Vad prioriterar ni?

U

urfokus

Ingen aning om jag lägger tråden rätt men annars får den väl flyttas :)

Jag håller för fullt på att leta boxplats till min häst då han snart ska komma hem igen :love: Har varit utlånad på foder.
Saken är bara den att jag är såå kräsen när det kommer till stallplats.

Förra stället jag hade honom på var verkligen perfekt! Men nu bor jag 23 mil från det stallet så det är ju inte så aktuellt :mad:

Jag vill ha allt från stooora hagar där dom får gå tillsammans, MINST 10 timmars utevistelse varje dag, gärna tillgång till i alla fall en paddock, ett ridhus sitter inte fel att ha i skrittavstånd och det måste finnas bra vägar och terräng att rida ut i. Plus att man vill komma överens med andra som har häst i samma stall såklart.

Men.. jag har ju insett att de inte kommer bli så lätt att få allt detta, så min fråga är vad Ni tycker att man ska prioritera?

*Stora och bra hagar
*Hästar han kan gå tillsammans med
*Ridhus/Paddock
*Bra stall med ordentliga fina boxar
*Att de finns bra ridvägar runt om kring
*Trevligt folk i stallet

Kanske något helt annat?

(Och om någon råkar ha ett sådant här stall i södra skåne med en plats ledig så hojta till! :D )

Sv: Vad prioriterar ni?

Det jag alltid försöker prioritera är så lång utevistelse som möjligt, även att hästen har sällskap av andra hästar. Ridbana också, ridhus är bara ett stort plus för mig, alltså inget måste.

Utevistelse är huvudfrågan för mig alltså, har det lite körigt med det nu när andra inte vill som jag vill så ska försöka komma på en kompromiss där jag står nu. :)

För mig är det givetvis att boxen och hagarna är bra som är allra viktigast, men även om det är trevligt folk i stallet. Har stått i ett stall där de andra inte var så trevliga, och det var ett två år långt helvete.

Jag har stall hemma, men tycker det viktigaste är:

Stora hagar + sällskap ( borde vara obligatoriskt )
Mycket utevistelse, minst 12 timmar per dag ( jag har ca 17-18 timmar)
Bra ridvägar

Jag prioriterar bra rid- och träningsmöjligheter framför ex stora hagar. Det betyder dock inte att hagarna får på ngt vis vara dåliga, men jag nöjer mig med ordentliga rasthagar med en eller två kompisar. Det för att jag vet att annars rider jag inte = odräglig häst.

Välskött och fint stall är även det viktigt. Likaså trevligt folk, man måste själv trivas också och det gör jag inte i ett "ruckel".

Tack för alla era svar!
Jag tror att jag efter lite funderande tycker som vissa här skrivit, att hagar med kompisar och utevistelse är viktigast. Just för att jag vet att han mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt och jag mår bäst av att veta att han är mycket ute.

Men däremot verkar de vara det som är svårast att hitta här i trakterna!

Hej!

Hur du ska prioritera är ju svårt för oss att veta..

Själv har jag fått omprioritera flera gånger senaste åren.

Jag vill att min häst ska ha lång utevistelse och bra foder. Hon behöver få rasa av sej i galopp, så bra ridvägar är ett måste. Pga studier (tidsbrist) behöver jag ha henne nära hemma, kan inte resa flera timmar. Sen vill jag inte ha betäckande valacker i hagen, fri tillgång på grovfoder (eller iaf stor mängd som ingår i hyran, eler går att köpa till). Jag vill ha en ridvolt eller när till en, dit jag kan rida när jag ska träna, jag måste också kunna ta med min tränare dit.

Just nu har jag fått avvika från stora hagar, sommartid (april till oktober) är hagarna enorma, vintertid är hagen ganska liten. Däremot får häst fri tillgång på grovfoder och utevistelse dygnet runt! Underbara, långa och korta ridvägar och lagom antal kompisar i hagen. Väldigt nära hem:-)

/Lavinia, nöjd just nu

Men.. jag har ju insett att de inte kommer bli så lätt att få allt detta, så min fråga är vad Ni tycker att man ska prioritera?

