vad menas med "damp-häst"

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare raffen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 577
R

raffen

vad menar folk om dom säger "damphäst"? har hästen damp då eller? kan hästar ha damp? finns det handikappade hästar över huetaget?:o

Sv: vad menas med "damp-häst"

Asså det finns ju människor som har koncentrationssvårighetet så varför inte djur?? :confused:
Min hund har damp!! Han kan bara koncentrera sig en liten stund och sen är det tåkigt och då gör han vad som helst för att slippa!! :p Varför skulle inte en häst kunna ha damp?? :idea: Det finns ju hästar också som tycker det är tråkigt med t.ex dressyr för det kräver koncentration.
Bara en liten fundering.

/Jenny

Ha ha!!! Jag känner en... fast vi brukar säga att han är ett "bokstavsbarn"... Han har nog snarare ADHD än damp för det är bara koncentrationen som inte funkar... det verkar inte gå ut över motoriken... Han är älskad ändå!!! Hans matte o han är ett underbart par. De hittar sina egna vägar att kommunicera :p

Eller så kan det vara folk som inte klarar av att hantera hästen och skyller att det är fel på denne:smirk:

Hästar borde i princip som människor kunna ha damp ju..
Min ena katt tillexpempel är ett exempel (så varför inte hästar:idea: )
Han ligger och sover, och helt plötsligt får han för sig att spinga in i väggen, ser rätt komiskt ut :rofl: och så har han börjat jaga bollar, och kommer tillbaka med dom så att man ska kasta iväg den (precis som en hund, kan han ha fått beteendet från henne?)

Så de lär ju va troligt..:confused: :)

Damp vet jag inget om. Men min lilla pålla lider helt klart av PMS vissa dagar... Hon tjurar och vill inget göra... Då är det bara att koppla av och ta en skrittur och hoppas på att det ger med sig till dagen efter.:)

Trist när man kallar sina djur för DAMP-djur..
Har en liten kille med diagnosen DAMP och han är ohuggligt intelligent, inga koncentrationssvårigheter, men däremot så fungerar inte den sociala biten och samspelet mellan kompisar, Motoriken är också drabbad. :(

Många verkar tro att bara för att deras djur beter sig udda så har dom DAMP. Är dom dessutom korkade så är det extra populärt att benämna dom som DAMP djur.

DAMP har blivit ett uttryck bland unga i stil med hur CP användes under 90-talet - ett uttryck för något som inte går som det ska, alternativt ett kraftuttryck - en svordom.

Så skulle jag åtminstone tolka uttrycket DAMP-häst om en person under 25 använde det. Visst, det är taskigt mot dem som verkligen är utvecklingsstörda, det kan jag förstå, men det som man måste inse är att ordet används som vilken annan svordom som helst - fan drar ju inte nödvändigtvis tankarna mot djävulen, utan är mer ett kraftuttryck.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

//karin

Thrandur skrev:
Trist när man kallar sina djur för DAMP-djur..
Har en liten kille med diagnosen DAMP och han är ohuggligt intelligent, inga koncentrationssvårigheter, men däremot så fungerar inte den sociala biten och samspelet mellan kompisar, Motoriken är också drabbad. :(

Många verkar tro att bara för att deras djur beter sig udda så har dom DAMP. Är dom dessutom korkade så är det extra populärt att benämna dom som DAMP djur.
håller med, trist. Tycker det säger rätt mycket om en människa som använder det som ett negativt ord/skällsord :(

Tror också att det är nåt vissa slänger ur sig... Utan att tänka sig för, har hört folk som gör så... Mode-ord som nån innan sa, de vet inte vad det är egentligen... År hästen livlig, kanske för svår.. Lätt att säga nåt sånt.. -Har du damp, eller.. Tycker jag man hör om både folk och fä..

Tror som sagt inte att de som säger så vet vad de egentligen pratar om..

Jag tror inte hästar kan ha damp etc. Däremot finns det precis som bland människor mer eller mindre lättlärda individer precis som det finns mer eller mindre hysteriska eller impulsiva osv. Har haft massor med sk problemhästar (men jag föredrar att kalla dem hästar med problem...) och hittills inte misslyckats med någon. Oftast handlar det om att människor/miljöer/situationer osv. skapar ett beteende som vi sen har svårt att bryta. Dåliga erfarenheter kan sätta oerhört djupa spår hos ett lättskrämt flyktdjur som hästen! Krävs oerhört stor kunskap och en megados med tålamod att få rätsida på denna typ av problem men det går... Och vill ni absolut ha ett "skällsord" för hästar som inte funkar enligt instruktionsboken - säg att den har fått SPUNK! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 149
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
351
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 031
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka