkläder med stora Dolce&Gabband och Diortryck över hela tröjorna.
Har man lagt så grymt mycket pengar på att visa att man har råd att köpa dyr utrustning så har man väl råd att köpa ny? För det finns väl ingen som tycker blafforna är snygga på riktigt?

Däremot kan jag tycka att när det gäller sadeln, så ska så kan väl tillverkaren få finnas med. Sadeln köper man ju inte för att man tycker märket är snyggt direkt.

*kl*

Tror inte jag behöver byta ut något direkt heller. Har av någon anledning varit lika nöjd med märkeslösa och billigare saker under alla år. Är väl fleecetäcket som det står Rambo på framme på bogknäppningen och BoT-täcket jag kan åka dit på då.
Min sadel som är en Jacson syns inte instansningen på längre och båda märkesknapparna på framvalvet har åkt av. ;)

Hjälmen tror jag inte har något märke på sig, inte heller ridbyxorna eller kavajen eller skjortorna. Har Pioneerstövlar med blingmärket men det klarar sig. Senskydden har nog inget märke på sig och inte heller förbygeln och inte heller tränset. Transportskydd har jag inga, märkeslös sadelgjord och ologgade schabrak.

Nej, det är väl täckena där då i så fall....

Tycker i stort att ändringen är bra även om utrymmet kunde gjorts aningens generösare typ 2*4 cm.

Om jag nu skulle följa denna löjliga regel så skulle jag behöva byta ut:
*Hjälmen
*Ridbyxorna
*Schabraken, tycker om loggor och såklart fick jag ett HV polo schabrak i julklapp som har en logga som är runt 10*10cm tror jag :(
*Transportskydd
*Täcken
*Tränset
*Benskydden
*Bootsen
*Groom bagen
Ja detta är vad jag kommer på jusst nu bara :cry:

*Kl*

Ni glömmer bilen ;) Det står ju att det gäller utrustning och fordon, så är du inte sponsrad med din bil så glöm att du får komma på tävling haha:devil:, det är även märken på däck fälgar, och på släpen osv...

Nej men alltså detta är helt sjukt, hade passat som aprilskämt...

Själv har jag för stora loggor på jättemkt. Tex mina säkerhetsstigbyglar, förbygel, vissa träns, någon hjälm, alla senskydd, många täcken, transportskydd, ländtäcke, någon kavaj har för lång text på sitt namn, någon sadelgjord, nåt schabrak, ja på det mesta och då är det inga stora saker eftersom jag inte gillar det, men alltså det är tillverkarens loggor eller namn bara, det finns ju knappt helt märkeslös utrustning.

Känns som de vill att vi osponsrade hobbyryttare ska sluta tävla:mad:

*Kl*

Ni glömmer bilen ;) Det står ju att det gäller utrustning och fordon, så är du inte sponsrad med din bil så glöm att du får komma på tävling haha:devil:, det är även märken på däck fälgar, och på släpen osv...

Läs igen, det gäller vagnar etc vid körning, skrivningen om fordon.

Behöver inte byta så mycket, "bara" sadeln :grin: Men å andra sidan står märket där man sätter i flärpen av stiglädret - nu tror jag faktiskt inte att de öht kommer påpeka sadeln, men i såfall enkelt åtgärdat med lite eltejp.

Har enbart dressyrsadel eftersom jag bara kommer tävla inom det (unghäst, börjar tävla nästa år) så benskydd osv behöver jag inte tänka på, och tävlar med ett basic vitt schabrak med våra namn på. Har ännu inte införskaffat någon kavaj så får se upp med det när jag köper en :)

*knapplån*

Själv börjar jag fundera på om tävling handlar om ridning, eller om det är någon form av moduppvisning där man kan få visa upp sin förmåga till matchning och vilken utrustning man har råd att köpa.

Varkar ju rätt ointressant att tävla, mot bakgrund av den här tråden. Jag är gärna prydlig och tycker om att matcha, men som det ser ut i den här tråden verkar det ha gått överstyr totalt.

"Kan jag inte använda mitt spö/schabrak/luva så kan jag lika gärna skita i att tävla" - vad är det liksom?

Nja, det är inte det :)
Jag avskyr blaffiga loggor och reklam. Har ingen utrustning med sådant på, däremot har jag utrustning med mindre loggor/märken. Tyvärr är de flesta större än 1x3cm vilket är den tillåtna storleken.
Ta t ex en sån sak som benskydd: min sexåring får inte hoppa i vilka bakbensskydd som helst och ett av de få märken som passerar reglerna för hästar under 8år har logga som överskrider 3cm3.
Jag har 2 sadlar: en dressyr och en hopp. Stübben har en liten skylt fastskruvad i bakvalvet och en liten knapp med logo på var sida: det är inte godkänt eftersom det är mer än en gång.
Min säkerhetsväst för x antal tusen har ett "för stort" märke...osv

Jag är inte gjord av pengar ;) , har jag hittat utrustning som passar så tänker jag inte köpa nytt.

Det senaste året har en mängd nya påbud kommit från "vårt" förbund, många av dem innebär bara ökade kostnader, och inte måttliga höjningar procentuellt sett, så jag förstår att folk ruttnar.

Allvarligt talat så borde den här regeln ENDAST gälla på nationell och internationell nivå OM de nu hade använt de små grå. För handen på hjärtat, hur många har sponsorer på lokal/regional nivå? Det är ju för att de som sponsrar ska synas som alla andra ska se ut som trashankar med tejp överallt.

Allvarligt talat så borde den här regeln ENDAST gälla på nationell och internationell nivå OM de nu hade använt de små grå. För handen på hjärtat, hur många har sponsorer på lokal/regional nivå? Det är ju för att de som sponsrar ska synas som alla andra ska se ut som trashankar med tejp överallt.
Mycket bra förslag :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 457
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Slipa klotång?
  • Guldfasanerna