*Stora och bra hagar
*Hästar han kan gå tillsammans med
*Ridhus/Paddock
*Bra stall med ordentliga fina boxar
*Att de finns bra ridvägar runt om kring
*Trevligt folk i stallet

Jag tycker att ridhus kan prioriteras bort, stora och bra hagar med mycket utevistelse är A & O för mig. Vad menar du med fin box? Min häst står i den box som är avsedd för den storleken på häst som hon är, men visst kunde den varit finare målad, eller något snyggare men bryr sig hästen ifall det är guldknoppar på boxdörren??? Så en fin box går bort för mig, en bra/laglig/funktionell box skall det givetvis vara. Trevligt folk i stallet är ett plus, men jag är en ensamvarg och klarar mig utan massa vänner i stallet.

/B

Jag menar knappast att boxen ska vara fin som i att den är fint målad osv, utan menade mer att de är ordentligt helt enkelt. Vissa stall är ju mer trevliga än andra, med uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv som kanske är viktigt för vissa, mindre viktigt för mig men det är ju lite lyx att ha allt de där extra liksom :)

Men som jag skrev ska jag försöka att se till hagar och utevistelse mest då jag kommit fram till att de känns bäst, men jag hade faktiskt gärna haft tillgång till ett ridhus i närheten då det är ett måste för min häst att han rids ordentligt även vintertid och här nere blåser de som bara den, inte så kul att behöva rida ute i minusgrader med dessa kalla vindar om de är en dag med sämre väder.

Och det är klart att bara jag kan bestämma i slutändan men jag tycker om att se hur andra tycker och tänker, då kanske man kan se de ur fler synvinklar :)

En av de punkter jag vill sätta allra högst på listan är stallägaren. En stallägare som har hållit på ett tag och har gott rykte är guld värd. För då brukar man vara trygg med att rutiner funkar, att inte vem som helst släpps in som hyresgäst, och att stallet sköts.

Det har jag inte lagt så mycket tanke åt faktiskt, men det har du rätt i!

Även om jag utbildar min häst o tränar mycket, går utevistelse med kompisar i bra hagar, så mycket som möjligt, även vintertid, klart före ridhus/ridbana o spolspilta. Vi får helt enkelt åka transport 3-4 dagar per vecka.
Mår inte hästen bra finns det inget att utbilda;)
Bra ridvägar är också ett måste. Stallets skick utöver stor, säker box o fönster o möjlighet att förvara hö, foder o ridgrejor är inte heller viktigt.

De krav jag har för att överhuvudtaget överväga stallplatsen:
Mycket utevistelse (minst 10 timmar/dag) och fodring i hagen
Hagkompisar
Bra hagar (hyfsat stora och helst med varierad terräng, men iaf inget skrot liggandes i dem)
Box - ej spilta
Nära till bra ridvägar
Inte i närheten av stora vägar, tågspår etc
Utsläpp och insläpp ska ingå alla dagar
Ej kollektivstall

Önskemål:
Litet stall, helst inte fler än 10 hästar
Uppbindningsmöjligheter i gången
Omklädningsrum, toa & kanske en micro
Tvättmaskin
Spolspilta
Inte mer än 15-20 minuters resväg hemifrån
Helst varmstall
Paddock (är väl alltid bra att ha, tveksamt om jagskulle använda den mer än ett par gånger om året dock :p)
Nära till ridhus (kan vara trevligt om det är pissväder)

Ska kanske tillägga att jag har en nordsvensk bruks och vi är skogsmullar ut i fingerspetsarna ;)

Tack alla för ytterligare svar!

Det är verkligen inte roligt att leta stallplats har jag kommit fram till.
Varit och kollat i två stall i helgen, båda med alldeles för dålig utevistelse, som högst 7-8 timmar om dagen skulle jag gissa på och inte ens de på vintern. Och inga hästar fick gå tillsammans på något av ställena heller, då kan dom skada varandra ju.

Dessutom ingår insläpp inte i något av stallen och inte utsläpp alla dagar heller :s

Ska kolla på ett tredje stall i morgon men även där ingår inte utsläpp och insläpp alla dagar, men det kan funka såvida de är bättre med hagar osv. Hoppas..

Jag prioriterar ordning och reda. Att det är ett stall som fungerar! Jag har sett så många stall där tex kvällsfodringarna uteblir för att stallägaren glömde bort. Eller där morgonfodringen kommer först vid 11 för att stallägaren sov, eller att de inte blev utsläppta för att det blåste etv. Så jag säger stallägaren som första prioritet.

Sen kommer träningsmöjligheterna. Ridbana och ridhus och bra ridvägar att rida ut på.

Sen kommer stall och hagar. Ordning och reda är viktigt. Inga stoplar som lutar, utan ordentliga staket och ordentliga boxar. Det måste vara säkert.

Sen gillar jag spolspilta med varmvatten, men nöjer mig med kallvatten ifall det skulle vara så. Dessutom vill jag att viss service ska ingå, tex täckesbyte, avtagande av lindor etc.

jag prioriterar i följande ordning

* Utevistelse. här räknar jag in både tillgång till hagkompisar, tid, hagar etc.
* Ridvägar/paddock väger lika tungt i mina ögon, jag vill ha härliga ridvägar och jag vill ha träningsplan "inom räckhåll"!
* Fodringar. jag vet allt för många stall som fodrar sista fodringen vid 7 på kvällen,jag tycker det är alldeles för länge för en häst att behöva stå i tolv timmar innan nästa fodring!
* "Bekvämligheter", som varmt vatten i spolspilta, toalett i stallet och uppvärmd sadelkammare är för mig guld värt, men jag försakar hellre det än något av det ovanstående.
* Stallägare/andra hästägare, jag har rätt så lätt för att anpassa mig till de flesta människor så det känns som ett mindre problem. jag är dessutom ofta i stallet när ingen annan är där, rider just nu en häst i ett stall med 17 inack., och jag träffar oftast inte en själ!

Gud så frustrerad man kan bli!
Tre ställen och inget av dom hade jag velat ställa min häst i, ingen av er heller med tanke på vad ni skrivit..
Förstår att man inte kan vara för petig heller men jag tror verkligen inte det hade funkat i något av dom, varken för mig eller min häst.

Om jag har tur kan jag sluta leta och ta med mig hästen och flytta till Tyskland i december stället, då slipper jag oroa mig :D

*Möjlighet att påverka.
*Schyssta hagar men det måste inte vara flera hektar per hage även om det är att föredra.
*Inget tjaffs i stallet.
*Bra ridvägar.

Det ska vara okrångligt. Så antingen helinackordering där det inte finns något att tjaffsa om eller ett mindre kollektiv som det jag står i nu. Vi är fn tre stycken, om två veckor är i fyra. Ja det blir många fodringar men med tre/fyra hästar så tar det ingen tid. Behöver man vara hästledig så hjälps de andra i stallet åt med den hästen som blir kvar. Vi kan diskutera tider för fodringar osv.

Nackdelen just nu är att de går i varsin hage alla tre.

Alla prioterar olika.
När jag letar stall så kollar jag olika beroende på vilken häst jag har Nu & denna hästens behov.
Den hästen jag har nu så är prioteringarna så här
* Att han Måste gå ensam i en mindre hage.
* Att det finns ridbana eller ridhus inom skrittavstånd. Helst ridhus.
* Mindre stall där alla sköter sitt.

Jag skulle helt klart prioritera hästens krav alltså mycket utevistelse och hästkompisar. Boxarna behöver inte va gigantiska om hästen ändå går ute större delen av dygnet tex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 913
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka